26 stycznia 2023 roku podczas aukcji RM Sotheby’s w Arizonie za oszałamiającą kwotę 3 580 000 dolarów sprzedano Lamborghini Miurę P400 SV by Bertone z 1971 roku.
Ta pięknie prezentująca się Miura jest jednym z najwspanialszych przykładów P400 SV, jakie były oferowane w ostatnim czasie. Według autorytatywnego rejestru Miura Simona Kidstona, podwozie o numerze 4926 zakończyło montaż fabryczny w listopadzie 1971 roku, wykończone w lakierze Giallo Sole i obite skórą Nero. Samochód był wyposażony w pożądany układ smarowania z dzieloną miską olejową, typowy dla późniejszych egzemplarzy i istnieje duże prawdopodobieństwo, że obecnie zamontowany system klimatyzacji został pierwotnie zainstalowany przez fabrykę.
Chociaż nie ma żadnych potwierdzających dowodów uważa się, że to Lamborghini zostało pierwotnie przekazane rzymskiemu dealerowi Carpanelli w celu sprzedaży włoskiemu klientowi o nazwisku Cervini mieszkającemu w Luizjanie. Po przejściu przez kolekcje w Idaho i na Florydzie, Miura została ostatecznie sprzedana w 1990 roku Billowi Youngowi z Arizony, właścicielowi jednego z najbardziej szanowanych dostawców części do zabytkowych włoskich samochodów wyczynowych. P400 SV nabyto w 2001 roku przez znanego dealera i producenta filmowego Randy’ego Simona, który wkrótce zlecił pełną renowację Bobileff Motorcar Company w San Diego – jednemu z najlepszych restauratorów klasycznych Lamborghini.
Czteroletnia renowacja dotyczyła podobno każdego mechanicznego i kosmetycznego aspektu samochodu, w tym kompletnej przebudowy silnika V12 przez Boba Wallace’a, byłego kierowcę wyścigowego i fabrycznego kierowcę testowego/inżyniera Lamborghini. Wyśmienite nadwozie przemalowano na odcień Blu Notte (midnight blue), natomiast wnętrze obszyto jasnoszarą skórą z uzupełniającą ciemnoniebieską wykładziną, co stworzyło bardzo ciekawy schemat kolorystyczny.
Po zakończeniu prac Miura została zaprezentowana na kilku konkursach, wygrywając swoją klasę na Concorso Italiano 2005 oraz na Los Angeles Concours d’Elegance 2007, gdzie otrzymała również nagrodę Best in Show i Most Elegance. SV był również wystawiany na La Bella Macchina d’Italia w 2007 roku i zdobył kolejną nagrodę w swojej klasie na Lamborghini Club of America’s National Meet w Monterey w Kalifornii.
Sprzedane obecnemu właścicielowi w styczniu 2011 roku, Lamborghini poddano wielu zabiegom do 2013 roku, jak wynika z faktur w aktach, w tym przebudowie skrzyni biegów, gaźników i pompy hamulcowej. Silnik i gaźniki na nowo dostrojono, system okablowania został naprawiony, zainstalowano wydech Tubi Style, ponadto przeprowadzając serwis klimatyzacji. Od tego czasu Miura pozostawała w dużej mierze w klimatyzowanym magazynie, choć w ramach przygotowań do obecnej oferty samochód przeszedł w listopadzie 2022 roku serwis płynów, aby zapewnić podstawowy stan eksploatacyjny.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment