Podczas paryskiej aukcji RM Sotheby’s, 13 lutego 2021 roku, sprzedana zostanie Alfa Romeo Alfasud Ti Bimotore 4×4 Wainer z 1974 roku. Nazwa Bimotore nie wzięła się znikąd – nawiązuje do dwóch silników, w które ten model został wyposażony.
Dwusilnikowa Alfa Romeo Alfasud Ti była pomysłem Gianfranco Mantovaniego (o pseudonimie Wainer), którego warsztat specjalizował się w modyfikowaniu i przygotowywaniu samochodów do zawodów, często współpracując z Alfą Romeo i działem wyścigowym Autodelta, a także z jej założycielem Carlo Chitim. Ukończony w 1977 roku pojazd został sprytnie zmodyfikowany tak, aby mógł korzystać z dwóch silników. Jeden umieszczono z przodu, a drugi – identyczny zresztą, z tyłu. I każdy napędzał jedną oś.
Silniki, o których mowa, to czterocylindrowe jednostki typu bokser o pojemności 1,2 litra i mocy 79 KM, wyposażone we własną skrzynię biegów i mechanizm różnicowy. Co ciekawe, uruchamia się je osobno. Ponadto wykorzystano oddzielne układy spalin. Zbiornik paliwa umieszczono z tyłu.
Nadwozie Alfasud pozostało w dużej mierze niezmienione w porównaniu ze standardowym modelem produkcyjnym, z wyjątkiem dodatkowych bocznych wlotów powietrza, gdzie znajdowała się para chłodnic z wentylatorem elektrycznym do chłodzenia drugiego silnika. Dodano również specjalny system chłodzenia oleju. Tylne siedzenie wyrzucono, aby zrobić miejsce na drugi silnik i dobudowano zdejmowaną, dźwiękoszczelną pokrywę ułatwiającą dostęp z myślą o czynnościach serwisowych.
W rezultacie Alfa Romeo przyspieszała od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy i potrafiła rozpędzić się do 215 km/h. Chociaż Bimotore został zaprojektowany z myślą o rajdach – w tym takich imprezach, jak African Safari Rally i Targa Florio, ambicje twórców spełzły na niczym. Samochód pozostał jedynie prototypem i nigdy żaden z właścicieli nie zarejestrował go jako pojazdu drogowego.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s / Paolo Carlini
No Comment