Buran, na tle pozostałych konceptów z portfolio Maserati, wydaje się być raczej dość… dziwaczny, przynajmniej w ujęciu stylistycznym. Łączy w sobie cechy hatchbacka i minivana. Po raz pierwszy na żywo został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2000 roku.
Za jego napęd posłużyła 3,2-litrowa jednostka V8 biturbo pochodzącą z Maserati 3200 GT, która generowała 370 KM. Moment obrotowy trafiał na obie osie za pośrednictwem automatycznej przekładni Tiptronic o 6 przełożeniach. Jednak ten koncept wzbudzał największe emocje ze względu na swój wygląd i do dziś pozostaje jednym z najbardziej kontrowersyjnych w historii marki.
Mimo że wymiary zewnętrzne Burana na zdjęciach wydają się relatywnie niewielkie, to w rzeczywistości koncept mierzył blisko 5 metrów długości, niemal 2 metry szerokości i 1,63 m wysokości. Rozstaw osi wynosił 2,93 m, co też wykorzystali projektanci i wygospodarowali pokaźne wnętrze.
Nazwa pojazdu pochodzi od syberyjskiego wiatru. Maserati Buran powstał w Kalifornii. Jego stylistyka inspirowana była taksówkami z Nowego Jorku z 1986 roku oraz Lancią Megagammą z 1978. Cechą charakterystyczną konceptu włoskiej marki były sterowane elektrycznie, przesuwane tylne drzwi. Kolejnym elementem znanym z głównie minivanów był umieszczony wysoko na konsoli środkowej lewarek skrzyni biegów.
Odważny koncept wzbudził wiele kontrowersji, szczególnie wśród zagorzałych fanów marki, którzy przywykli do limuzyn oraz samochodów sportowych.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment