Kategorie: News

Pagani Codalunga Speedster jest inspirowana latami 60. Powstanie 10 sztuk


Pagani zaprezentowało nowy hipersamochód w limitowanej serii dziesięciu egzemplarzy, który łączy stylistykę wyścigówek z lat 60. z nowoczesną inżynierią. Model Huayra Codalunga Speedster to nie tylko wersja bez dachu „zwykłej” Huayry – to osobna kreacja, pełna subtelnych, ale głębokich zmian, zarówno wizualnych, jak i technicznych.

Horacio Pagani, założyciel marki, określa to auto jako hołd dla legendarnych maszyn torowych sprzed dekad: 

Huayra Codalunga Speedster to hołd dla tych, którzy postrzegają swój samochód sportowy jako ikonę lekkości i pędu, ukształtowaną przez esencjonalne linie, które z łatwością przekraczają granice czasu.

Samochody z lat 50. i 60. były nie tylko szybkie i nowatorskie, ale przede wszystkim piękne – i właśnie tego rodzaju równowagi szuka Pagani. Z zewnątrz model różni się niemal wszystkim: niższa szyba przednia, osadzone w karoserii reflektory, sześć końcówek wydechu (cztery w zderzaku, dwie pod dyfuzorem), a także zdejmowany twardy dach o kształcie przypominającym kroplę wody. Te zmiany sprawiają, że Speedster to konstrukcja wyjątkowa nawet wśród rodziny Huayra.

Wnętrze pojazdu to kolejne zaskoczenie – zamiast dominującego włókna węglowego i tytanu, znajdziemy tu drewno mahoniowe oraz ręcznie kute i polerowane nity aluminiowe. Obicia siedzeń zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o tym modelu i czerpią inspirację z aktualnych trendów oraz charakterystycznego układu wydechu Pagani.

To jednak nie tylko piękna forma – pod względem inżynieryjnym Codalunga Speedster to osobna konstrukcja. Ma całkowicie nowy monocoque, ukryte kanały NACA i zmodyfikowaną aerodynamikę, które poprawiają opływ powietrza i osiągi. Sercem auta pozostaje jednostka V12 AMG, który generuje 876 KM i 1100 Nm momentu obrotowego, trafiającego wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej przekładni ręcznej lub zautomatyzowanej.

Osiągi? Pagani deklaruje, że Speedster osiąga prędkość maksymalną 350 km/h, choć ograniczoną elektronicznie. Za skuteczne hamowanie odpowiadają potężne hamulce Brembo, a przyczepność zapewniają opony Pirelli Trofeo R.

Dla tych, którzy uważają, że nawet tak limitowany projekt to za mało, Pagani oferuje coś jeszcze – Grandi Complicazioni. To specjalny dział marki, który zajmuje się tworzeniem niemal niemożliwego. Producent tłumaczy:

To dzieła, które wymagają niezwykłej pomysłowości i absolutnego oddania: czasu, uwagi i kunsztu. Tylko nieliczni rzemieślnicy na świecie posiadają umiejętności, by je wykonać, często w liczbie pojedynczych egzemplarzy. Brak limitów w personalizacji: koncepcje, formy, materiały, kolory, wykończenia. Jedyną granicą jest wyobraźnia tych, którzy marzą o naprawdę niepowtarzalnym samochodzie.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Ostatnie wpisy

Lancia Rally 037 i Miki Biasion powrócili na trasy Rallylegend 2025

Lancia po raz kolejny znalazła się w centrum uwagi podczas 23. edycji Rallylegend w San…

4 minuty temu

ForzaItalia.pl eRacing na P3 i P7 w deszczowym 6H of Fuji

Trzeci oficjalny wyścig długodystansowy w Le Mans Ultimate przyniósł fanom emocje na miarę prawdziwej rywalizacji…

20 godzin temu

6H of Fuji w grze na licencji FIA WEC – LMU. ForzaItalia.pl eRacing wystawia dwie ekipy w Lamborghini SC63

Po premierowym sukcesie w Katarze i rekordowej drugiej odsłonie na Circuit of The Americas, platforma…

2 dni temu

Alfa Romeo przyspiesza: 39% wzrost sprzedaży we wrześniu na rodzimym rynku

Alfa Romeo odnotowała we wrześniu wyraźny wzrost sprzedaży na rynku włoskim. Marka zarejestrowała 2662 nowe…

3 dni temu

Historyczne spotkanie w Arese: Larini wraca na tor za kierownicą Alfy Romeo 4C

Na torze testowym przy Muzeum Historycznym Alfy Romeo w Arese odbyła się wyjątkowa ceremonia przekazania…

3 dni temu

35 lat Lamborghini Diablo – od symbolu epoki do ponadczasowego klasyka

Lamborghini Diablo, zaprezentowane w 1990 roku, na zawsze zmieniło historię marki z Sant’Agata Bolognese. Samochód…

4 dni temu