W dniach 18-20 sierpnia 2022 roku odbyła się aukcja organizowana przez RM Sotheby’s w Monterey w Kalifornii. Jednym z przedmiotów sprzedanych w drodze licytacji była Miura P400 z 1968 roku – zwyciężyło podbicie do kwoty 995 000 dolarów i właśnie za tyle sprzedano legendarny model Lamborghini.
Podwozie o numerze 3435 jest jednym z wczesnych egzemplarzy, dokładniej nr 161, który opuścił fabrykę w Sant’Agata. Oryginalnie wykończona w uderzającej kombinacji Bianco i Nero, Miura została dostarczona do mediolańskiego koncesjonariusza Autoelite 28 marca 1968 roku. Niewiele wiadomo o wczesnym życiu samochodu we Włoszech. Pojazd wręcz „zniknął z radaru” aż do września 1994 roku, kiedy to czerwona maszyna została zarejestrowana w Wielkiej Brytanii na tymczasowych tablicach rejestracyjnych „Q”.
Samochód pozostał w Wielkiej Brytanii przez trzy lata, zanim został sprzedany na aukcji w Beaulieu w 1997 roku. W jego posiadanie wszedł entuzjasta z Monako, który natychmiast zlecił prace renowacyjne we Włoszech. Naprawa, przygotowanie i lakierowanie karoserii Miury powierzono firmie B. Roadster z Voghery, która w grudniu 1997 roku wystawiła fakturę na kwotę 24 930 000 lirów. Następnie przeprowadzono remont elementów mechanicznych, w ramach którego firma Touring Auto z Mediolanu wykonała różne prace wyszczególnione w fakturze na kwotę 28 781,65 euro, wystawionej w lipcu 2001 r. Wydaje się, że podczas tych prac lub w innym momencie swojego życia, Miura została wyposażona w silnik zastępczy.
Po renowacji we Włoszech Miurę zarejestrowano do użytku drogowego w Monako we wrześniu 2002 roku, na krótko przed sprzedażą w Księstwie na aukcji w maju następnego roku. Po krótkim pobycie we Francji, podwozie 3435 ponownie sprzedano, tym razem do Stanów Zjednoczonych. Dokumenty w aktach odnotowują przekazanie samochodu z Michel Pignard Automobiles w Ecully we Francji kolekcjonerowi z USA za pośrednictwem Autosport Designs Inc. w Nowym Jorku. Kwity przewozowe wskazują, że Miura została przetransportowana z londyńskiego Heathrow na nowojorskie lotnisko JFK 9 grudnia 2004 r., natomiast kolejne faktury za prace wykonane przez tego samego dealera w okresie od października 2006 r. do czerwca 2007 r. – w tym za przeróbkę wnętrza, naprawy nadwozia – opiewają na kwotę ponad 50 000 dolarów. W czasie, gdy wspomniany właściciel był pod jego opieką, podwozie 3435 pojawiło się na Radnor Hunt Concours d’Elegance w 2007 roku, gdzie zajęło 1. miejsce w klasie samochodów sportowych z zamkniętym dachem.
W marcu 2008 roku, po czterech latach posiadania, podwozie 3435 zostało odsprzedane firmie Autosport Designs, Inc, która z kolei miesiąc później sprzedała samochód kolejnemu właścicielowi w Nowym Jorku, przyjmując w zamian Ferrari 512 BBi Berlinetta Boxer. Następny właściciel zlecił dealerowi naprawy na kwotę ponad 20 000 dolarów – między 2008 a listopadem 2009 roku, po czym Lamborghini zostało sprzedane w komisie nowojorskiemu dealerowi.
Po spędzeniu prawie dekady w Stanach Zjednoczonych, podwozie 3435 powróciło do Wielkiej Brytanii, gdzie zostało zarejestrowane przez nowego posiadacza. Od tego czasu supersamochód był mało używany, z zapisami MoT sugerującymi, że od czasu importu pokonano mniej niż 100 mil.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment