W minionym roku kryzys w gospodarce nadal trwał. O tym, że nie ominął branży motoryzacyjnej z pewnością przekonali się kierowcy oraz dilerzy samochodów. Ci pierwsi poprzez znaczny wzrost cen paliwa na stacjach, drudzy zaś poprzez spadek sprzedaży nowych samochodów. W przypadku Fiata to przeszło 27% w porównaniu z rokiem 2011.
Łączna sprzedaż aut osobowych włoskiego koncernu wyniosła zaledwie 12 880 sztuk. Ponad 1/3 zeszłorocznej sprzedaży stanowił model Panda będąc najlepiej sprzedającym się samochodem włoskiego producenta w Polsce. Jego sprzedaż wyniosła 4969 sztuk. Drugie miejsce zajęło Punto z wynikiem 3764 sztuk, trzecie zaś było Bravo – 1011 sztuk. Największy wzrost sprzedaży – aż o 188% – zanotował Freemont. Kiepskie wyniki wyraźnie widać było w opublikowanym pod koniec roku raporcie, gdzie Fiat zamknął pierwszą dziesiątkę .
Nieco lepiej było w przypadku marek premium należących do grupy Fiat. Lancia osiągnęła wzrost sprzedaży o 90%, natomiast Jeep o 77%. Niewątpliwym źródłem sukcesu był znaczy wzrost sprzedaży modeli Voyager i Ypsilon (odpowiednio o 350% i 146%) w przypadku Lancii oraz Compass i Grand Cherokee (120% i 95%) w przypadku Jeepa. Jedynie Alfa Romeo zaliczyła drobny spadek na poziome 5,8%. Sytuacji tej należy upatrywać w bardzo ograniczonej ofercie, bowiem Alfa Romeo oferowała jedynie dwa modele: Giuliettę i MiTo. Pierwszy z nich zanotował nawet lekki wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2011. Należący do Fiata Abarth sprzedał w minionym roku 52 sztuki swoich pojazdów (z czego 34 to Abarth 500).
Najlepiej sytuacja wyglądała w segmencie aut dostawczych. Tutaj, niezmiennie od kilku lat, Fiat był liderem. Na szczególne uznanie zasługuje model Ducato, który odnotował wzrost sprzedaży o 15% i był najczęściej wybieranym autem dostawczym w 2012 roku. Uznanie wśród nabywców znalazły 4973 sztuki. Warto tutaj wspomnieć o nieznacznym wzroście sprzedaży Fiata Fiorino. Łączna sprzedaż samochodów Fiat Professional wyniosła 9232 sztuki.
Szalejący kryzys znacząco odbił się na wynikach włoskiego koncernu w Polsce. Tylko dzięki znakomitej sprzedaży samochodów z grupy Fiat Professional, Fiat Auto Poland zajął wysokie, 3 miejsce w rankingu sprzedaży nowych samochodów. Jednak bez przemyślanej strategii, a także przy braku nowych, konkurencyjnych modeli w ofercie, może okazać się, że rok 2013 nie spełni pokładanych oczekiwań o końcu trudnej sytuacji włoskiego koncernu w Polsce.
Łączna sprzedaż nowych samochodów Fiat Auto Poland w Polsce:
Fiat 12 880 szt.
Lancia 843 szt.
Jeep 1004 szt.
Alfa Romeo 1438 szt.
Fiat Professional 9222 szt.
No Comment