Producent samochodów Stellantis 17. grudnia 2024 roku ogłosił plan ożywienia swojej produkcji we Włoszech podczas spotkania z ministrem przemysłu Adolfo Urso oraz przedstawicielami dostawców i związków zawodowych, próbując położyć kres napiętej relacji z rządem.
Jean-Philippe Imparato nakreślił główne punkty strategicznych działań. Zgodnie z założeniami firma utrzyma wszystkie swoje włoskie fabryki otwarte i zwiększy produkcję od 2026 roku, dzięki wprowadzeniu nowych modeli. Wszystkie zakłady Stellantis we Włoszech będą miały przydziały produkcyjne do 2032 roku i nie będą wymagały środków publicznych na planowane inwestycje.
Imparato powiedział, że producent samochodów zainwestuje 2 miliardy euro we Włoszech tylko w 2025 roku. Dla porównania, Stellantis zainwestował łącznie 10 miliardów euro we Włoszech w latach 2021-2025. Z kolei włoski minister przemysłu – Adolfo Urso – zobowiązał się, że rząd wyda 1,6 mld euro na wsparcie włoskiego łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej, a ponad miliard euro zostanie udostępniony w przyszłym roku.
Fundusze z Rzymu nie zostaną wykorzystane na zachęty do zakupu nowych samochodów w przyszłym roku, jak to miało miejsce w roku bieżącym. Stellantis będzie produkować co najmniej dwa kompaktowe modele w zakładzie w południowych Włoszech, gdzie producent zadebiutuje ze swoją nową platformę STLA Small w 2028 roku.
Grupa przedłuży również produkcję Pandy w Pomigliano do 2030 roku i przydzieli do tego samego zakładu kolejną generację pojazdu. Jeep Compass, Lancia Gamma i DS7 – trzy modele średniej wielkości, które mają być produkowane w zakładzie w południowych Włoszech od 2025 roku – będą wytwarzane zarówno w wersji w pełni elektrycznej (EV), jak i hybrydowej. Pomoże to potroić oczekiwaną wielkość produkcji zakładu.
Stellantis będzie budować trzy duże modele w tym zakładzie w środkowych Włoszech, w tym nowy SUV Alfa Romeo Stelvio od przyszłego roku i sportowy sedan Alfa Romeo Giulia od 2026 roku. Po nich pojawi się kolejny model z najwyższej półki. Początkowo planowane wyłącznie jako pojazdy elektryczne, Stelvio i Giulia są obecnie rozważane również w wersjach hybrydowych.
Stellantis powtórzył, że hybrydowa wersja miejskiego samochodu 500 będzie produkowana w zakładzie w Turynie, siedzibie Fiata, od końca 2025 roku. Kolejna generacja tego modelu będzie wytwarzana w tym zakładzie do 2032-2033 roku. Grupa rozważa zwiększenie produkcji przekładni eDCT w kompleksie z 600 000 sztuk rocznie do 900 000 sztuk rocznie. Ponadto Stellantis utworzy w Mirafiori siedzibę główną dla swoich europejskich operacji.
Produkcja dużych samochodów dostawczych EV w zakładzie w regionie Abruzji w środkowych Włoszech, rozpoczęła się pod koniec 2024 roku, pod markami Fiat Professional, Peugeot, Citroën i Opel/Vauxhall Movano. Nowa wersja dużego samochodu dostawczego Stellantis planowana jest na 2027 rok.
ACC, spółka joint venture produkująca akumulatory, w której Stellantis jest największym inwestorem, kontynuuje ponowną ocenę planu przekształcenia zakładu produkującego silniki w gigafabrykę, w oparciu o ewolucję technologii, popyt rynkowy i ogólne warunki produkcji we Włoszech.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment