Producent z Borgo Panigale oficjalnie zaprezentował swój pierwszy motocykl motocrossowy – Desmo450 MX. Ten debiut to nie tylko technologiczny krok naprzód, ale także wyraźny sygnał o wejściu marki w nowy segment rynku. Nowa maszyna powstała zgodnie z filozofią Ducati: testowanie rozwiązań w sportach wyścigowych i implementowanie ich w produkcji seryjnej. Inspiracją były doświadczenia z MotoGP i Superbike, co przełożyło się na opracowanie lekkiego, niezawodnego motocykla z zaawansowaną elektroniką i rozrządem desmodromicznym.
Desmo450 MX został stworzony z myślą zarówno o zawodowcach, jak i amatorach. Ducati zapewnia, że ich motocykl daje pewność prowadzenia, dzięki zoptymalizowanej charakterystyce silnika i innowacyjnemu podwoziu.Model otwiera nowy rozdział w historii włoskiej marki i jest pierwszym z zapowiadanej gamy motocykli przeznaczonych do jazdy na bezdrożach. Marka przeszkoliła już wybranych dealerów, przygotowując się na wzrost zainteresowania i nowych klientów.
Claudio Domenicali, CEO Ducati Motor Holding, wyjaśnia powody tej decyzji:
W ciągu ostatnich 18 miesięcy wiele osób pytało mnie, dlaczego Ducati postanowiło wejść do świata profesjonalnych wyścigów off-road. Odpowiedź jest prosta – Ducati to zdrowa firma, która generuje zyski i ma możliwości rozwoju poprzez otwarcie się na nowy segment pasjonatów. Przyjrzeliśmy się naszej kulturze korporacyjnej i odkryliśmy, że Ducati wyróżnia się unikalnym połączeniem świata wyścigów i produkcji motocykli. Co więcej, w naszych zespołach mamy wielu entuzjastów jazdy terenowej. To wszystko pozwoliło nam dziś zaprezentować Desmo450 MX – łatwy w prowadzeniu, a jednocześnie wydajny motocykl dla amatorów i profesjonalistów, który będziemy stale rozwijać poprzez rywalizację sportową na najwyższym poziomie, wspierając go siecią sprzedaży, która rozumie potrzeby entuzjastów motocrossu.
Desmo450 MX to pierwszy motocykl motocrossowy na świecie z systemem kontroli trakcji potrafiącym precyzyjnie zmierzyć poślizg tylnego koła. Ducati Traction Control identyfikuje momenty, w których system powinien pozostać nieaktywny – na przykład podczas skoków – aby nie ograniczać osiągów. Kierowca może tymczasowo dezaktywować DTC, a system samoczynnie aktywuje się ponownie.
Silnik o pojemności 449,6 cm³ z rozrządem desmodromicznym to serce nowego motocykla. Rozwiązanie to, znane z MotoGP, pozwala na osiąganie bardzo wysokich obrotów i przyczynia się do zdobycia przewagi już na starcie. Zawodnicy Ducati – Jeremy Seewer i Mattia Guadagnini – wygrali nagrodę Holeshot w swoim pierwszym wyścigu w Mistrzostwach Świata w Argentynie, korzystając z seryjnego silnika i układu wydechowego Akrapovič dostępnego w katalogu Ducati Performance.
Desmo450 MX oferuje 63,5 KM przy 9 400 obr./min i 53,5 Nm przy 7 500 obr./min, a maksymalne obroty to aż 11 900 obr./min – nowy rekord w tym segmencie. Wysoki moment obrotowy dostępny już przy niskich i średnich obrotach sprawia, że motocykl nie tylko świetnie przyspiesza, ale również mniej męczy fizycznie. Zastosowano zaawansowaną konstrukcję zaworów – tytanowe grzybki i stalowe trzonki wypełnione sodem – oraz romboidalne chłodnice, które zwiększają powierzchnię chłodzenia o 6,5% bez powiększania rozmiarów. Podwozie Desmo450 MX opiera się na aluminiowej ramie o masie zaledwie 8,96 kg, składającej się z zaledwie 11 elementów – o połowę mniej niż w konkurencyjnych modelach. Taka konstrukcja zapewnia sztywność, łatwość konserwacji i wysoką odporność.
Zawieszenie dostarczyła firma Showa – z przodu widelec upside-down 49 mm z powłoką Kashima i skokiem 310 mm, z tyłu amortyzator o skoku 301 mm współpracujący z progresywnym zawieszeniem. Układ hamulcowy Brembo zapewnia skuteczne hamowanie – z przodu tarcza 260 mm i dwutłoczkowy zacisk, z tyłu tarcza 240 mm i jednotłoczkowy zacisk.
Motocykl został wyposażony w systemy Launch Control i Engine Brake Control, które można konfigurować przez aplikację X-Link. Nie zabrakło quickshiftera, co czyni Desmo450 MX wyjątkowym także pod względem wyposażenia. Ducati zoptymalizowało interwały serwisowe – tłok i zawory wymagają przeglądu dopiero po 45 motogodzinach, a pełny przegląd silnika zaplanowano na 90 motogodzin.
Dla fanów motocrossu Ducati przygotowało pełną linię akcesoriów: replikę motocykla MXGP, piasty, półki zawieszenia oraz wydech Akrapovič. W ofercie znajduje się również kolekcja odzieży Ducati Performance: kombinezon Alpinestars, kask Arai oraz odzież przeciwdeszczowa Spidi – wszystko, co potrzebne, by wyglądać i jeździć jak zawodowiec.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment