Stellantis ponownie zmuszony jest wstrzymać produkcję kilku modeli z powodu niskiego popytu. Na czele listy znalazło się Alfa Romeo Tonale, co nie stanowi dużego zaskoczenia. Choć włoska marka chwaliła się wzrostem dostaw w Europie o jedną trzecią w pierwszej połowie roku, to właśnie kompaktowy crossover osłabił te wyniki.
Według danych firmy badawczej Dataforce, przytoczonych przez Automotive News Europe, popyt na Tonale w Europie spadł aż o 42,1% w okresie do końca sierpnia, co oznacza zaledwie 10 840 sprzedanych egzemplarzy. Sytuacja nie wygląda lepiej w Stanach Zjednoczonych – tam Alfa Romeo znalazła nabywców na 1156 sztuk w pierwszej połowie roku, co oznacza spadek o 28%. Jeszcze gorzej radzi sobie jej amerykański odpowiednik, Dodge Hornet, którego sprzedaż spadła aż o 52%, do 5647 egzemplarzy.
W związku z osłabionym popytem Stellantis zdecydował o wstrzymaniu produkcji w zakładzie Pomigliano we Włoszech od 29 września do 10 października. To właśnie tam powstaje również Dodge Hornet przeznaczony na rynek amerykański. Jesienią ma zadebiutować odświeżona wersja Tonale, która mogłaby odwrócić negatywny trend w 2026 roku, choć trudno dziś mówić o pewności sukcesu.
Jak donosi Reuters, przerwa dotknie również Fiata Pandę, którego produkcja w Pomigliano zostanie wstrzymana między 29 września a 6 października. To nie pierwszy raz, gdy produkcja tego wiekowego modelu zostaje ograniczona z powodu spadającego zainteresowania. Stellantis wciąż sprzedaje 14-letnią Pandę, mimo że w 2024 roku na rynek trafiła Grande Panda. Według danych Dataforce, Panda zanotowała w Europie spadek o około 5%– z 89 307 sztuk w ubiegłym roku do 84 793 w okresie styczeń-sierpień.
Na liście modeli objętych przestojem znalazły się także Opel Mokka oraz DS3. Ich montaż zostanie czasowo zostanie wstrzymany w dniach 13–31 października w fabryce w Poissy we Francji. Jak poinformował rzecznik Stellantis cytowany przez Reuters:
Produkcja zostaje dostosowana do trudnej sytuacji rynkowej w Europie.
Wyniki Stellantis na kontynencie potwierdzają skalę wyzwań. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), sprzedaż koncernu w Europie spadła o 8,1% w okresie do końca lipca, do 1 192 746 egzemplarzy. W dół poszły takie marki jak Opel/Vauxhall, Citroën, Fiat, DS i Lancia, natomiast wzrost odnotowały Peugeot, Jeep i Alfa Romeo.
Alfa Romeo, mimo słabych wyników Tonale, potrafiła częściowo zrównoważyć sytuację dzięki nowemu modelowi. Subkompaktowy crossover Junior nie jest dostępny w USA, ale już teraz zebrał ponad 45 000 zamówień w 38 krajach. Stellantis spodziewa się dalszego wzrostu popytu na ten model wraz z wejściem na kolejne rynki.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
Maserati zaprezentuje w Turynie swój najnowszy supersamochód – MCPURA, dostępny zarówno w wersji coupé, jak…
Od 25 do 27 września tor Spa-Francorchamps stanie się areną finałowej rundy sezonu 2025 Alfa…
W drugim odcinku serii Ducati World Première 2026 producent z Borgo Panigale zaprezentował motocykl, który…
Prawdziwe klasyki mają w sobie coś, czego próżno szukać w nowoczesnych pojazdach – aurę dawnych…
Philippe Prette, kierowca zespołu LP Racing, zapewnił sobie tytuł mistrza Am Class w GT2 European…
W niezwykłej scenerii pięciogwiazdkowego hotelu Villa La Massa, położonego nad brzegiem Arno tuż za Florencją,…