fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Lancia Delta

Lancia Delta

Lancia Delta HF

Po debiucie nowej Lancii Delty w 2008 r. wielu fanów włoskiej motoryzacji złapało się za głowę – dlaczego Fiat niszczy tak wspaniałą nazwę i wiążąca się z nią sportową legendę? Delta to przecież ikona sportu, królowa odcinków specjalnych i monarchini ostrych hatchbacków. Czas więc opowiedzieć historię – tę mniej znaną, mniej sportową. Dziś odkładamy na bok zakurzone OSy i ogromne ilości zwycięstw odniesionych „ku chwale Italii!”.

By mogła powstać wersja rajdowa czy wyczynowa, powstać musiała Delta „zwykła” i o niej dziś będzie ta bajka. Giorgio Giugiaro napracował się, by sprostać oczekiwaniom Lancii. Dzięki jego wysiłkowi powstał niezwykle zgrabny, 5-drzwiowy hatchback, który swoją światową premierę miał w 1979 r., rok po premierze Fiata Ritmo, na którym bazował. Jak na konstruktorów tej szlachetnej marki przystało, nie skopiowali od tak po prostu Fiata. Płyta podłogowa i niektóre części, owszem, zostały przejęte, ale tylne zawieszenie to mocno zmodernizowane i dopasowane do nowej płyty rozwiązanie z Bety. Widzieliście już gdzieś podobny schemat? Z kronikarskiego obowiązku przypomnę – niecałe 30 lat później, w 2007 r. debiutuje następca Fiata Stilo – nowe Bravo. Mija rok i w salonach pojawia się nowa Delta zbudowana na płycie podłogowej Bravo. Historia lubi się powtarzać.

Lancia Delta Seria I

Lancia Delta Seria I

Wracając do pięknych czasów bez Facebooka, pod maską debiutującej Delty pracowały silniki 1300 i 1500. Oba miały paszport Fiata i gaźniki Webera, ale po przejściu do Lancii rosły w siłę o ok.10 KM. Jednak zawieszenie pozwalało na dużo więcej, z czego oczywiście zdawano sobie sprawę. Mało kogo satysfakcjonowało 12,5 s do 100 km/h. Ciężka praca inżynierów i stylistów została doceniona, a auto zdobyło tytuł Car of The Year w czasach, kiedy tytuł ten miał jeszcze jakikolwiek prestiż i przyznawano go konstrukcjom, które faktycznie na to zasługiwały.

Lancia Delta 1.6 HF Turbo

Lancia Delta 1.6 HF Turbo

Ciekawostką jest budowa hamulców, które mają dwa obwody działające na krzyż: przednie lewe koło połączone jest z tylnym prawym, drugi obwód działa na dwa pozostałe koła. Pompa hamulcowa wraz z serwem umieszczona jest za silnikiem. W 1982 r. Delta otrzymała silnik, na jaki długo czekała – 1600 cm sześc., DOHC, gaźnik i 105 włoskich rumaków. By tę moc zatrzymać, lekkie auto zaopatrzono w hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Parę miesięcy po debiucie wersji GT1600 w salonach zagościła Lancia Prisma, która była niejako wersją sedan Delty przejmując od niej większość elementów konstrukcyjnych. Tak więc oferowano auta dla osób, które szukały stylowego, niedużego i z nutką luksusu rywala dla Escorta, Kadetta czy usportowionej Alfy 33. W czasie premiery nowej wersji silnikowej pokazywano prototyp z napędem na obie osie i silnikiem 1600 Turbo. Sam silnik zadebiutował już rok później, ale napęd wciąż czekał na swoje dni chwały. Wersja HF Turbo dysponowała mocą 132 KM i naprawdę dobrym przyspieszeniem. Do tego wyposażenie, jakie można było zamówić do auta, z pewnością podnosiło standardy w klasie. Alcantara na fotelach, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, elektrycznie opuszczane szyby czy wyświetlacz incydentów błędów to tylko początek długiej listy opcji. W ten sposób dochodzimy do roku 1986, w którym zaprezentowano Deltę i Prismę po liftingu. Z zewnątrz delikatny „puder”, poprawa jakości w środku oraz wzmocnione serca. Znikła zwykła GT1600, pojawiła się GT1600ie z jednopunktowym wtryskiem paliwa, co pozwoliło na podniesienie mocy do 109 KM. HF Turbo, także na wtrysku, zyskała dodatkowe konie – miała ich już 140. Nowością był silnik 1.9 TurboDiesel, który swoimi 80 KM zapewniał nienajgorszą dynamikę. Współczesna Delta także posiada Diesla 1.9 – z dwoma turbinami, o mocy 190 KM. Najdroższą wersją była Delta HF4WD z nowym silnikiem 2.0 Turbo i mocą 165 KM. Warto dodać, że sedan był oferowany z tym samym silnikiem, ale bez turbo, o mocy 115 KM i napędem 4WD. W listopadzie 1987 r. nowe przepisy rajdowe pozwoliły Lancii zgarnąć bez wysiłku kolejny tytuł mistrza świata konstruktorów i wprowadzić oddzielną wersję Delty. HF Integrale jest jednak bohaterem innej bajki i zasługuje na osobny artykuł.
W międzyczasie, w latach 1980-1982, produkowano Saaba 600. Różnił się on od zwykłej Delty tylko znaczkami i prawdopodobnie trochę lepszym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Był oferowany tylko z jednym silnikiem – 1.5 85 KM i sprzedawano go tylko w 2 krajach – Szwecji i Norwegii. Produkcję Prismy zakończono w 1992 r., a dwa lata później wycofano też hatchbacka. Rok potem zadebiutowała Delta II, ale to już zupełnie inna historia…

Lancia Delta HF 4WD

Lancia Delta HF 4WD

Współcześnie zwykłe Delty są bardzo przystępne cenowo i powoli stają się klasykami. Wersje GT1600 i HF Turbo są często poszukiwane i cenione za swój charakter i budowę. Jednak Lancii nie przestał dręczyć jeden problem, znany z pierwszych serii Bety – rdza. Gnije wszystko, począwszy od nadkoli, progów, podłogi czy kielichów, kończąc na słupkach środkowych, które w skrajnych przypadkach pękają. Zasada przy kupowaniu Delty I jest taka, że im auto ma mniej wiosen spędzonych w Polsce, tym lepiej. Czasem miewają problemy z elektryką – na szczęście to nic strasznego czy skomplikowanego. Ceny? Lancię Prismę w naszym nadwiślańskim raju ciężko dostać, ceny nie przekraczają zazwyczaj 5 tys. zł, za zachodnią granicą znaleźć można egzemplarze w stanie jeżdżącym i sprawnym w cenie do 2 tys. euro. Delta? Tu już mamy schody. Auta poliftingowe z klasycznymi jednostkami 1300 i 1500 są naprawdę tanie i dostępne. Następnie w podobnych cenach mamy modele GT1600 i GT1600ie. Od 2,5 tys. euro zaczynają się HF Turbo niewymagające generalnego remontu. Za 4 tys. euro i więcej są egzemplarze z pierwszych lat produkcji w stanie bardzo dobrym, niemal muzealnym. Zadbana wersja GT lub HF Turbo z pewnością będzie świetną inwestycją na przyszłość i autem, od którego można zacząć przygodę z gorącymi włoszkami na czterech kołach.

Lancia Delta 1.6 HF Turbo

Lancia Delta 1.6 HF Turbo

 

Tekst: Krzysztof Wika

Zdjęcia: Fiat

Previous post
Fiat 500L
Next post
Luigi Bazzi

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Lancia Delta