Kategorie: News

Gran Premio Storico d’Italia 2026: Mugello stanie się stolicą historii Formuły 1

W 2026 roku tor Mugello w Toskanii stanie się miejscem wyjątkowego wydarzenia – pierwszej edycji Gran Premio Storico d’Italia – imprezy poświęconej historycznym bolidom Formuły 1 i dziedzictwu włoskich wyścigów. Jak zapowiedziano podczas tegorocznych Finali Mondiali Ferrari, wydarzenie odbędzie się w dniach 2-4 października 2026 roku. Na torze pojawi się ponad 200 samochodów, w tym ponad 70 bolidów F1 z lat 60. aż po początek XXI wieku. Według organizatorów standardowe bilety będą obejmować zarówno miejsca na trybunach, jak i wstęp do padoku.

Jak podkreślają przedstawiciele Ferrari, ideą imprezy jest uhonorowanie bogatej historii włoskiego motorsportu, zwłaszcza tej nierozerwalnie związanej z Maranello. Projekt powstaje pod opieką Automobile Club d’Italia (ACI) i ma ambicję stać się stałym punktem międzynarodowego kalendarza wyścigów historycznych. Za stronę sportową i organizacyjną odpowiada HVM Racing – francuska firma, która w 2025 roku przygotowała m.in. Grand Prix de France Historique, przyciągając ponad 100 tys. widzów. Współpracować będzie bezpośrednio z Autodromo Internazionale del Mugello należącym do Ferrari.

Tematem pierwszej edycji będzie dekada 1996-2006 – okres uznawany w Maranello za złotą erę zespołu. To właśnie wtedy Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Eddie Irvine i Felipe Massa zdobywali dla Scuderii tytuły i zwycięstwa, które zapisały się w historii Formuły 1. W tym czasie Ferrari odniosło 87 zwycięstw sięgając po 5 mistrzostw świata kierowców i 6 tytułów konstruktorów. Jak zaznacza Antonello Coletta, Global Head of Ferrari Endurance and Corse Clienti:

Świętujemy okres o szczególnym znaczeniu w historii Scuderii Ferrari – lata 1996-2006 – niezapomniane dzięki wyjątkowym ludziom i kierowcom o czystym talencie, jak Michael Schumacher, który rozpoczął swoją przygodę z Ferrari w 1996 roku, otwierając erę pełną sukcesów.

Podczas weekendu wyścigowego na Mugello zaprezentowane zostaną bolidy z różnych epok, począwszy od lat 50., aż po początek XXI wieku. W ramach programu zaplanowano występy w siedmiu międzynarodowych seriach, m.in. Masters Racing Legends F1 (1966-1985), F2 Classic Interseries (1967-1978) czy F3 Classic Interseries (1971-1984). Na tor wyjadą także bolidy Formuły Junior (1958-1963), historyczne konstrukcje HGPCA (pre-1966), a także pierwsza generacja Formuły 3 – tzw. 1000cc screamers (1964-1970). Całość uzupełni współczesny akcent – Masters Endurance Legends (1995-2016), obejmujący samochody znane z Le Mans i innych wyścigów długodystansowych.

Tor Mugello położony na malowniczych toskańskich wzgórzach mierzy 5,245 km i składa się z 15 zakrętów. Od 1988 roku pozostaje własnością Ferrari, które wykorzystuje go jako tor testowy. Zdaniem organizatorów Mugello to najbardziej zrównoważony tor na świecie, co potwierdzają nagrody dla „zielonego toru roku” z lat 2023 i 2024. Jak podkreśla Paolo Poli, CEO i Managing Director obiektu:

To zaszczyt gościć inauguracyjne Gran Premio Storico d’Italia – wydarzenie, które oddaje hołd dziedzictwu toskańskiego toru – od pierwszych wyścigów w 1914 roku na historycznym torze drogowym Mugello, po współczesną erę Formuły 1.

Dla publiczności przygotowano różne opcje uczestnictwa. Standardowy bilet zapewni miejsce na trybunach i dostęp do kilku stref toru, natomiast droższy wariant – z wejściem do padoku – umożliwi odwiedzenie strefy pokazowej F1, spotkania z kierowcami i korzystanie z symulatorów jazdy. Osoby, które zdecydują się na pakiet VIP zyskają dodatkowo dostęp do Driver’s Club i strefy Premium Hospitality, a także możliwość udziału w przejazdach Hot Lap i zwiedzaniu padoku z przewodnikiem. Bilety będą dostępne w wersjach jednodniowych i trzydniowych, a szczegółowe informacje pojawią się na stronach granpremiostorico.com oraz mugellocircuit.com.

Prezes ACI Geronimo La Russa podkreśla, że wydarzenie to stanowi naturalne przedłużenie tradycji włoskiego Grand Prix:

Grand Prix Włoch od 1921 roku stanowi szczyt motorsportu, stworzone i pielęgnowane przez Automobile Club Italia i Automobile Club Milano. Gran Premio Storico d’Italia z pewnością odniesie sukces – także dzięki partnerom, z Ferrari na czele, które z 20 zwycięstwami jest najbardziej utytułowanym zespołem w historii włoskiego Grand Prix.

Z kolei Laurent Vallery-Masson, dyrektor generalny HVM Racing, zwraca uwagę na edukacyjny wymiar projektu:

Aby naprawdę zrozumieć współczesną Formułę 1, trzeba poznać jej historię i etapy ewolucji. Gran Premio Storico d’Italia ma na celu uczcić to dziedzictwo, oferując wydarzenie spektakularne, łączące i dostępne dla wszystkich.

Choć organizatorzy podkreślają wyjątkowość i prestiż projektu, jego sukces – podobnie jak w przypadku innych festiwali klasyków – zależeć będzie nie tylko od nostalgii fanów, lecz także od tego, czy Gran Premio Storico d’Italia rzeczywiście stanie się autentycznym świętem historii, a nie tylko marketingowym echem współczesnej Formuły 1.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Ostatnie wpisy

Maserati Grecale Folgore MY2026 – nowa odsłona elektrycznego SUV-a

Maserati prezentuje Grecale Folgore Model Year 2026, czyli odświeżoną wersję swojego w pełni elektrycznego SUV-a.…

2 dni temu

Fiat Doblò świętuje 25-lecie – jubileuszowa edycja specjalna z napędem elektrycznym

Fiat Professional świętuje 25-lecie modelu Doblò, jednego z najbardziej rozpoznawalnych i najdłużej produkowanych pojazdów w…

2 dni temu

LEGO Technic Ferrari FXX K – miniaturowe laboratorium inżynierii Ferrari

Ferrari FXX K to samochód, który powstał jako torowe laboratorium marki z Maranello – hybrydowy…

3 dni temu

Tak wyglądał Polo Storico Tour na uczczenie 60-lecia Miury podczas Auto Moto d’Epoca

Automobili Lamborghini po raz trzeci z rzędu uczestniczyło w targach Auto e Moto d’Epoca w…

3 dni temu

Włoska moc w służbie zdrowia: Maserati MCPURA i Giulia Q dla Carabinieri

W Rzymie zaprezentowano dwie nowe włoskie maszyny, które mają ratować życie – Maserati MCPURA i…

4 dni temu

Stellantis tnie gamę modeli: Alfa Romeo, Lancia i Maserati z nową strategią przetrwania

Stellantis dokonuje gruntownego przeglądu strategii dla swoich trzech włoskich marek – Alfy Romeo, Lancii i…

5 dni temu