Pagani zaprezentowało nowy hipersamochód w limitowanej serii dziesięciu egzemplarzy, który łączy stylistykę wyścigówek z lat 60. z nowoczesną inżynierią. Model Huayra Codalunga Speedster to nie tylko wersja bez dachu „zwykłej” Huayry – to osobna kreacja, pełna subtelnych, ale głębokich zmian, zarówno wizualnych, jak i technicznych.
Horacio Pagani, założyciel marki, określa to auto jako hołd dla legendarnych maszyn torowych sprzed dekad:
Huayra Codalunga Speedster to hołd dla tych, którzy postrzegają swój samochód sportowy jako ikonę lekkości i pędu, ukształtowaną przez esencjonalne linie, które z łatwością przekraczają granice czasu.
Samochody z lat 50. i 60. były nie tylko szybkie i nowatorskie, ale przede wszystkim piękne – i właśnie tego rodzaju równowagi szuka Pagani. Z zewnątrz model różni się niemal wszystkim: niższa szyba przednia, osadzone w karoserii reflektory, sześć końcówek wydechu (cztery w zderzaku, dwie pod dyfuzorem), a także zdejmowany twardy dach o kształcie przypominającym kroplę wody. Te zmiany sprawiają, że Speedster to konstrukcja wyjątkowa nawet wśród rodziny Huayra.
Wnętrze pojazdu to kolejne zaskoczenie – zamiast dominującego włókna węglowego i tytanu, znajdziemy tu drewno mahoniowe oraz ręcznie kute i polerowane nity aluminiowe. Obicia siedzeń zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o tym modelu i czerpią inspirację z aktualnych trendów oraz charakterystycznego układu wydechu Pagani.
To jednak nie tylko piękna forma – pod względem inżynieryjnym Codalunga Speedster to osobna konstrukcja. Ma całkowicie nowy monocoque, ukryte kanały NACA i zmodyfikowaną aerodynamikę, które poprawiają opływ powietrza i osiągi. Sercem auta pozostaje jednostka V12 AMG, który generuje 876 KM i 1100 Nm momentu obrotowego, trafiającego wyłącznie na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej przekładni ręcznej lub zautomatyzowanej.
Osiągi? Pagani deklaruje, że Speedster osiąga prędkość maksymalną 350 km/h, choć ograniczoną elektronicznie. Za skuteczne hamowanie odpowiadają potężne hamulce Brembo, a przyczepność zapewniają opony Pirelli Trofeo R.
Dla tych, którzy uważają, że nawet tak limitowany projekt to za mało, Pagani oferuje coś jeszcze – Grandi Complicazioni. To specjalny dział marki, który zajmuje się tworzeniem niemal niemożliwego. Producent tłumaczy:
To dzieła, które wymagają niezwykłej pomysłowości i absolutnego oddania: czasu, uwagi i kunsztu. Tylko nieliczni rzemieślnicy na świecie posiadają umiejętności, by je wykonać, często w liczbie pojedynczych egzemplarzy. Brak limitów w personalizacji: koncepcje, formy, materiały, kolory, wykończenia. Jedyną granicą jest wyobraźnia tych, którzy marzą o naprawdę niepowtarzalnym samochodzie.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
Lancia po raz kolejny znalazła się w centrum uwagi podczas 23. edycji Rallylegend w San…
Trzeci oficjalny wyścig długodystansowy w Le Mans Ultimate przyniósł fanom emocje na miarę prawdziwej rywalizacji…
Po premierowym sukcesie w Katarze i rekordowej drugiej odsłonie na Circuit of The Americas, platforma…
Alfa Romeo odnotowała we wrześniu wyraźny wzrost sprzedaży na rynku włoskim. Marka zarejestrowała 2662 nowe…
Na torze testowym przy Muzeum Historycznym Alfy Romeo w Arese odbyła się wyjątkowa ceremonia przekazania…
Lamborghini Diablo, zaprezentowane w 1990 roku, na zawsze zmieniło historię marki z Sant’Agata Bolognese. Samochód…