W pierwszym odcinku prac nad klubową 500-tką Maciek opowiada jak wymontować zespół napędowy.
I etap – wymontowanie kompletnego zespołu napędowego.
Potrzebne będą następujące narzędzia :
– klucze płaskie lub nasadowe 7, 8/10, 13/17 mm,
– klucz oczkowy 13 mm,
– wkrętak płaski,
– szczypce płaskie,
– podnośnik typu żaba,
– kołki drewniane.
Wszystkie śruby, które odkręcamy, wyjmujemy z otworów.
Prace oczywiście zaczynamy od odłączenia zasilania, czyli akumulatora.
Następnym krokiem będzie demontaż pokrywy silnika – w tym celu odkręcamy nakrętkę prawego zawiasu i demontujemy linkę ograniczającą wychylenie pokrywy.
Podnosimy samochód i zabezpieczamy tzw. koziołkami, następnie opuszczamy samochód i wysuwamy lewarek (będzie potrzebny przy wyjmowaniu silnika).
Odłączamy przewody elektryczne:
– od prądnicy,
– aparatu zapłonowego prowadzące do cewki,
– przewód czujnika ciśnienia oleju,
– przewody zasilające rozrusznik,
– przewody podświetlenia tablicy rejestracyjnej,
– przewód masowy pleciony.
Odłączamy linki:
– gazu,
– ssania,
– sprzęgła,
– prędkościomierza.
Odłączamy i zdejmujemy:
– przewody ogrzewania,
– rurę nawiewu powietrza do wentylatora.
Następnym krokiem jest zgaszenie papieroska (jeśli ktoś właśnie pali), ponieważ zabieramy się za odłączenie przewodu pompy paliwa od zbiornika.
Demontujemy osłony blaszane (osłona tłumika i dolna osłona silnika, tzw. gitara), jeżeli takie są na wyposażeniu (moja 500-tka została takowych pozbawiona, więc mam chwilę przerwy).
Następnie należy zdjąć dolną osłonę skrzyni biegów i koła zamachowego (też takiej nie posiadam, więc dalej mam przerwę – poprzedni, holenderski właściciel mojego Fiata zadbał, żebym miał mało pracy przy wyjmowaniu silnika, za co dziękuję 🙂 ).
Wczołgujemy się pod samochód i odkręcamy łącznik metalowo-gumowy (lizak) podłużnego drążka zmiany biegów wystającego ze skrzyni biegów.
Odkręcamy śruby mocujące żeliwne tuleje przegubów elastycznych, tuleje nasuwamy na półosie do wewnątrz, wyjmujemy sprężyny i odchylamy półosie od przegubów elastycznych.
Podstawiamy klocek pod skrzynię biegów.
Odkręcamy 3 śruby mocujące do nadwozia (podłogi) wspornik wraz z poprzeczką, na której jest osadzona skrzynia biegów, podtrzymywana na poduszkach gumowych.
Od poprzeczki zawieszenia silnika odkręcamy linkę hamulca ręcznego (jeżeli była przykręcona).
Silnik możemy wyjąć w dwojaki sposób: razem ze zderzakiem i belką (tylnym pasem) i zdemontować belkę po wyjęciu silnika. Ja decyduję się na zdemontowanie zderzaka od tylnej belki i w dalszej kolejności odkręcam tylny pas od nadwozia.
Podstawiamy podnośnik pod silnik, unosimy delikatnie, żeby łatwo było wykręcić śruby mocujące tylny pas .
Kolejnym etapem jest odkręcenie śruby mocującej wspornik zawieszenia elastycznego (sprężyna).
Opuszczamy lewarek i silnik ląduje nam na podłodze, podnosimy samochód, wyjmujemy kobyłki, opuszczamy samochód i przepychamy. Silnik mamy już poza pojazdem.
Wymontowanie silnika zajęło ok. 1,5 godziny – łatwe i proste 🙂
CDN
W etapie II zdemontujemy podzespoły podwozia i tunel środkowy.
Tekst i zdjęcia: Maciej Słupecki, Fiat 500 Poland
No Comment