fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Fiat Strada

Fiat Strada

strada thumb

Czwarta generacja Fiata Strady to kolejna odsłona prostego, taniego i funkcjonalnego pick-upa produkowanego przez brazylijski zakład Fiata w Betim. Właśnie debiutuje na rynku europejskim uzupełniając ofertę Fiat Professional w segmencie lekkich aut dostawczych.

Konstrukcja bazuje na platformie TYP 178, która od lat 90. służy jako baza do stworzenia tanich modeli (m.in. Palio czy Siena). Fiat zachęcony sukcesem modelu w Ameryce Południowej, postanowił wprowadzić go na rynek Europejski. W naszym kraju rynek samochodów tego typu w związku z ulgami i możliwością odliczenia od takiego pojazdu podatku VAT, od kilku lat prężnie się rozwija. Fiat zareagował na to dosyć późno – kilka lat temu wprowadził do oferty model Strada trzeciej generacji. Auto miało dosyć archaiczny design, sprzedawane było wyłącznie w wersjach dwuosobowych i nie odniosło większego sukcesu.

 

Fiat Strada

 

Kolejna generacja oferowana jest w trzech poziomach wyposażenia: working, trekking i adventure oraz trzech wersjach nadwoziowych: standardowej z krótką kabiną, wydłużonej z długą kabiną ciężarowo-osobowej z podwójną kabiną. Najbardziej istotną zmianą jest wprowadzenie tej ostatniej, pozwalającej na przewóz czterech osób przy ładowności użytkowej 650 kg. Do napędu służy tylko jedna jednostka napędowa – jest to 16-zaworowy silnik wysokoprężny 1.3 MultiJet o mocy 95 KM. Jak twierdzi producent, wersja working z pojedynczą kabiną przeznaczona jest dla profesjonalistów poszukujących samochodu czysto użytkowego. Wersja z podwójną kabiną pomieści natomiast czteroosobową ekipę serwisową czy remontową wraz z niezbędnymi narzędziami i materiałami. Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzanie elektronicznie blokowanego mechanizmu różnicowego E-Locker – system ten ułatwiania Stradzie jazdę na śliskich podłożach.

 

Fiat Strada

 

Nowy wygląd jest dynamiczny i ma lifestylowy charakter (zwłaszcza wersja Adventure). Przód jest masywniejszy, a soczewkowe reflektory o ciekawym wyglądzie nadają autu zadziorności. O jeszcze większej wyrazistości możemy mówić w przypadku topowej wersji Adventure – atrapa chłodnicy pomalowana jest na czarno i wykończona chromowanymi listwami. Masywne, czarne, plastikowe zderzaki z obu stron, przechodzą w system ochronnych nakładek błotników i burt karoserii, wykończony nitami. Wersje z długą i podwójną kabiną wyposażone są w relingi dachowe oraz spojler na tylnej krawędzi kabiny mieszczący trzecie światło stop.

 

Fiat Strada

 

Wnętrze jest ergonomiczne, ale widać, że zaprojektowano je ładnych parę lat temu. Zmiany w stosunku do poprzedniej generacji objęły m.in. nową tapicerkę siedzeń i boczków drzwi oraz niewielkie zmiany deski rozdzielczej. Wymiary przestrzeni ładunkowej to 1685 mm długości (1332 mm w wersji z długą kabiną, 1082 mm w wersji z podwójną kabiną) i szerokości 1300 mm (1070 mm między nadkolami). Dostęp do „paki” ułatwia pokryta materiałem przeciwślizgowym, odchylana o 90 stopni tylna klapa o nośności 300 kg. Ładowność nowej Strady wynosi, zależnie od wersji, od 630 do 706 kg.

 

Fiat Strada

 

Strada to tani, ale ciekawie zaprojektowany samochód użytkowy, napędzany przez nowoczesną i oszczędną jednostkę Multijet II. Przez oryginalny design auto może podobać się szerokiej rzeszy odbiorców. Jednak konstrukcja pamięta lata 90. i nie oferuje takiego bezpieczeństwa biernego, jak samochody konkurencji (np. Dacia Logan). Mimo to z powodzeniem będzie pełniła funkcje niewielkiego auta dostawczego w niemal każdej, niewielkiej firmie.

 

Tekst: Jakub Ziółkowski

Zdjęcia: Fiat

Poprzedni wpis
Lamborghini bez turbosprężarek
Następny wpis
Projekt Alfasud

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Fiat Strada