Grande Panda, mały samochód w stylu crossovera, zostanie wprowadzony na rynek jako pojazd elektryczny, a później pojawią się wersje spalinowe, w tym hybrydowe.
Fiat Grande Panda pokazany na historycznym torze testowym Fiata w Lingotto, wypełni lukę w ofercie marki na czterometrowy samochód rodzinny, która powstała po wycofaniu 500L i Punto – powiedział dyrektor generalny marki Olivier Francois. Zadebiutuje jako samochód elektryczny o wartości poniżej 25 000 euro – dodał.
Grande Panda jest zbudowana na globalnej platformie Smart Car firmy Stellantis, będącą podstawą dla 13. tańszych modeli różnych marek grupy, które zostaną wprowadzone na rynek do 2026 roku. Po części w odpowiedzi na zagrożenie ze strony tanich pojazdów elektrycznych z Chin, architektura Smart Car została po raz pierwszy zastosowana w Europie w Citroënie C3 na początku tego roku. Może ona korzystać z napędu zarówno spalinowego, jak i w pełni elektrycznego, a także być 48-woltową hybrydą. Platforma Smart Car może stanowić podstawę dla małych i kompaktowych samochodów. Charakteryzuje się wyższym prześwitem i miejscem dla maksymalnie siedmiu pasażerów. Stellantis powiedział w czerwcu, że platforma pokryje 55% globalnej puli zysków. Grande Panda będzie współistnieć z obecnym minisamochodem Panda (i Pandina), który będzie nadal produkowany co najmniej do 2027 roku.
Grande Panda jest pierwszym z czterech modeli, które Fiat wprowadzi na rynek na tej platformie. Pojazd został oficjalnie zaprezentowany 11 lipca w Turynie z okazji 125. rocznicy powstania marki Fiat, będącej obecnie częścią koncernu Stellantis. Z kolei oficjalne zdjęcia Grande Panda zostały opublikowane w zeszłym miesiącu. Elektryczna wersja Grande Panda będzie kosztować mniej niż 25 000 euro, co jest zbliżoną ceną do Citroëna e-C3. Wersje hybrydowe z silnikiem spalinowym 48 V mają startować od około 19 000 euro, a w Europie nie będzie niehybrydowego układu napędowego ICE. Samochód elektryczny zostanie wprowadzony na rynek jesienią, począwszy od Francji i Włoch.
Rzym w tym roku wielokrotnie krytykował grupę za spadek produkcji w kraju i przeniesienie niektórych modeli historycznych włoskich marek, takich jak Fiat i Alfa Romeo za granicę, co skomentował Urso: Nie możemy pogodzić się z faktem, że Włochy staną się muzeum samochodów.
Grande Panda będzie budowana w fabryce Stellantis w Kragujevac w Serbii. Produkcja rozpocznie się w drugiej połowie lipca, powiedział prezydent Serbii Aleksandar Vucic w zeszłym tygodniu w lokalnej stacji telewizyjnej.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment