fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Remont 500-tki część I

Remont 500-tki część I

CZ I thumb

W pierwszym odcinku prac nad klubową 500-tką Maciek opowiada jak wymontować zespół napędowy.

I etap –  wymontowanie kompletnego zespołu napędowego.

Potrzebne będą następujące narzędzia :

– klucze płaskie lub nasadowe 7, 8/10, 13/17 mm,
– klucz oczkowy 13 mm,
– wkrętak płaski,
– szczypce płaskie,
– podnośnik typu żaba,
– kołki drewniane.

Wszystkie śruby, które odkręcamy, wyjmujemy z otworów.

Prace oczywiście zaczynamy od odłączenia zasilania, czyli akumulatora.
Następnym krokiem będzie demontaż pokrywy silnika – w tym celu odkręcamy  nakrętkę prawego zawiasu i demontujemy linkę ograniczającą wychylenie pokrywy.

Podnosimy samochód i zabezpieczamy tzw. koziołkami, następnie opuszczamy samochód i wysuwamy lewarek (będzie potrzebny przy wyjmowaniu silnika).

Odłączamy przewody elektryczne:
– od prądnicy,

– aparatu zapłonowego prowadzące do cewki,
– przewód czujnika ciśnienia oleju,
– przewody zasilające rozrusznik,
– przewody podświetlenia tablicy rejestracyjnej,
– przewód masowy pleciony.

Odłączamy linki:
– gazu,
– ssania,
– sprzęgła,
– prędkościomierza.

Odłączamy i zdejmujemy:
– przewody ogrzewania,
– rurę nawiewu powietrza do wentylatora.

Następnym krokiem jest zgaszenie papieroska (jeśli ktoś właśnie pali), ponieważ zabieramy się za odłączenie przewodu pompy paliwa od zbiornika.

Demontujemy osłony blaszane (osłona tłumika i dolna osłona silnika, tzw. gitara), jeżeli takie są na wyposażeniu (moja 500-tka została takowych pozbawiona, więc mam chwilę przerwy).
Następnie należy zdjąć dolną osłonę skrzyni biegów i koła zamachowego (też takiej nie posiadam, więc dalej mam przerwę –  poprzedni, holenderski właściciel mojego Fiata zadbał, żebym miał mało pracy przy wyjmowaniu silnika, za co dziękuję 🙂 ).

Wczołgujemy się pod samochód i odkręcamy łącznik metalowo-gumowy (lizak) podłużnego drążka zmiany biegów wystającego ze skrzyni biegów.

Odkręcamy śruby mocujące żeliwne tuleje przegubów elastycznych, tuleje nasuwamy na półosie do wewnątrz, wyjmujemy sprężyny i odchylamy półosie od przegubów elastycznych.

Podstawiamy klocek pod skrzynię biegów.

Odkręcamy 3 śruby mocujące do nadwozia (podłogi) wspornik wraz z poprzeczką, na której jest osadzona skrzynia biegów, podtrzymywana na poduszkach gumowych.

Od poprzeczki zawieszenia silnika odkręcamy linkę hamulca ręcznego (jeżeli była przykręcona).
Silnik możemy wyjąć w dwojaki sposób: razem ze zderzakiem i belką (tylnym pasem)  i zdemontować belkę po wyjęciu silnika. Ja decyduję się na zdemontowanie zderzaka od tylnej belki i w dalszej kolejności odkręcam tylny pas od nadwozia.
Podstawiamy podnośnik pod silnik, unosimy delikatnie, żeby łatwo było wykręcić  śruby mocujące tylny pas .
Kolejnym etapem jest odkręcenie   śruby mocującej wspornik zawieszenia elastycznego (sprężyna).

Opuszczamy lewarek i silnik ląduje nam na podłodze, podnosimy samochód, wyjmujemy kobyłki, opuszczamy samochód i przepychamy. Silnik mamy już poza pojazdem.

Wymontowanie silnika zajęło ok. 1,5 godziny – łatwe i proste 🙂

CDN

W etapie II  zdemontujemy podzespoły podwozia i tunel środkowy.

Tekst i zdjęcia: Maciej Słupecki, Fiat 500 Poland

 

Poprzedni wpis
Fiat Idea
Następny wpis
Barchetta.pl zwycięzcą pojedynku gokartowego!

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Remont 500-tki część I