fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Stellantis ma plan, jak zwiększyć produkcję we Włoszech

Stellantis ma plan, jak zwiększyć produkcję we Włoszech

Producent samochodów Stellantis 17. grudnia 2024 roku ogłosił plan ożywienia swojej produkcji we Włoszech podczas spotkania z ministrem przemysłu Adolfo Urso oraz przedstawicielami dostawców i związków zawodowych, próbując położyć kres napiętej relacji z rządem.

Jean-Philippe Imparato nakreślił główne punkty strategicznych działań. Zgodnie z założeniami firma utrzyma wszystkie swoje włoskie fabryki otwarte i zwiększy produkcję od 2026 roku, dzięki wprowadzeniu nowych modeli. Wszystkie zakłady Stellantis we Włoszech będą miały przydziały produkcyjne do 2032 roku i nie będą wymagały środków publicznych na planowane inwestycje.

Imparato powiedział, że producent samochodów zainwestuje 2 miliardy euro we Włoszech tylko w 2025 roku. Dla porównania, Stellantis zainwestował łącznie 10 miliardów euro we Włoszech w latach 2021-2025. Z kolei włoski minister przemysłu – Adolfo Urso – zobowiązał się, że rząd wyda 1,6 mld euro na wsparcie włoskiego łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej, a ponad miliard euro zostanie udostępniony w przyszłym roku.

Fundusze z Rzymu nie zostaną wykorzystane na zachęty do zakupu nowych samochodów w przyszłym roku, jak to miało miejsce w roku bieżącym. Stellantis będzie produkować co najmniej dwa kompaktowe modele w zakładzie w południowych Włoszech, gdzie producent zadebiutuje ze swoją nową platformę STLA Small w 2028 roku.

Grupa przedłuży również produkcję Pandy w Pomigliano do 2030 roku i przydzieli do tego samego zakładu kolejną generację pojazdu. Jeep Compass, Lancia Gamma i DS7 – trzy modele średniej wielkości, które mają być produkowane w zakładzie w południowych Włoszech od 2025 roku – będą wytwarzane zarówno w wersji w pełni elektrycznej (EV), jak i hybrydowej. Pomoże to potroić oczekiwaną wielkość produkcji zakładu.

Stellantis będzie budować trzy duże modele w tym zakładzie w środkowych Włoszech, w tym nowy SUV Alfa Romeo Stelvio od przyszłego roku i sportowy sedan Alfa Romeo Giulia od 2026 roku. Po nich pojawi się kolejny model z najwyższej półki. Początkowo planowane wyłącznie jako pojazdy elektryczne, Stelvio i Giulia są obecnie rozważane również w wersjach hybrydowych.

Stellantis powtórzył, że hybrydowa wersja miejskiego samochodu 500 będzie produkowana w zakładzie w Turynie, siedzibie Fiata, od końca 2025 roku. Kolejna generacja tego modelu będzie wytwarzana w tym zakładzie do 2032-2033 roku. Grupa rozważa zwiększenie produkcji przekładni eDCT w kompleksie z 600 000 sztuk rocznie do 900 000 sztuk rocznie. Ponadto Stellantis utworzy w Mirafiori siedzibę główną dla swoich europejskich operacji.

Produkcja dużych samochodów dostawczych EV w zakładzie w regionie Abruzji w środkowych Włoszech, rozpoczęła się pod koniec 2024 roku, pod markami Fiat Professional, Peugeot, Citroën i Opel/Vauxhall Movano. Nowa wersja dużego samochodu dostawczego Stellantis planowana jest na 2027 rok.

ACC, spółka joint venture produkująca akumulatory, w której Stellantis jest największym inwestorem, kontynuuje ponowną ocenę planu przekształcenia zakładu produkującego silniki w gigafabrykę, w oparciu o ewolucję technologii, popyt rynkowy i ogólne warunki produkcji we Włoszech.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Alfa Romeo gwiazdą ekskluzywnej zimowej gali Forbes Italia
Next post
Scuderia Ferrari na torze w Fiorano pożegnała się z rodziną Sainzów

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Stellantis ma plan, jak zwiększyć produkcję we Włoszech