Miłośnicy włoskiej motoryzacji znają dobrze ofertę samochodów przygotowanych przez Fiata na rynek europejski. Do wyboru są zarówno małe miejskie auta typu Panda i 500, większe, czyli Grande Punto, Sedici i Bravo oraz typowo rodzinne, jakim jest Freemont. Jednak specyfika naszego rynku jest zupełnie inna niż w Ameryce Południowej. W dużym stopniu wiąże się to z trudną sytuacją gospodarczą państw tego kontynentu.
Niektóre z modeli tam oferowanych są nam dobrze znane, przeszły tylko drobne zmiany stylistyczne. Inne zaś znane nam są jedynie ze słyszenia. Poniżej przedstawiam modele Fiata, które nie są oferowane w europejskich salonach.
Zacznę od modelu Uno. Jest to małe, miejskie auto i wbrew powszechnej opinii, model oferowany w Brazylii nie ma nic w wspólnego z autem, które dawniej było produkowane w Polsce. Samochód stylistycznie nawiązuje do nowej, europejskiej Pandy. Nie ma w nim jednak tych stylistycznych smaczków, które znamy z modelu produkowanego we Włoszech. Wnętrze jest zupełnie inne, bardziej ascetyczne, stonowane. Samochód jest oferowany w wersji trzy- i pięciodrzwiowej.
Rolę „naszego” Uno w krajach Ameryki Południowej pełni model Mille. Podobieństwo od razu rzuca się w oczy: bryła nadwozia w ogóle nie uległa zmianie, co widać szczególnie, gdy spoglądamy na auto z perspektywy bocznej. Drobne zmiany stylistyczne ograniczają się jedynie do odświeżenia przedniej i tylnej części pojazdu. Środek również nie uległ większym modyfikacjom. Uwagę zwraca nowa tablica wskaźników i kierownica z dużym, czerwonym logo Fiata. Gołym okiem widać tu duże oszczędności – system wentylacji kabiny nadal opiera się na popularnych niegdyś suwakach, dziś już niedostępnych w żadnym nowym samochodzie oferowanym w Europie. Takie rozwiązanie zupełnie nie powinno dziwić, ponieważ Fiat Mille pełni tutaj rolę auta niskobudżetowego.
(c) Flickr, MikeSense80
Kolejnym modelem znanym niedostępnym już w Europie jest Palio. Jest on oferowany pod oznaczeniem Fire. Jest to małe auto klasy B, które występuje w wersji trzy- i pięciodrzwiowej oraz kombi, pod nazwą Palio Weekend. W sprzedaży jest również wersja uterenowiona pod nazwą Palio Adventure. Wersja 4-drzwiowa nosi nazwę Siena. Środek zaczerpnięto z dawniej oferowanego w Europie modelu Albea. Kierownica i zestaw wskaźników są identyczne jak w modelu Mille. W 2012 roku w sprzedaży jest również model po liftingu, o tradycyjnej nazwie Palio. Auto z przodu podobne jest do europejskiego Punto Evo, tył zaś, jest zupełnie inny i trudno szukać tutaj jakichkolwiek podobieństw do europejskiego modelu. Wnętrze także jest zmienione – zupełnie inna jest deska rozdzielcza, zestaw wskaźników oraz kierownica, która świetnie współgra z nowym środkiem.
Kolejnym modelem wartym uwagi jest Idea. Model ten oparty na podwoziu Punto nie przyjął się zbyt dobrze w Europie. Znacznie lepiej odebrano jego konkurenta, Opla Merivę. Bryła nadwozia nie uległa zmianom – projektanci ograniczyli się do zmian przednich reflektorów oraz drobnej korekty w tylnej części samochodu. Konsola środkowa przypomina tę z modelu Siena, z tą różnicą, że wskaźniki powędrowały tradycyjnie na środek. Nie wydaje się to być zbyt trafnym i wygodnym rozwiązaniem.
Oprócz wyżej wymienionych modeli na rynku Ameryki Południowej Fiat oferuje jeszcze dobrze znane nam modele 500, Grande Punto (o nazwie Punto), Bravo, Linea i Freemont.
Jak można zauważyć, część z modeli oferowanych w Ameryce Południowej to te niegdyś dostępne w Europie. Po drobnych liftingach sprzedawane są w bardzo przystępnych cenach, dzięki czemu Fiat jest nadal liderem sprzedaży nowych samochodów na tamtejszym rynku.
Tekst: Paweł Oblizajek
Zdjęcia: Fiat
No Comment