Kategorie: News

Nowe Ducati Panigale V4 R: technologia MotoGP w motocyklu drogowym

W drugim odcinku serii Ducati World Première 2026 producent z Borgo Panigale zaprezentował motocykl, który stanowi kwintesencję jego wyścigowych osiągnięć – Panigale V4 R. To najnowszy spadkobierca prestiżowej linii „R”, która rozpoczęła się w 2001 roku od legendarnego 996R i od zawsze stanowiła bazę do startów w Mistrzostwach Świata Superbike. Ducati podkreśla, że są to modele najbardziej zbliżone do motocykli torowych, a przy tym dostępne w limitowanej, numerowanej serii dla klientów na całym świecie.

Nowe Panigale V4 R wywodzi się z siódmej generacji superbike’ów Ducati. Konstrukcja odziedziczyła przednią ramę i nowy wahacz Hollow Symmetrical Swingarm opracowany we współpracy z Ducati Corse. Precyzyjne wartości sztywności zostały dostosowane do wymagań aktualnych opon slick używanych w Superbike’ach, aby maksymalnie wykorzystać potencjał przenoszenia mocy na nawierzchnię.

Jedną z największych nowości w Panigale V4 R są Corner Sidepods – rozwiązanie, które Ducati wprowadziło do MotoGP w 2021 roku. Po raz pierwszy zastosowane w motocyklu produkcyjnym, generuje ono dodatkowe siły aerodynamiczne w zakrętach, co umożliwia precyzyjniejsze linie przejazdu i wyższe prędkości na łukach.

Owiewki zostały przeprojektowane, a nowe spoilery zwiększają docisk aerodynamiczny o 25%. W praktyce oznacza to dodatkowe 4,8 kg siły docisku przy 270 km/h i aż 6 kg przy 300 km/h, co znacząco poprawia stabilność podczas przyspieszania i prowadzenie przy wysokich prędkościach. Dynamiczny przedni wlot powietrza opracowany wspólnie z Ducati Corse, zwiększa ilość powietrza zasysanego przez silnik i podnosi moc o dodatkowe 1,3 KM, co odczuwalnie poprawia przyspieszenie na prostych.

Silnik Desmosedici Stradale R

Sercem motocykla jest silnik Desmosedici Stradale R o pojemności 998 cm³, homologowany zgodnie z Euro 5+. W wersji drogowej generuje on 218 KM przy 15 750 obr./min oraz moment obrotowy 114,5 Nm przy 12 000 obr./min. Ducati podaje, że krzywa momentu w średnim zakresie obrotów wzrosła o 7% w stosunku do poprzedniego modelu, a maksymalna wartość momentu – o 3%.

Jednostka może osiągnąć prędkość obrotową 16 500 obr./min na szóstym biegu (16 000 obr./min na pozostałych). Po zamontowaniu wydechu wyścigowego i zastosowaniu oleju Ducati Corse Performance Oil moc maksymalna wzrasta nawet do 239 KM, co czyni Panigale V4 R najpotężniejszym motocyklem produkcyjnym w historii Ducati.

Silnik otrzymał szereg nowych komponentów: lżejsze o 5,1% tłoki, nowy wał korbowy o zwiększonej bezwładności oraz wzmocnione korbowody poddane obróbce metodą śrutowania, co zapewnia większą trwałość. Zoptymalizowano także układ dolotowy, profile wałków rozrządu oraz wtryskiwacze, aby poprawić efektywność spalania i zwiększyć osiągi w całym zakresie obrotów.

Wyścigowa skrzynia biegów i elektronika

Nowością w Panigale V4 R jest Ducati Racing Gearbox (DRG), w której bieg neutralny znajduje się poniżej pierwszego biegu. Eliminuje to ryzyko przypadkowego wrzucenia luzu podczas agresywnego hamowania w zakrętach. Skrzynia została wyposażona w opatentowaną blokadę Ducati Neutral Lock (DNL), a zmiana przełożeń jest szybsza i bardziej precyzyjna.

Elektronika motocykla została rozwinięta dzięki algorytmowi Ducati Vehicle Observer (DVO), opracowanemu bezpośrednio przez Ducati Corse. Panigale V4 R korzysta z nowego systemu Race Brake Control, który imituje technikę hamowania stosowaną przez zawodników MotoGP, pozwalając na bardziej odważne przesuwanie punktów hamowania. DVO rozszerzono także o kontrolę hamowania silnikiem, co sprawia, że jest ono bardziej progresywne i przewidywalne.

Kierowca ma do dyspozycji 6,9-calowy panel TFT z trybami wyświetlania Road i Track oraz dodatkowym interfejsem graficznym, który informuje o stanie pojazdu i umożliwia pełną personalizację ustawień.

Zawieszenie i hamulce klasy wyścigowej

Nowe Panigale V4 R wyposażono w widelec Öhlins NPX25/30 o średnicy 43 mm, amortyzator Öhlins TTX36 z hydraulicznym regulatorem napięcia wstępnego oraz nowy amortyzator skrętu Öhlins SD20. Zawieszenie oferuje szeroki zakres regulacji, umożliwiając dopasowanie motocykla do charakterystyki toru i stylu jazdy kierowcy.

Na uwagę zasługują również hamulce Brembo Hypure z tarczami 330 mm, które zapewniają jeszcze lepsze chłodzenie i równomierną siłę hamowania. To rozwiązania zaprojektowane specjalnie z myślą o ekstremalnych osiągach torowych.

Motocykl porusza się na kutych, aluminiowych, pięcioramiennych felgach, na które fabrycznie zakładane są opony Pirelli Diablo Supercorsa SP V4. Bez żadnych modyfikacji można jednak zamontować te same slicki, które są używane w Mistrzostwach Świata Superbike, w mieszankach SC0, SCX czy SCQ przeznaczonych do kwalifikacji.

Akcesoria Ducati Performance

Dla klientów, którzy chcą jeszcze bardziej zwiększyć możliwości Panigale V4 R, Ducati przygotowało szeroką gamę akcesoriów Performance. Wśród nich znajdują się koła z włókna węglowego (lżejsze o 950 g od kutych felg), pakiety hamulców PRO i PRO+, wyścigowe owiewki, regulowane podnóżki oraz system akwizycji danych Ducati Data Logger (DDL). W ofercie jest również dedykowane oprogramowanie Ducati DAVC Race Pro, opracowane przez inżynierów Ducati Corse, które optymalizuje kalibrację silnika i strategię sterowania w konfiguracji torowej, a także udostępnia funkcję wskaźnika przyczepności View Grip Meter.

Podsumowanie

Nowe Ducati Panigale V4 R to motocykl, który łączy homologację drogową z bezkompromisową technologią rodem z MotoGP i Superbike. Z mocą sięgającą 239 KM, prędkością maksymalną ponad 330 km/h i innowacjami aerodynamicznymi, jest to najbliższy ideałowi wyścigowej maszyny dostępnej dla entuzjastów Ducati.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Ostatnie wpisy

MCPURA i MCPURA Cielo – Maserati w centrum uwagi na Salone Auto Torino 2025

Maserati zaprezentuje w Turynie swój najnowszy supersamochód – MCPURA, dostępny zarówno w wersji coupé, jak…

2 dni temu

Stellantis wstrzymuje produkcję Tonale i Pandy z powodu słabego popytu

Stellantis ponownie zmuszony jest wstrzymać produkcję kilku modeli z powodu niskiego popytu. Na czele listy…

2 dni temu

Alfa Revival Cup 2025: wielki finał na Spa-Francorchamps

Od 25 do 27 września tor Spa-Francorchamps stanie się areną finałowej rundy sezonu 2025 Alfa…

3 dni temu

Fiat 600D – urodzinowa niespodzianka

Prawdziwe klasyki mają w sobie coś, czego próżno szukać w nowoczesnych pojazdach – aurę dawnych…

4 dni temu

Philippe Prette mistrzem Am Class w GT2 European Series – podwójny triumf Maserati w Walencji

Philippe Prette, kierowca zespołu LP Racing, zapewnił sobie tytuł mistrza Am Class w GT2 European…

4 dni temu

Najpiękniejsze superauta świata w Villa La Massa

W niezwykłej scenerii pięciogwiazdkowego hotelu Villa La Massa, położonego nad brzegiem Arno tuż za Florencją,…

4 dni temu