Na sprzedaż za pośrednictwem domu aukcyjnego RM Sotheby’s trafiło Maserati 200SI by Fantuzzi z 1957 roku, zakupione i używane w wyścigach przez Jima Kimberly, znanego w kręgach SCCA jako Gentelman Jim. Wnuk jednego z czterech założycieli Kimberley-Clark Corporation, rodzinnej firmy produkującej Kleenex i wiele innych produktów papierniczych, do dziś pozostaje potęgą giełdową.
Ten egzemplarz 200SI (numer podwozia 2412) przybył do Kimberly w 1957 roku, po ukończeniu w lutym 1957 roku. Sprowadzone do Stanów Zjednoczonych przez znanego dealera Harry’ego Woodnortha z Chicago, Kimberly przemalował Maserati na swój charakterystyczny odcień Kimberly Red, kolor, który opracował z pomocą swojego przyjaciela Harleya Earla i który był widoczny na większości Ferrari i Maserati, którymi się ścigał.
W związku z nowymi przepisami FIA wprowadzonymi w 1957 roku, które wymagały przedniej szyby o pełnej szerokości, dwojga funkcjonujących drzwi i koła zapasowego, Maserati ochrzciło ten nowy samochód jako 200SI (z przyrostkiem oznaczającym Sport Internazionale). Późniejsze samochody były wyposażone w czterocylindrowy silnik, ale z nieco powiększoną pojemnością – do 2,5 litra i przemianowane na 250S, przy czym wiele oryginalnych 2-litrowych samochodów zostało prywatnie zmodernizowanych do specyfikacji 250S. Jednak podwozie numer 2412 jest jednym z niewielu samochodów, które zachowały oryginalną jednostkę.
200SI Kimberly’ego zadebiutowało w 12-godzinnym wyścigu Sebring w marcu 1957 roku, a za kierownicą zasiedli Ted Boynton, Kimberly i znana dziennikarka/kierowca wyścigowy Denise McCluggage. Niestety, 2412 został zmuszony do wycofania się z powodu awarii skrzyni biegów po 58. okrążeniach.
Członkowie jego zespołu wyścigowego Kimberly nosili dopasowane kombinezony, pasujące do czerwieni samochodów Kimberly, a kelnerzy byli ubrani w odpowiednie czerwone marynarki. Poza całym tym blichtrem i przepychem Kimberly był znany swoim najbliższym powiernikom jako niezwykle hojny człowiek, który bezinteresownie udzielał się charytatywnie i wspierał mniej zamożnych – prawdziwy dżentelmen zarówno na torze, jak i poza nim.
W 1957 r. Maserati zaliczyło trzy dodatkowe starty, wszystkie w Elkhart Lake, a podczas ostatniego z tych wyścigów do Kimberly dołączył znakomity Jack McAfee. W 1958 roku podwozie Maserati wystartowało w siedmiu imprezach, w tym w Grand Prix Kuby w lutym i 12-godzinnym wyścigu Sebring miesiąc później. Jednak pomimo najlepszych starań Kimberly’ego, 200SI miał trudności z ukończeniem tych wyścigów z powodu różnych problemów mechanicznych. Kierowca Jay Middleton odniósł w tym czasie największy sukces zajmując 9. miejsce w klasie na Elkhart Lake w czerwcu 1958 r. i 3. miejsce w klasyfikacji generalnej na tym samym torze miesiąc później.
W maju 1958 r. Kimberly przekazał Maserati z powrotem Harry’emu Woodnorthowi, aby ten znalazł nowego nabywcę. Podczas, gdy dokładna historia własności w latach 60. jest obecnie nieznana, na początku lat 70. samochód był własnością Williama Bakera z Illinois. W grudniu 1976 r. 200SI został sprzedany dr Elliotowi Siegelowi z Chicago, który miał go w posiadaniu do listopada 1993 r., co stanowi 17 lat oddanej opieki jednego właściciela.
Nabyte w tym czasie przez Jaya Jessupa z Charlottesville w Wirginii Maserati zostało natychmiast sprawdzone przez Mike’a DePudję z Denver w Kolorado w celu przeprowadzenia rozległej renowacji, która została udokumentowana zdjęciami i fakturami dostępnymi w aktach. Po zakończeniu renowacji pan Jessup cieszył się samochodem w 2000 roku w Monterey Historic Races.
W styczniu 2005 r. Maserati zostało nabyte przez dr Wolfa Zweiflera z Niemiec, który – jak wynika z kolejnych faktur – zlecił firmie Tommaso Gelmini’s GPS Classic z Soragny we Włoszech konserwację samochodu i przygotowanie go do udziału w imprezach, w tym w Mille Miglia Storica 2005. Rok później, po udokumentowanej inspekcji przeprowadzonej przez eksperta marki Steve’a Harta, 200SI zostało sprzedane entuzjaście Nickowi Colonnie, który wziął udział w wielu imprezach do początku 2009 roku, w tym Shell Maserati Historic Challenge, Cavallino Classic i Monterey Historics. W tym czasie samochód był starannie utrzymywany przez Bert Skidmore’s Intrepid Motorsports z Reno w Nevadzie.
Maserati zostało zakupione przez ostatniego właściciela w październiku 2009 roku i przez ostatnie 14 lat cieszyło się staranną opieką, w tym przebudową silnika przeprowadzoną przez Mike’a DePudję w latach 2013-2014. Od czasu przebudowy jednostki 200SI nie był używany w żadnych wyścigach zabytkowych, co sugeruje, że samochód jest dobrze przygotowany do nowego rozdziału w swojej karierze.
Do końca produkcji w 1957 roku zbudowano około 28 egzemplarzy wszystkich podwozi w specyfikacji 200 i 250, a samochody te są nadal cenione przez kolekcjonerów za wydajną jednostkę i zmysłowe nadwozie. Podwozie o numerze 2412 nadal kwalifikuje się do udziału w najważniejszych wydarzeniach, w tym Mille Miglia Storica, California Mille, Colorado Grand i Monterey Historics, a także nadaje się do prezentacji na wysokiej klasy wystawach elegancji i spotkaniach marki.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment