III etap prac – demontujemy akcesoria drzwi oraz elektrykę.
Do zdemontowania akcesoriów drzwi potrzebne będą nam klucze 8/10 mm płaskie, śrubokręt płaski i krzyżakowy.
Pierwszym krokiem jest zdemontowanie korbki podnoszenia szyby. Do tego celu używamy przyrządu do demontażu, lub podważamy płaskim śrubokrętem w celu wyjęcia zawleczki, która blokuje korbkę na wieloklinie. Demontujemy rozetkę klamki wewnętrznej podważając śrubokrętem od góry i dołu. Następnie odkręcamy uchwyt zamykania drzwi oraz kieszeń boczną. Pozostaje nam zdjęcie poszycia wewnętrznego drzwi, które jest mocowane na spinkach. W tym celu wykorzystujemy łapkę do zdejmowania spinek lub delikatnie podważamy śrubokrętem. Odkręcamy klamkę wewnętrzną i zdejmujemy z cięgna.
Po wyjęciu poszycia, odkręcamy tylną i przednią prowadnicę szyby oraz mechanizm jej podnoszenia. Kolejnym krokiem jest odkręcenie szyby obrotowej – dwa wkręty znajdują się w górnej części ramy drzwi. Pochylając do tyłu szybę obrotową, wyjmujemy ją do góry.
Następnie płaskim śrubokrętem poważamy ramkę aluminiową drzwi – przy tej operacji trzeba bardzo uważać, gdyż ramka jest bardzo delikatna i łatwo ja złamać. Po zdjęciu ramki wysuwamy szybę z prowadnicy napędu podnoszenia i wyjmujemy ją górą przez drzwi.
Demontujemy klamkę zewnętrzną zamocowaną na dwóch śrubach, odpinamy cięgno podważając śrubokrętem, potem odkręcamy kołek blokady drzwi i wyjmujemy
przelotkę kołka drzwi. Odkręcamy zamek drzwi mocowany na ich bocznej stronie i wyjmujemy cały mechanizm od środka poszycia.
Kolejnym krokiem będzie odkręcenie baku paliwa. Mocowany jest na płaskownikach i przykręcony dwoma śrubami na klucz13 mm. Po odkręceniu śrub podnosimy płaskowniki z tylnych zaczepów i możemy wyjąć bak po wcześniejszym odkręceniu przewodu paliwa.
Teraz możemy wyciągnąć przewód paliwa i przewód akumulatora zasilający rozrusznik z tunelu środkowego.
Demontujemy ramiona wycieraczek oraz odkręcamy nakrętki sworznia wycieraczek.
Kolejno zabieramy się za wyjęcie szyb – w tym celu szybę należy wypychać od wewnątrz. Jeżeli uszczelka skleiła się z karoserią, należy delikatnie podważyć śrubokrętem płaskim od zewnątrz. Pod śrubokręt podkładamy szmatkę, która lakier i ewentualne wgniecenie karoserii lub wyszczerbienie szyby.
Następnie możemy przeprowadzić demontaż oświetlenia zewnętrznego – wszystkie połączenia opisujemy.
Pozostał demontaż deski rozdzielczej – dla ułatwienia prac proponuję zdemontować pokrywę bagażnika, będziemy mieli łatwiejszy dostęp do środka pojazdu wyjmując licznik, lampki kontrolne i przełączniki.
Rozłączamy stacyjkę – kolejno kostkę zasilania silniczka wycieraczek, kontrolki i przełączniki świateł i wycieraczek. Przełączniki demontujemy poprzez odkręcenia chromowanego pierścienia, kontrolki wyjmujemy wypychając je od komory bagażnika do środka kabiny. Odkręcamy napęd linki od licznika i wyjmujemy oprawki kontrolek od licznika. Licznik wyjmujemy poprzez dogięcie blaszek od strony bagażnika i wypychamy do środka kabiny.
Do zdjęcia przełącznika zespolonego kierunkowskazów musimy zdemontować kierownicę – w tym celu płaskim śrubokrętem podważamy przycisk sygnału dźwiękowego i odkręcamy nakrętkę kierownicy. Ściągamy kierownicę i wysuwamy przełącznik zespolony kierunkowskazów i świateł mijania.
Kolejnym krokiem jest demontaż skrzynki bezpieczników. Znaczymy w skrzynce bezpieczników przewody wchodzące i wychodzące – polecam na pokrywie bezpieczników opisać przewody wchodzące cyframi rzymskimi, a z drugiej wychodzące cyframi arabskimi.
Powinniśmy mieć już uwolnione wszystkie połączenia i możemy wyjąć całą wiązkę elektryczną.
Zaczynamy wyjmować przewody od komory silnika przeciągając je do środka pojazdu, a następnie przez otwór pod deską rozdzielczą.
Po przełożeniu wiązki przez otwór pod deską możemy wyjąć cała plątaninę przewodów z bagażnika – uważamy przy wyjęciu, bo może się okazać, że coś nie zostało jeszcze odłączone.
Ostatnim krokiem jest odkręcenie silniczka wycieraczek.
Pewnie zapomniałem opisać kilka elementów z demontażu pojazdu, jednak powinny być to drobnostki, z którymi łatwo będzie sobie poradzić. Efekt naszych prac przez te kilka odcinków powinien wyglądać następująco.
Na rozebranie 500-tki potrzebowałem osiem godzin. W trakcie tych prac wstępnie wiemy już, jakie części musimy wymienić lub czego nam brakuje. Następne długie godziny poświecimy na odświeżaniu, czyszczeniu i malowaniu wymontowanych elementów, ale to już w kolejnym odcinku.
CDN
Pojawiają się pytania na temat remontu 500-tki – w związku z tym zainteresowanych proszę o kontakt na adres
maciej.slupecki (małpka) ro-ma.pl lub telefonicznie 602 45 osiem 9 dziewięć osiem.
Tekst i zdjęcia: Maciej Słupecki, Fiat 500 Poland
Cały cykl:
No Comment