W historycznej Villa del Grumello i Villa Sucota z widokiem na wspaniałą scenerię jeziora Como, zakończyła się nowa edycja FuoriConcorso – wydarzenia, które co roku przyciąga tysiące kolekcjonerów, ekspertów i entuzjastów motoryzacji z całego świata.
Od 2019 roku FuoriConcorso oddaje hołd szybkości, kunsztowi, pięknu i kulturze w świecie motoryzacji. Tegoroczny temat przewodni, podsumowany akronimem BRG (British Racing Green), nawiązuje do oficjalnego koloru brytyjskich producentów samochodów z zespołami wyścigowymi, które zdominowały Formułę 1 w latach 50. i 60. XX wieku. W związku z tym duży nacisk został położony na koncepcję prędkości i sportowych osiągów, z szeroką gamą klasycznych i współczesnych samochodów, w tym piętnastu jednomiejscowych bolidów Formuły 1 ustawionych na idealnym „polu startowym” nad jeziorem.
Jednym z nich jest Brabham Alfa Romeo BT45B z 1977 roku, pierwszy jednomiejscowy bolid Formuły 1 oficjalnie wyposażony w silnik firmy Alfa Romeo. Uważany za jeden z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek zaprojektowano, z jaskrawoczerwonymi barwami Martini Racing, był wynikiem współpracy trzech głównych osobistości tzw. cyrku Formuły 1: południowoafrykańskiego projektanta Gordona Murraya (którego samochody zdobyły 5 tytułów mistrza świata); włoskiego inżyniera Carlo Chitiego, patrona Autodelty, zespołu wyścigowego Alfa Romeo oraz brytyjskiego biznesmena Berniego Ecclestone’a, ówczesnego właściciela zespołu Brabham, który później został dyrektorem generalnym Formuły 1 na całym świecie.
W połowie lat 70. Alfa Romeo Tipo 33 TT12 pokonała konkurencję w Mistrzostwach Świata i zwróciła uwagę Brabhama na swój 12-cylindrowy silnik V 180° o pojemności 3 litrów. Dzięki umiejętnościom Murraya i Chitiego, związek był prawie kompletny, co zaowocowało powstaniem Brabham Alfa Romeo BT45 (1976), który rok później został przekształcony w 45B, dzięki czemu marka Biscione powróciła do Formuły 1. Samochód zadebiutował w 1976 roku z Carlosem Reutemannem i Carlosem Pacem. Pojazd miał silnik o mocy 500 KM przy 11 500 obr./ min. Natychmiast udowodnił swoją wartość zajmując znakomite miejsca. W 1977 roku z Brazylijczykiem Carlosem Pacem i Brytyjczykiem Johnem Watsonem za kierownicą, Brabham poprawił swoje osiągi, ale życie Pace’a dobiegło końca w katastrofie lotniczej. Za kierownicą zasiadł Niemiec Hans-Joachim Stuck, który dwukrotnie stanął na podium.
Jednorazowy model prezentowany na FuoriConcorso z małą brazylijską flagą w jednym rogu tylnego spojlera na cześć Carlosa Pace’a, stanowi część kolekcji klasycznych samochodów należącej do Stellantis. Zwykle jest wystawiany w Muzeum Alfa Romeo w Arese, ale tym razem entuzjaści mogli go teraz zobaczyć dzięki Heritage, podmiotowi, którego celem jest ochrona i promowanie historycznego dziedzictwa i wartości uosabianych przez klasyczne samochody marek: Abarth, Alfa Romeo, Fiat i Lancia.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment