fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari przegrało w sądzie z Ares Design w sprawie pojazdu o kształcie 250 GTO

Ferrari przegrało w sądzie z Ares Design w sprawie pojazdu o kształcie 250 GTO

Włoski producent samochodów częściowo utracił znak towarowy do kształtu swojego kultowego 250 GTO w wyniku sporu sądowego z Ares Design.

Ferrari posiada zastrzeżony znak towarowy dla kształtu 250 GTO, czyli najbardziej kultowego Ferrari wszech czasów i jednego z najdroższych samochodów na świecie. W 2008 roku producent z Maranello złożył wniosek o jego odnowienie w EUIPO (European Union Intellectual Protection Office – europejski urząd ochrony własności intelektualnej).

Zgłoszenie to zostało dokonane w bardzo złej wierze, ponieważ Ferrari nie wykorzystywało kształtu 250 GTO w żadnym nowym samochodzie od dziesięcioleci, jak twierdzi Ares Design w swoim odwołaniu. W skrócie, Ares Design powołał się na argument „wykorzystaj lub się pozbądź”, gdzie znak towarowy może zostać unieważniony, jeśli podmiot będący jego właścicielem nie używał go przez okres pięciu nieprzerwanych lat.

Ferrari walczyło zawzięcie, ale EUIPO opowiedziało się po stronie Ares Design. Oznacza to, że znak towarowy dla kształtu „świętego graala” wśród samochodów nie należy już do włoskiej firmy. Od tego momentu Scuderia ma do niego prawo wyłącznie w kontekście zabawek i modeli samochodów, co potwierdził EUIPO:

W niniejszej sprawie Wydział Unieważnień uważa, że rzeczywiste używanie kwestionowanego EUTM zostało wystarczająco dowiedzione w odniesieniu do istotnych czynników w związku z pojazdami zabawkami, pojazdami modelarskimi, podczas gdy nie wykazano używania znaku towarowego ani uzasadnionych powodów jego nieużywania w odniesieniu do żadnego z pozostałych towarów z klasy 12 (pojazdy), dla których został on zarejestrowany.

Jak na ironię, podobny argument Ferrari wykorzystało na swoją korzyść podczas batalii sądowej do nazwy Purosangue. Zgłaszający twierdził, że charytatywna organizacja funkcjonująca pod nazwą Fundacja Purosangue nie używała tej nazwy od ponad pięciu lat (pomimo, że to nie prawda), więc nie miała już prawa do posiadania znaku towarowego.

Spór zrodził się w 2018 roku, kiedy to Ares Design ogłosił plany stworzenia limitowanej serii 250 GTO z wykorzystaniem kształtu kultowego modelu. W czerwcu 2019 roku Ferrari złożyło skargę do sądu handlowego w Bolonii twierdząc, że firma Ares Design planuje produkcję replik 250 GTO. Sąd orzekł na korzyść Ferrari. Wkrótce jednak firma Dany’ego Bahara złożyła odwołanie do EUIPO. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Poprzedni wpis
Kawalkada Maserati
Następny wpis
Rozpoczęto produkcję Panther ProgettoUno

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
Udostępnij

Ferrari przegrało w sądzie z Ares Design w sprawie pojazdu o kształcie 250 GTO