fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Lamborghini i Ducati razem w imię bezpieczeństwa na drodze z innowacyjnym systemem

Lamborghini i Ducati razem w imię bezpieczeństwa na drodze z innowacyjnym systemem

Automobili Lamborghini wspiera zaangażowanie Ducati w zagwarantowanie wyższego poziomu bezpieczeństwa dla motocyklistów. Producent motocykli z Bolonii był jednym z wiodących graczy na imprezie demonstracyjnej zorganizowanej na torze wyścigowym Lausitzring (Niemcy) przez Connected Motorcycle Consortium, aby zademonstrować skuteczność systemów łączności motocykl-samochód, opracowanych w trakcie cyklu badań.

Connected Motorcycle Consortium (CMC) to międzynarodowe stowarzyszenie wiodących producentów pojazdów dwukołowych, którego celem jest włączenie motocykli w przyszłość połączonej mobilności w celu poprawy bezpieczeństwa kierowców jednośladów. Producenci samochodów od lat badają i rozwijają technologie komunikacyjne Vehicle to Vehicle (V2V), a CMC pracuje również nad dodaniem informacji wysyłanych przez motocykle (które mają inne potrzeby i dynamikę), aby można je było ustandaryzować w przyszłości, gdy technologia zostanie zintegrowana z całą siecią pojazdów.

CMC została założona w 2016 r., w tym samym roku, w którym dołączyła firma Ducati, a jej członkowie początkowo zaangażowali się w dokładną analizę najniebezpieczniejszych wypadków między motocyklami i samochodami pod względem częstotliwości i powagi szkód poniesionych przez motocyklistów. Mając to badanie jako punkt wyjścia wybrano przypadki, w których łączność mogłaby najbardziej pomóc i rozpoczęto opracowywanie metodologii zdolnych do zmniejszenia liczby uderzeń i ich ryzyka dla zdrowia motocyklistów. Kluczowym aspektem tych badań było maksymalne skrócenie czasu reakcji systemu, ponieważ ograniczenie ryzyka wypadku zależy od tego, z jakim wyprzedzeniem jedna z dwóch zaangażowanych stron zostanie ostrzeżona. 

Aby zademonstrować skuteczność badanych i opracowywanych systemów, Lamborghini pomogło Ducati w fazie próbnej projektu, dostarczając Urusa do symulacji przypadków użycia. Ducati postanowiło przyjrzeć się trzem najbardziej krytycznym i niebezpiecznym przypadkom wypadków, tj. tym, w których motocykle znajdują się w zasłoniętej pozycji w stosunku do nadjeżdżających samochodów lub tym, które stawiają motocyklistów w sytuacji pozbawienia widoczności tego, co się dzieje przed nimi. W takich sytuacjach komunikacja między pojazdami może pomóc zmniejszyć liczbę wypadków.

Technologia została opracowana przez Ducati we współpracy z wieloma dostawcami, w tym Bertrandt dla sprzętu i Nfiniity dla systemu operacyjnego i rozwoju algorytmów. W tej fazie rozwoju prototyp ma dodatkowy ekran na motocyklu pokazujący sygnały ostrzegawcze, które mogą poinformować motocyklistę o każdym niebezpieczeństwie.

Przypadki analizowane i demonstrowane na Lausitzring przez Ducati i Lamborghini to IMA (Intersection Movement Assist), LTA (Left Turn Assist) i DNPW (Do Not Pass Warning).

Przypadek IMA (Intersection Movement Assist) dotyczy skrzyżowań o ograniczonej widoczności, gdzie motocykl na ruchliwej drodze zbliża się do skrzyżowania, na którym w tym samym czasie z drogi podporządkowanej nadjeżdża samochód. Aby uczynić tę sytuację jeszcze bardziej krytyczną, Ducati zdecydowało się dodać stałą przeszkodę, aby całkowicie zasłonić motocykl zarówno przed kierowcą samochodu, jak i systemami pomocniczymi auta. W takim przypadku na desce rozdzielczej samochodu wyświetlany jest sygnał ostrzegawczy informujący kierowcę o nadjeżdżającym motocyklu i zalecający mu zachowanie szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do skrzyżowania.

Z kolei LTA (asystent skrętu w lewo) odnosi się do skrzyżowania, na którym zarówno samochód, jak i motocykl poruszają się po głównej drodze, ale w przeciwnych kierunkach, a pojazd chce skręcić w lewo. W tym przypadku motocykl jest mniej widoczny niż auto, co stwarza ryzyko, że nie zostanie dobrze oceniony przez nadjeżdżającego kierowcę. Również w tym przypadku, gdy tylko kierowca włączy kierunkowskazy podczas zbliżania się do skrzyżowania, zostanie wyświetlony sygnał ostrzegawczy dla motocykla.

Z kolei DNPW (Do Not Pass Warning) ma działać w przypadku, w którym motocykl w linii ruchu chce wyprzedzić duży pojazd przed nim, który z kolei ma przed sobą samochód z kierowcą chcącym skręcić w lewo i będącym poza wzrokiem motocyklisty. W tym przypadku to motocyklista widzi ostrzeżenie, gdy tylko system wykryje, że zarówno samochód, jak i motocykl włączyły kierunkowskazy.

Aby zademonstrować skuteczność systemów opracowanych w tym cyklu badań przez CMC, Lamborghini i Ducati stworzyły film z udziałem Ducati Multistrada i Lamborghini Urusa. Film jest dostępny na kanale YouTube Lamborghini oraz na stronie lamborghini.com:

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Carlos Sainz triumfował w GP Singapuru
Next post
Frank Stephenson ocenił wygląd Lamborghini Lanzadora

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Lamborghini i Ducati razem w imię bezpieczeństwa na drodze z innowacyjnym systemem