Na aukcji RM Sotheby’s w Monterey wystawiono na sprzedaż Ferrari 365 Californię Spyderby Pininfarina z 1967 roku z ceną wywoławczą 2,75 mln dolarów. To raptem dziewiąty ze wszystkich czternastu sztuk, jakie powstały. Ostatecznie jednak pojazd nie znalazł nabywcy, pomimo szacunków ekspertów sugerujących, że cena Ferrari mogłaby dobić do 3,25 mln dolarów.
Zapierający dech w piersiach model 365 California jest szczególnie pożądanym egzemplarzem flagowego spydera z Maranello z połowy lat 60. ubiegłego wieku, dzięki krótkiemu łańcuchowi własności obejmującemu tylko dwóch opiekunów w ciągu ostatnich 53 lat, renowacji przeprowadzonej w 2009 r. przez jeden z najbardziej szanowanych warsztatów renowacyjnych oraz uwierzytelnieniu Ferrari Classiche Red Book, potwierdzającemu pełne dopasowanie numerów. Zgodnie z badaniami eksperta marki Marcela Massiniego, potwierdzonymi przez dogłębną dokumentację, podwozie numer 9935 jest dziewiątym z zaledwie czternastu zbudowanych egzemplarzy.
Ukończony w maju 1967 roku model 365 został zamówiony przez Waldorf Leasing w imieniu mieszkanki Los Angeles Nancy Tewksbury, która posiadała już 275 GTS. Wnętrze Californii wykończono białą skórzaną tapicerką Bianco Molitan „M”, która pasowała do jej 275 GTS. Została też wyposażona w klimatyzację i instrumenty wyświetlające wartości w milach. Oprócz standardowego wspomagania kierownicy, samochód był miał ulepszoną pompę paliwa Bendix. Całość uzupełniał dopasowany biały miękki dach, a nadwozie wykończono lakierem Rosso Cina (China Red), tworząc bardzo efektowną kolorystykę.
Miesiąc później Ferrari zostało wysłane do Chinetti Motors w Nowym Jorku, a następnie dostarczone do pani Tewksbury, która oficjalnie wydzierżawiła samochód od Waldorf Leasing. Co dziwne, pierwszy właściciel zachował Spydera tylko przez kilka miesięcy, po czym Waldorf sprzedał samochód w 1968 roku drugiemu prywatnemu właścicielowi – Charlesowi Garretsonowi z Detroit w stanie Michigan.
W 1969 roku California została sprzedana dwóm bardzo znanym i szanowanym dealerom, najpierw Kirk F. White Motorcars, który z kolei sprzedał samochód słynnemu kierowcy wyścigowemu i importerowi samochodów sportowych – Bobowi Grossmanowi. W marcu 1971 roku model 365 trafił pod dłuższą opiekę, gdy został zakupiony przez dr Donalda Grove’a – fizyka z Uniwersytetu Princeton. Choć ten nie był typowym kolekcjonerem, dr Grove był niezwykle bystry oraz ponadprzeciętnie uzdolniony mechanicznie i przeprowadził wiele własnych napraw, ciesząc się Spyderem jako niezawodnym pojazdem do codziennej jazdy, co wyjaśnia jego korespondencja i odręczny dziennik serwisowy w aktach.
Pod koniec 1978 roku dr Grove przekazał Ferrari firmie The Motorcar Company z Cranbrook w stanie New Jersey w celu kompleksowej renowacji. Po zakończeniu tych prac 365 został zaprezentowany we wrześniu 1982 roku na spotkaniu Ferrari w Bel Air w stanie Maryland, zorganizowanym przez znanego entuzjastę marki – Rona Spanglera – właściciela Prancing Horse Farm. California pozostawała w posiadaniu dr Grove’a co najmniej do 1998 roku, co stanowi niezwykły okres ponad 27 lat pieczołowitej opieki w jednych rękach. W 2004 roku spyder został ostatecznie sprzedany dealerowi z Florydy, który zaprezentował go na Cavallino Classic podczas Concorso Italiano 2004 w Kalifornii, a samochód otrzymał Platynową Nagrodę.
W czerwcu 2006 roku Ferrari zostało sprzedane obecnemu właścicielowi. Mimo że California była kompletna, wcześniejsza renowacja zaczynała pokazywać swój wiek, więc nowy nabywca zdecydował się zlecić kolejną jednej z najlepszych marek w branży – Paul Russell & Company. Jak potwierdzają zdjęcia i korespondencja znajdujące się w aktach, renowacja objęła każdy element mechaniczny oraz kosmetykę.
Po zakończeniu tych prac w 2009 roku, California została zaprezentowana na wielu prestiżowych pokazach, począwszy od Cavallino Classic w styczniu 2009 roku, gdzie otrzymała nagrodę Platinum. Trzy miesiące później Spyder wziął udział w kilku ważnych europejskich wydarzeniach, a w 2017 roku samochód został zaproszony do udziału w 70. rocznicy fabryki Classiche Cavalcade.
Oprócz dalszego serwisowania przez Paula Russella, model 365 został certyfikowany w kwietniu 2013 r. przez Ferrari Classiche Czerwoną Księgą potwierdzającą ciągłą obecność wszystkich oryginalnych głównych elementów mechanicznych, w tym silnika, skrzyni biegów, tylnej osi i nadwozia. Samochód jest bardzo dobrze udokumentowany kopiami fabrycznych arkuszy konstrukcyjnych, fakturą sprzedaży z 1971 roku i tytułem własności, notatkami i korespondencją poprzedniego właściciela, dokumentacją i zdjęciami z renowacji Paula Russella, a także pożądaną Czerwoną Księgą i związanym z nią Certyfikatem Autentyczności.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment