fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Fiat Idea

Fiat Idea

idea thumb

 W ostatnich dniach coraz częściej wspomina się o powrocie do produkcji Fiata Idei. Mowa jest o całkowicie nowym modelu, którego produkcja miałaby ruszyć już w maju przyszłego roku. Na razie znanych jest niewiele szczegółów. Samochód nosi roboczą nazwę „L-Zero”.

Wiadomo, że będzie pojazdem typu MPV zbudowanym na podwoziu Grande Punto – celuje więc w segment B. Jego bezpośrednimi konkurentami mają być  Renault Modus, Nissan Note, Kia Venga, ale przede wszystkim Opel Meriva. Z założenia ma być maksymalnie przestrzenny wewnątrz przy zachowaniu niewielkich wymiarów zewnętrznych. Pod maskę z pewnością trafi jeden z najnowszych silników koncernu z serii TwinAir.

 

Przyglądając się spekulacjom dotyczącym nowego Fiata warto wspomnieć o jego poprzedniku. Produkcję Idei rozpoczęto w 2004 roku. Początkowo auto produkowane było jedynie we Włoszech, później również w Brazylii. Modele tam wyprodukowane miały trafiać na rynek Ameryki południowej. Samochód oparty był na płycie podłogowej Fiata Punto był od niego znacznie wyższy – jego bryła przypominała małego vana i nie wyróżniała się niczym szczególnym na tle konkurencji. Proste linie i ostro ścięty tył to jego jedyne cechy charakterystyczne. Na uwagę zasługuje za to środek. Dość niekonwencjonalnie umieszczono tu wszystkie wskaźniki – ich miejsce znalazło się na środku deski rozdzielczej, natomiast przed kierowcą i pasażerem wygospodarowano miejsce na dość duże schowki. Materiały użyte do wykończenia wnętrza były dobrej jakości, a sposób ich spasowania nie budził zastrzeżeń. Ze względu na pudełkowaty kształt nadwozia, pasażerowie siedzący zarówno z przodu jak i z tyłu nie mogli narzekać na brak miejsca. Dodatkowo samochód opcjonalnie wyposażony był w przesuwaną tylną kanapę, co pozwalało na zwiększenie przestrzeni dla pasażerów kosztem wielkości bagażnika. Ten standardowo miał pojemność 320 l.

Pod maską montowano silnik benzynowy 1.2 l o mocy 80 KM i jednostki wysokoprężne o pojemności 1.3 l i mocy – odpowiednio – 75 i 90 KM. W późniejszej fazie produkcji silnik benzynowy zastąpiła mocniejsza jednostka o pojemności 1,4 l i mocy 77 lub 95 KM. Na życzenie klienta auto mogło być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów o nazwie Dualogic. Wyposażenie seryjne obejmowało dwie poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby przednie, centralny zamek, ABS i wspomaganie kierownicy. Lista wyposażenia opcjonalnego była dość długa i znaleźć na nie można m.in. dwustrefową, automatyczną klimatyzację.

Pomimo swojej niezaprzeczalnej praktyczności model ten nie zyskał zbyt dużej popularności. Przyczyniło się to do zawieszenia sprzedaży w Polsce w 2007 roku. W ofercie pozostał zaś bliźniaczy model Lancia Musa, natomiast na rynku włoskim (jak też w Ameryce Południowej) auto nadal jest oferowane. W 2010 roku samochód przeszedł facelifting –  minivan Fiata stał się bardziej podobny do Grande Punto i Bravo. Zastosowano jeszcze lepsze materiały wykończeniowe we wnętrzu, a przede wszystkich zrezygnowano z niekonwencjonalnego umieszczenia wskaźników na środku deski rozdzielczej –  wróciły one na tradycyjne miejsce, za koło kierownicy.   

Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Fiat Press / Infomotori

Poprzedni wpis
Alonso drugi w Japonii
Następny wpis
Remont 500-tki część I

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Fiat Idea