Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Elektryczna pięćsetka

Elektryczna pięćsetka

Włosi niejednokrotnie wyznaczali kierunki w motoryzacji. O ich dokonaniach można napisać naprawdę obszerną książkę. Część z pomysłów nigdy nie doczekała się realizacji, część okazała się totalną klapą, a kolejna część wzorem do naśladowania. W przypadku modelu opisanego poniżej, to Włosi wzięli przykład z konkurencji.

Większość liczących się koncernów motoryzacyjnych ma w swojej ofercie samochody elektryczne. BMW z modelem i3, Mitsubishi I-Miev to samochody do miasta. Tutaj głównym aspektem nie jest zasięg, a faktyczny koszt eksploatacji. W przypadku BMW na jednym ładowaniu przejedziemy około 130 km. Na miasto jak znalazł. Fiat w przeciwieństwie do konkurencji z Niemiec czy Japonii nie musiał tworzyć swojego auta od podstaw – ma przecież w swojej ofercie model, który jest typowym mieszczuchem. To model 500.

 

Kto pomyślał, że Włosi dopiero teraz wpadli na pomysł wprowadzenia do sprzedaży prawdziwego elektryka jest w błędzie. Pierwszym modelem była Panda Elettra – samochód który w historii włoskiej motoryzacji nie zapisał się wielkimi liderami. Szacuje się, że powstało zaledwie 150 sztuk tego modelu. Panda Elettra przegrała walkę o klienta głównie przez wygórowaną cenę (samochód kosztował niemal 3-krotnie więcej niż Panda z tradycyjnym źródłem napędu). W pełni elektryczny układ napędowy zastąpił tylny rząd siedzeń, a także zajął część wnęki silnika. Nie dość, że stracił on wiele ze swojej funkcjonalności, to w dodatku sumaryczna moc akumulatorów wynosiła zaledwie 19KM. Przy masie przekraczającej 1100 kg, samochód był naprawdę ospały. Produkcję modelu zakończono w 1998 roku. Pierwszy samochód elektryczny z  prawdziwego zdarzenia przedstawiono ponad 5 lat temu. Premiera elektrycznego Fiata 500 odbyła się podczas gali American Music Awards w listopadzie 2012 roku. Jak można było przypuszczać, wygląd modelu nie uległ większej zmianie. Ponadczasowa bryła pojazdu doczekała się tylko kilku drobnych modyfikacji. Jest to przedni zderzak, który dla wersji elektrycznej zyskał dodatkowy dolny element lakierowany na biało. Uzupełnieniem całości są nowe wzory felg aluminiowych oraz dodatkowe nakładki progowe.

Największe zmiany oczywiście zaszły pod maską. Sercem 500e jest silnik elektryczny rozwijający moc 115 KM i dysponujący momentem obrotowym wynoszącym 200 Nm. Zasięg elektrycznego mieszczucha oszacowany jest na 140 km. Odpowiadają za niego baterie litowo-jonowe (24 kWh) umiejscowione pod tylną kanapą. Prędkość maksymalna wynosi 137 km/h. Niezłe parametry samochodu uzyskano nie tylko dzięki dobrym bateriom i mocnemu silnikowi, ale również przez zastosowanie opon o zmniejszonych oporach toczenia.

We wnętrzu mamy do czynienia z klasycznym Fiatem 500 ze skrzynią automatyczną. Nowością jest specjalna aplikacja na smartfony, za pomocą której możemy zdalnie sterować wybranymi funkcjami samochodu. Alternatywnie można skorzystać z dużego, 7-calowego ekranu wewnątrz samochodu.

 

Fiat 500e dostępny jest na rynku Stanów Zjednoczonych od połowy 2013 roku. Bazowa cena samochodu wynosi 32,5 tysiąca dolarów. Każdy, kto zdecyduje się model z silnikiem elektrycznym może liczyć na dopłatę rzędu 12 tysięcy dolarów. W takiej sytuacji zakup wydaje się uzasadniony, bo elektryczna pięćsetka staje się tańsza niż jej spalinowa siostra. Pomimo rosnącego zainteresowania kwestią ekologii, możliwości otrzymania dofinansowania oraz niskiego kosztu eksploatacji samochodu, 500e stanowi zaledwie ułamek sprzedaży Fiata na rynku USA.

Tekst: Paweł Oblizajek

Zdjęcia: FCA USA

Poprzedni wpis
Ranking nachętniej wybieranych aut w Europie
Lamborghini Aventador Performante
Następny wpis
Tak wygląda zakamuflowany Aventador Performante

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Elektryczna pięćsetka