fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Alfa Romeo 155 GTA Stradale trafi pod młotek

Alfa Romeo 155 GTA Stradale trafi pod młotek

W latach 90. XX wieku Alfa Romeo 155 dzieliła i rządziła w wyścigach samochodów turystycznych, wygrywając m.in. mistrzostwa DTM w Niemczech, włoskie Superturismo czy brytyjskie i hiszpańskie odpowiedniki tych zawodów. Aby uczcić liczne sukcesy, włoski producent wypuścił na rynek odmianę Stradale, która miała stawić czoła takim modelom, jak BMW M3 i Mercedes 190E 2.5-16.

Niestety – ambitny projekt nigdy nie został zrealizowany. Włosi zdołali opracować zaledwie jeden prototyp – i to właśnie ten wyjątkowy na skalę światową samochód już wkrótce (27 października 2018 roku) trafi na aukcję Bonhams, która odbędzie się we włoskiej Padwie, nieopodal Wenecji.

155 GTA Stradale o numerze podwozia ZAR16700000005892, po raz pierwszy zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w Bolonii w 1994 roku. Wśród osób zaangażowanych w projekt był m.in. Sergio Limone, legendarny inżynier Abartha i „ojciec” Lancii 037. Pod względem mechanicznym auto oparto na odmianie 155 Q4, czyli najbardziej usportowionej wersji w całej gamie 155, wykorzystującej silnik i mechaniczne podzespoły pochodzące z Lancii Delty Integrale.

Jednostkę przygotowano zgodnie ze specyfikacją rajdowej grupy N. Zmianom poddano nadwozie, które zyskało bardziej agresywne zderzaki oraz sporych rozmiarów tylny spojler. 155 zyskała nowe zawieszenie podobne do tego, jakie można znaleźć w Lancii Delcie Integrale. We wnętrzu zamontowano sportowe siedzenia wykończone czarną skórą.

Mimo zastosowania, jak na tamte czasy, zaawansowanych rozwiązań technologicznych, ówczesne szefostwo Fiata dostrzegło dwa główne problemy. Po pierwsze, silnik – ich zdaniem na lepsze wyszłoby zastosowanie mocniejszej, sześciocylindrowej jednostki. Po drugie, koszty. Rozpoczęcie produkcji 155 w wersji GTA Stradale wymagało przygotowania osobnej linii produkcyjnej. I właśnie przez te względy projekt porzucono.

Po oficjalnym debiucie w 1994 roku, wyjątkowa Alfa Romeo 155 wzięła udział w 1994 Monza Gran Premio d’Italia w roli samochodu personelu medycznego, służąc legendarnemu brytyjskiemu neurochirurgowi i oficjalnemu lekarzowi FIA – Sidowi Watkinsowi. Następnie auto trafiło do warsztatu Tony Fassiny w Mediolanie, gdzie spędziło 4 lata, nim zostało sprzedane jednemu z przyjaciół właściciela. Pojazd opuścił kraj i trafił do Niemiec, gdzie go zarejestrowano. W 1999 Alfa trafiła z powrotem do Włoch, zasilając prywatną kolekcję jednego z entuzjastów marki. Wkrótce sprzedano ją obecnemu właścicielowi.

Alfa Romeo 155 GTA Stradale jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Przez te wszystkie lata przejechała zaledwie 40 000 kilometrów. Do tego właściciel dorzuca całą masę dokumentów związanych z jego historią, a także kopię włoskiego magazynu Ruote Classiche z maja 2018 roku, w którym Sergio Limone wspomina ten model słowami: to stracona szansa i powinien był wejść do produkcji. Jedynym nieseryjnym elementem auta jest tylny spojler, który niedawno został zrekonstruowany.

Zdaniem ekspertów, cena 155 GTA Stradale na aukcji może sięgnąć od 180 000 do 220 000 euro. Przedmiot licytacji znajdziecie na oficjalnej stronie Bonhams.

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Bonhams

Poprzedni wpis
Lancia Medusa. Szalony koncept z 1980 roku
Następny wpis
Klasyczne auta z zakazem jazdy na autostradach w UK?

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Alfa Romeo 155 GTA Stradale trafi pod młotek