fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Kolejna, rekordowa Forza – Pałac Rozalin 2023

Kolejna, rekordowa Forza – Pałac Rozalin 2023

Rekordowa Forza za nami. Ponad 400 pojazdów, ponad 3000 odwiedzających i pierwotny limit miejsc wyczerpany w półtorej dobry. Pogoda dopisała i zamieniliśmy Pałac Rozalin w małe, włoskie miasteczko. 

Przygotowania do tegorocznej edycji zaczęły się dość wcześnie. Termin zlotu podaliśmy już w grudniu 2022, kiedy go zaklepaliśmy z menadżerkami Pałacu Rozalin. Zeszłoroczna edycja zapoczątkowała sporą zmianę formatu Forzy – przede wszystkim zmieniliśmy datę zlotu z jesieni na późną wiosnę, a sam główny dzień wydarzenia został przeniesiony na niedzielę. Utrzymaliśmy ten schemat również w tym roku i raczej szybko go nie zmienimy. Pogoda ponownie dopisała bezbłędnie, a sobotnia rozgrzewka w formie plenerowego summer party przypadła do gustu uczestnikom. 

Zlot oficjalnie rozpoczął się od sobotniej integracji. Ponad 100 osób wzięło udział w luźnej, plenerowej imprezie, gdzie przy dźwiękach włoskich rytmów uczestnicy smakowali włoskie specjały. Wieczór wypełniały radosne rozmowy i wiele spotkań. Po dłuższej przerwie nazbierało się sporo tematów do omówienia. Nawet dla ekipy organizatorów jest to w sumie jedyne wydarzenie w roku, kiedy możemy się spotkać w pełnym składzie. Początkowo impreza planowana była do godziny 23 ale wiemy, że wiele osób kontynuowało ją do znacznie późniejszych  godzin. 

Niedziela to już główny dzień zlotu. Pierwsi uczestnicy wjechali na teren pałacu zanim skończyliśmy śniadanie i oficjalnie go otworzyliśmy. Entuzjazm był wyczuwalny na odległość. Tradycyjnie zmobilizowane wcześniej kolumny uczestników docierały w zorganizowanych grupach. W szczytowym momencie wjazd na teren wymagał cierpliwości ze względu na potrzebę rozładowania kolejki. Z naszych obserwacji wynika, że nie przeszkodziło to jednak uczestnikom w rozpoczęciu zlotu w dobrych humorach. 

Uczestnicy wyciągnęli ponownie z garaży to co najlepsze – przekrój aut był ogromny! Jako organizatorów zawsze nasz to bardzo cieszy. Ponad 200 Alf Romeo, ok 100 Fiatów, 10 Ferrari, Lamborghini, Maserati… Najstarsze auto pochodziło z 1958 roku – śliczna Alfa Romeo Giulietta Spider. Możemy długo wymieniać pojazdy, które wzbudziły nasz zachwyt. Uwagę zawsze przyciągają bardziej klasyczne auta, w końcu to one inspirują do dalszego zgłębiania swojej zajawki na włoskie maszyny. Kilka przykładów? Proszę bardzo: Fiat 850T wystylizowany jako serwisówka Ferrari, zjawiskowa Lancia Appia, Iveco Daily 35-10, Fiat Ritmo Cabrio S85, Maserati Merak, Fiat 1600 OSCA. Ponad 70 pojazdów miało więcej niż 30 lat. Czy to już moment, kiedy trzeba zrobić specjalne wydarzenie wyłącznie dla young/oldtimerów? Czas pokaże. 

Wielu uczestników przyjechało bardziej współczesnymi czy wręcz nowymi autami. Nie każde jesteśmy w stanie pokazać czy wspomnieć ale wiemy, jak ważne dla ich właścicieli są to pojazdy. Stopień przygotowania do zlotu wielu z nich i relacje z tychże budziły nasz podziw.

Alfa Romeo Tonale, będąca premierą na poprzedniej edycji, w tym roku pojawiła się już wraz z kilkoma załogami. Jedna z nich rok wcześniej była na zlocie w charakterze odwiedzających i – jak widać – skutecznie zauroczyla się włoską motoryzacja.

Tradycyjne otwarcie wydarzenia odbyło się o godzinie 10:00, a już chwilę później ruszała odprawa do rajdu turystycznego. W zabawie rajdowej finalnie wzięło udział 41 załóg. Trasa rajdu miała ok 40 km oraz szereg zadań do wykonania po drodze. Zdecydowana większość załóg wróciła w dobrych humorach, chociaż kilka trzeba było trochę naprowadzić, gdy ich interpretacja wskazówek nawigacyjnych okazała się nienajlepsza. 

Piknik trwał w najlepsze, a na teren Rozalina wciąż przybywali kolejni odwiedzający. O godzinie 13 rozpoczęła się sesja wykładowa, która w tym roku była bardzo zróżnicowana. Uczestnicy wydarzenia mogli posłuchać m.in. o motoryzacyjnych ciekawostkach Turynu, historii klubu Alfa Romeo Ik@r, rajdzie pustynnym przejechanym Pandą, renowacji i strojeniu gaźników oraz kupowaniu mieszkania nad jeziorem Garda. 

(c) Adam Pekala

W trakcie pikniku można było skorzystać z pałacowej gastronomii czy stoisk naszych wystawców – Alfa Romeo z najnowszymi modelami z gamy, Ducati, Grupa Tandem Alfa Romeo – nowy dealer Alfy Romeo z Sosnowca oraz ShopEFI. W namiocie swoje rysunki prezentował Radek Westfal, a całość uzupełnili wystawcy z modelami pojazdów i nasz Forzowy sklepik.

Po sesji wykładowej zrealizowaliśmy konkursy wiedzy, a następnie przeszliśmy do tradycyjnego konkursu elegancji. Podczas Forzy ma on  zawsze luźny charakter. W tym roku urozmaiceniem było przyznanie dwóch głównych nagród – Pojazd Zlotu i Załoga Zlotu. Poziom pojazdów był bardzo wysoki, a jury złożone z przedstawicieli naszych partnerów musiało finalnie przyznać dwie nagrody. Pojazdem Zlotu została  Alfa SZ Ireny i Roberta, a Załogą Zlotu Aleksandra i Edoardo, którzy wraz z córką przyjechali Fiatem 500L 110F Berlina.

Konkurs elegancji na Forzy to przede wszystkim historie. To historia m.in. Fiata 1600 OSCA kupionego przez studenta w 1968 roku, który przyjechał nim do Polski, a po latach, po namowach córki, odbudował go do stanu świetności. Kolejna historia związana jest z Fiatem Uno, na pokładzie którego Adam jechał na swoje szkolne egzaminy. 

Cenimy poczucie humoru uczestników jak np. Załogi Fiata Coupe, która podjechała tylko po to, aby zaprezentować najładniejsze 15 calowe kołpaki 🙂 czy Michała, prezentującego „wirtualnie” swoje Maserati 4.24v, które uległo awarii skrzyni. 

Zlot zaczyna być zauważany także poza Polską, o czym świadczy chociażby fakt, że w tym roku po raz pierwszy zarejestrowaliśmy załogę zagraniczną. Viktor przyjechał swoją Deltą z 1989 specjalnie ze Słowacji! 

Dziękujemy naszym partnerom, bez których to wydarzenie nie mogłoby tak wyglądać: Stellantis, Alfa Romeo, Grupa Tandem Alfa Romeo, Ducati, Liberty Motors, Piaggio, Vespa, Moto Guzzi, Aprilia, Chemotion, ShopEFI, RES Stowarzyszenie, Mr Alfa, Ciao a Tutti.

Dziękujemy za zaangażowanie Pałacu Rozalin w kolejną realizację. Bez dobrego zespołu po stronie obiektu nie dalibyśmy rady zrobić takiego wydarzenia. Chapeu bas!

Dziękujemy wszystkim uczestnikom i odwiedzającym –to wspólnie z Wami możemy tworzyć ten radosny dzień, który ładuje nasze baterie na wiele miesięcy 🙂

Okiem Komandora:

(c) Konrad Werkowicz

Zbieramy miłe komentarze i konstruktywne uwagi co do zlotu. Wielokrotnie powtarza się stwierdzenie, że poziom rośnie. Tutaj podziękowania kierujemy do Was drodzy Uczestnicy, którzy to tworzycie klimat i właśnie ten rosnący poziom wydarzenia. Dla mnie zawsze to Uczestnik był ważniejszy niż jego Pojazd więc przede wszystkim cieszą wszystkie uśmiechy, które obserwowałem tego dnia. Same Pojazdy też są coraz ciekawsze i widać, że nie mamy powodów do żadnych kompleksów na tle innych europejskich wydarzeń. Wraz z ekipą Forzy w pewnym sensie tylko puszczamy kulę śniegową, a to jak się ona potoczy, zależy już od Was. 

Frekwencja była rekordowa. Cieszy nas to i jednocześnie zmusza do myślenia nad dalszą formułą wydarzenia. Po półtorej doby zamknęliśmy zapisy, bo dobiliśmy do pierwotnie zakładanej liczby 350 załóg. Lista rezerwowa, którą tworzyłem już ręcznie, urosła do rozmiarów ponad 80 załóg. Mam nadzieję, że nie pominąłem nikogo w komunikacji. Staraliśmy się jako zespół nie przedobrzyć z frekwencją. Teren Pałacu Rozalin ma swoją pojemność, uliczki dojazdowe, parkingi itp. muszą być dobrze rozplanowane. Jak to ukształtujemy dalej? Na dzisiaj jeszcze nie wiem. Forza zawsze miała być wydarzeniem, które łączy, inspiruje – zarówno możliwością poznania ciekawych osób, jak i zobaczenia z bliska interesujących pojazdów i poznania ich historii. Tego luźnego i wesołego charakteru na pewno nie chcę zmieniać.

Tekst: Jakub Strzemżalski
Zdjęcia w tekście: Piotr Krasiński, Adam Pekala, Konrad Werkowicz

 

Previous post
W Legolandzie można obejrzeć pełnowymiarowe Ferrari Monza SP1 z klocków Lego
Next post
Urus PHEV zadebiutuje w 2024 i ma mieć około 800 KM

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Kolejna, rekordowa Forza – Pałac Rozalin 2023