fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Wyścigowe Ferrari 365 GTB/4 sprzedane za równowartość ponad 10 mln zł

Wyścigowe Ferrari 365 GTB/4 sprzedane za równowartość ponad 10 mln zł

Na internetowej aukcji RM Sotheby’s, w dniach 14-15 sierpnia 2020, sprzedane zostało Ferrari 365 GTB/4 Daytona Independent Competizione z 1971 roku za 2 750 000 dolarów, czyli równowartość ponad 10 mln zł

Niedługo po wprowadzeniu w 1968 r. w Ferrari 365 GTB/4 Daytona, prywatni zawodnicy wyrazili zainteresowanie wersją wyścigową, w szczególności Luigi Chinetti i jego North American Racing Team. Producent z Maranello nie pozostawił tego bez odpowiedzi – wyprodukował 3 serie po 5 sztuk, czyli łącznie 15 fabrycznych egzemplarzy Daytona Competizione. Do tego 10 egzemplarzy zostało zmodyfikowanych przez osoby prywatne, co daje łącznie 25 sztuk. Auta były bardzo konkurencyjne, dzięki czemu odniosły wiele sukcesów na wyścigowych torach świata. Co ciekawe, ponad dekadę po wprowadzeniu na rynek, czyli w 1979 roku, w 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona, model Daytona Competizione zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. 

Wielu ekspertów zgadza się, że podwozie nr 14065 było jednym z najpotężniejszych, a z inżynieryjnego punktu widzenia być może najbardziej zaawansowanych spośród wszystkich 365 GTB/4 Daytona. Ten egzemplarz trafił w 1971 roku do Luigi Chinetti Motors w USA. Jego nadwozie wykończono czerwonym kolorem Rosso Cordoba. Pojazd wkrótce trafił do znanego kolekcjonera Ferrari Petera Kalikowa, który z nieznanego powodu niemal od razu go zwrócił. Następnie w jego posiadanie wszedł Ron Spangler, będący również klientem znanego dealera F. White’a, od którego dostał propozycję czasowego wykupu Daytony na potrzeby startów w klasie GT. Auto trafiło do warsztatu Holman-Moody, gdzie mechanicy zauważyli, że jednostka nie generuje tak dużej mocy, jak pierwotnie zakładano. Wkrótce przeprowadzono modyfikacje na wzór wyścigowego 512. Testy na hamowni wykazały, że moc wzrosła do ponad 450 KM. 

Pojazd wziął udział w 12-godzinnym wyścigu na torze Sebring. Ekipa w kwalifikacjach zajęła 18. pozycję. Niestety jednostka okazała się zbyt mocna dla fabrycznych śrub, które nie wytrzymały. W efekcie odpadł wał napędowy około 3 godziny po rozpoczęciu wyścigu, na 53. okrążeniu. 

Auto na przestrzeni kolejnych lat zmieniało właścicieli i lokalizacje – trafiło do Kanady, następnie Japonii i z powrotem do USA. Pojazd brał udział w wielu wydarzeniach, także konkursach elegancji. W 2010 Ferrari Classiche wydał białą księgę, w której Daytona Competizione została uznana za pojazd o historycznym znaczeniu.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Previous post
Ferrari zaprezentowało Portofino M. Ma więcej mocy
Next post
Oto supersamochód od Ares Design – S Project. Powstaną 24 sztuki

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Wyścigowe Ferrari 365 GTB/4 sprzedane za równowartość ponad 10 mln zł