Kategorie: News

Ferrari utrzyma jednostki V12 tak długo, jak to możliwe


Ferrari jest zdeterminowane, aby utrzymać jak najdłużej przy życiu jednostkę V12, dowodem czego jest chociażby najnowsze 12Cilindri ze swoją bardzo ostentacyjną nazwą nawiązującą do liczby cylindrów. 

W rozmowie z australijskim magazynem Car Expert, szef marketingu produktowego Ferrari Emanuele Carando zapewnił, że firma będzie nadal produkować samochody z 6,5-litrowym silnikiem, dopóki będą na to pozwalać regulacje prawne:

Będziemy produkować wolnossące V12, dopóki prawo nam tego nie zabroni. Mamy nadzieję, że prawo w przyszłości będzie nadal dawać możliwości, prawdopodobnie dzięki bardziej zrównoważonemu paliwu.

W nowych 12Cilindri Coupe i Spider, 6,5-litrowa jednostka napędowa kręci się do 9500 obrotów na minutę, ale technicznie silnik jest w stanie osiągnąć nawet 10000 obrotów na minutę. Ruggero Cevolani, człowiek odpowiedzialny za program V12, twierdzi, że niższy limit obrotów został celowo wybrany, aby zmaksymalizować dostarczanie mocy.

Dodał, że Ferrari jest przede wszystkim „firmą inżynieryjną”, dlatego też wydajność była priorytetem w stosunku do osiągnięcia magicznej bariery 10000 obrotów na minutę. Nadal nie byłby to silnik o najwyższych obrotach, jaki kiedykolwiek zamontowano w samochodzie drogowym. Tytuł ten należy do Gordon Murray Automotive T.50 z imponującą liczbą 12100 obrotów na minutę. 

Wcześniej dyrektor Ferrari ds. projektowania Flavio Manzoni przyznał, że turbodoładowane V8 jest lepsze pod względem osiągów niż V12 dodając, że dwunastocylindrowa jednostka nie jest najbardziej wydajnym silnikiem. Niemniej jednak firma musi „walczyć o ten silnik”, aby utrzymać go przy życiu tak długo, jak to możliwe, ponieważ jest on bardziej emocjonalny.

Ferrari przewiduje, że w nadchodzących latach będzie sprzedawać mniej samochodów z silnikami spalinowymi, gdy w 2025 r. pojawi się pierwszy pojazd elektryczny firmy. Do końca dekady modele elektryczne mają stanowić 40% wszystkich pojazdów. Oczekuje się, że kolejne 40% będą stanowić hybrydy, pozostawiając zaledwie 20% dla modeli wyłącznie z silnikiem spalinowym.

Pomimo przewidywanego stopniowego spadku sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, dyrektor generalny Benedetto Vigna powiedział w zeszłym roku, że „ICE ma jeszcze wiele do zrobienia”. Przejście na bardziej zrównoważone paliwa jest postrzegane jako możliwe rozwiązanie, aby utrzymać ICE w dłuższej perspektywie.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Ostatnie wpisy

Cavallino Classic Monaco 2026: wyjątkowy hołd dla Ferrari Formuły 1

Cavallino Inc. ogłosiło nowy, wyjątkowy rozdział w swojej działalności. Z okazji 35-lecia Cavallino Classic marka…

18 godzin temu

Ferrari 512 TR Spyder z kolekcji Alfreda Tana trafiło na aukcję

Podczas aukcji Monterey 2024 pojawił się niezwykle rzadki egzemplarz Ferrari – Ferrari 512 TR Spyder…

19 godzin temu

Fiat 500 hybrid Torino 2025 – cena startuje od 88 900 zł

Fiat wprowadził na rynek model, na który czekało wielu fanów włoskiej marki. Nowa 500 Hybrid…

2 dni temu

Ferrari utrzymuje prowadzenie w klasyfikacjach mimo trudnego wyścigu w Fuji

6-godzinny wyścig na torze Fuji zakończył się dla zespołu Ferrari – AF Corse wynikami poniżej…

2 dni temu

Lancia Flaminia Loraymo i Ypsilon Rally4 HF ozdobą wydarzenia w Revigliasco Torinese

W niedzielę, 28 września 2025 roku urokliwa miejscowość Revigliasco Torinese, położona na wzgórzach nieopodal Turynu, zamieniła…

3 dni temu

Triumf Verstappena w pierwszym starcie Ferrari 296 GT3 na Nürburgringu

Max Verstappen w spektakularnym stylu zadebiutował w serii NLS GT3 na torze Nürburgring Nordschleife, odnosząc…

3 dni temu