Góra Fuji zajmuje szczególne miejsce w zbiorowej wyobraźni, uwieczniona w niezliczonych dziełach sztuki na przestrzeni wieków. Podobnie Fuji International Speedway jest jednym z najbardziej znanych torów na świecie, szczególnie w wyścigach wytrzymałościowych.
Otwarty w 1965 roku 4,563-kilometrowy tor z 16 zakrętami był gospodarzem wyścigu o mistrzostwo świata od momentu powstania FIA WEC w 2012 roku (z wyjątkiem 2021 roku). W tym czasie Ferrari zapewniło sobie sześć zwycięstw w klasie, ostatnie w 2023 roku. W poprzednich dziesięcioleciach tor w pobliżu Gotemby był również miejscem pierwszego w historii zwycięstwa Prancing Horse w Japonii: 512 S na dystansie 200 mil w 1970 roku.
Pierwotnie został zaprojektowany na początku lat 60. jako amerykański owalny „superspeedway” z dwiema prostymi połączonymi zakrętami. Plany toru zostały później zmienione, co doprowadziło do otwarcia Fuji International Speedway w 1965 roku. Od tego czasu na torze odbyło się wiele znaczących wyścigów, również z udziałem samochodów prototypowych.
Jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń było 1000 Miles of Fuji, które odbywało się od 1967 roku do wczesnych lat 90. Równie słynny i ważny był wyścig 200 Miles of Fuji, który odbywał się pod koniec sezonu. W tym wyścigu Ferrari odniosło swoje pierwsze zwycięstwo w Japonii. Model 512 S Scuderii Picchio Rosso prowadzony przez Gianpiero Morettiego i Corrado Manfrediniego, odniósł historyczne zwycięstwo w 1970 roku.
Prototyp Grupy 5, zaprojektowany w drugiej połowie 1969 roku i ograniczony do 25 sztuk, był napędzany silnikiem V12 o pojemności 4993,53 cm³ i dysponował mocą 550 KM. W sezonie 1970 Ferrari 512 S osiągnęło kilka znaczących wyników, w tym zwycięstwo w 12-godzinnym wyścigu Sebring z Ignazio Giuntim, Nino Vaccarellą i Mario Andrettim. Samochód zdobył również miejsca na podium, na przykład w 24-godzinnym wyścigu Daytona w swoim debiucie, prowadzony przez Mario Andrettiego, Arturo Merzario i Jacky’ego Ickxa.
Niedawno, w latach 2012-2023, Ferrari odniosło sześć zwycięstw w klasie na torze Fuji. Toni Vilander i Gianmaria Bruni zdobyli pierwsze dwa w 458 Italia GTE wygrywając kategorię LMGTE Pro w 2014 i 2015 roku. W FIA WEC 488 GTE dołączyło do listy triumfatorów w 2017 roku, z Alessandro Pier Guidim i Jamesem Calado w LMGTE Pro oraz Thomasem Flohrem, Francesco Castellaccim i Miguelem Moliną w LMGTE Am. Pier Guidi i Calado ponownie wygrali w LMGTE Pro w 2022 roku. W 2023 r. trio Flohr, Castellacci i Davide Rigon triumfowało w 6-godzinnym wyścigu Fuji w klasie LMGTE Am prowadząc Ferrari AF Corse.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment