Lamborghini Diablo, zaprezentowane w 1990 roku, na zawsze zmieniło historię marki z Sant’Agata Bolognese. Samochód ten nie tylko przełamał barierę 325 km/h ustanawiając rekord prędkości tamtej dekady, lecz także stał się symbolem lat 90. dzięki swojemu niepowtarzalnemu designowi i innowacjom technologicznym.
Jego historia zaczęła się już w 1985 roku wraz z projektem 132, którego celem było stworzenie następcy Countacha i jednocześnie najszybszego samochodu świata. Linie pierwszych prototypów, ostrzejsze i bardziej wizjonerskie niż dotychczas, zostały dopracowane po wejściu Chryslera do Lamborghini w 1987 roku. To wtedy powstała ostateczna sylwetka auta: charakterystyczne drzwi unoszone do góry, muskularne proporcje, wyrazisty tył i kabina łącząca sportowy charakter z komfortem. Oficjalny debiut Diablo odbył się podczas inauguracji Rajdu Monte Carlo w 1990 roku, a produkcja trwała do 2001 roku.
Alessandro Farmeschi, dyrektor działu After Sales w Automobili Lamborghini, podkreśla znaczenie tego modelu dla historii marki:
Diablo nie jest tylko symbolem historii Lamborghini – to także model o rosnącym strategicznym znaczeniu dla Polo Storico. W ostatnich latach zauważyliśmy znaczący wzrost liczby próśb o certyfikacje i usługi restauracji dla Diablo, głównie ze strony nowej generacji kolekcjonerów i entuzjastów, którzy postrzegają ten samochód jako ikonę kultury i designu. Trend ten potwierdza wartość działań Polo Storico ukierunkowanych na zachowanie dziedzictwa firmy i jej samochodów, a jednocześnie tworzy nowe możliwości na rynku aut klasycznych. Dzieląc się historią Diablo za pośrednictwem informacji i dokumentów z naszego archiwum, wzmacniamy więź z klientami i miłośnikami marki, jednocześnie potwierdzając trwałą wartość tego modelu.
Nazwa Diablo także ma legendarny rodowód – została nadana na cześć słynnego byka walczącego w 1869 roku z matadorem José de Lara, znanym jako „El Chicorro”. Pierwsze zamówienia pojawiły się jeszcze przed premierą samochodu, w czasach, gdy nie istniały jeszcze zapowiedzi w mediach społecznościowych czy internecie.
Samochód napędzał silnik V12 o pojemności 5,7 litra i mocy 492 KM, rozwijający moment obrotowy 580 Nm. Diablo przyspieszało od 0 do 100 km/h w ok. 4,5 sekundy i osiągało 337 km/h na torze Nardò. Nowatorska rama rurowa, nadwozie z aluminium i stali z dodatkiem włókna węglowego – użytego po raz pierwszy w aucie seryjnym – oraz zaawansowane zawieszenie zapewniały niespotykane wcześniej właściwości jezdne. Po raz pierwszy Lamborghini połączyło ekstremalne osiągi z komfortem: regulowane fotele, elektryczne szyby i system audio Alpine czyniły Diablo samochodem bez kompromisów – luksusowym i sportowym jednocześnie.
Na przestrzeni 11 lat produkcji powstały liczne wersje Diablo. W 1993 roku model VT wprowadził napęd na cztery koła – rozwiązanie, które stało się później standardem w V12 Lamborghini. W tym samym roku Diablo SE30 przygotowane na 30-lecie firmy osiągało 525 KM, a w wersji Jota nawet 596 KM. Dwa lata później zadebiutował VT Roadster – pierwszy w historii marki kabriolet z silnikiem V12.
W 1998 roku po przejęciu Lamborghini przez Audi, Diablo otrzymało gruntowny facelifting: zamiast charakterystycznych reflektorów chowanych w nadwoziu zastosowano stałe, pojawił się ABS, a pojemność V12 wzrosła do 6 litrów. Modele GT i SV stały się uosobieniem ekstremalnych osiągów – w 1999 roku Diablo GT rozwijało 575 KM i prędkość 338 km/h. Ostatnie wersje – VT 6.0 i 6.0 SE – były dziełem pierwszego głównego projektanta Lamborghini pod rządami Audi, Luca Donckerwolke. Równolegle Diablo pojawiło się na torach: w 1996 roku ruszył puchar Super Sport Trophy z udziałem Diablo SV-R, a powstałe w jego ramach auta GT1 Stradale i GT-R na trwałe wpisały się w historię wyścigów.
Diablo zdobywało również popkulturę. Samochód pojawił się w filmach „Ace Ventura: Zew Natury”, „Dorwać Cartera” czy „Śmierć nadejdzie jutro”, w serialach „Smallville” czy „Nip/Tuck”, a także w grach z serii Need for Speed. Reklamował się u boku Cindy Crawford, a w teledysku Jamiroquai do „Cosmic Girl” stał się popkulturowym symbolem całego pokolenia. Właścicielami Diablo byli m.in. Jay Leno, Mike Tyson, Nicolas Cage, Rod Stewart i Mario Andretti.
Model oferowano w ponad 60 kolorach, z czego 40 można było dostosować indywidualnie – był to przedsmak późniejszego programu „Ad Personam”. Największą popularnością cieszyła się czerwień – ponad 550 egzemplarzy. Do 2001 roku powstało 2903 sztuki Diablo, co ustanowiło rekord sprzedaży Lamborghini i otworzyło marce drogę do globalnego sukcesu.
Dziś, 35 lat po premierze, Diablo nadal zachwyca kolekcjonerów i fanów motoryzacji. W 2023 roku egzemplarz SE30 zajął miejsce na podium w konkursie elegancji Pebble Beach, a wartość tego modelu systematycznie rośnie, szczególnie edycji specjalnych. Wzrost liczby zleceń dla Lamborghini Polo Storico potwierdza, że Diablo nie zamknęło epoki, ale otworzyło nową. Jako samochód, który połączył ekstremalne osiągi z luksusem i odwagą stylistyczną, pozostaje jednym z najważniejszych modeli w historii marki – legendą, która trwa i inspiruje kolejne pokolenia.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
Trzeci oficjalny wyścig długodystansowy w Le Mans Ultimate przyniósł fanom emocje na miarę prawdziwej rywalizacji…
Po premierowym sukcesie w Katarze i rekordowej drugiej odsłonie na Circuit of The Americas, platforma…
Alfa Romeo odnotowała we wrześniu wyraźny wzrost sprzedaży na rynku włoskim. Marka zarejestrowała 2662 nowe…
Na torze testowym przy Muzeum Historycznym Alfy Romeo w Arese odbyła się wyjątkowa ceremonia przekazania…
Cavallino Inc. ogłosiło nowy, wyjątkowy rozdział w swojej działalności. Z okazji 35-lecia Cavallino Classic marka…
Podczas aukcji Monterey 2024 pojawił się niezwykle rzadki egzemplarz Ferrari – Ferrari 512 TR Spyder…