W Coracl Gables na Florydzie odbyła się aukcja RM Sotheby’s o nazwie Miami 2024. Przedmiotem nr 143 było Lamborghini Countach LP 400 ‘Periscopio’ by Bertone z 1976 roku, które… nie znalazło nowego właściciela. Eksperci byli przekonani, że samochód w drodze licytacji osiągnie kwotę w przedziale od 1,1 do 1,4 mln dolarów.
Projektowanie Countacha rozpoczęto mniej więcej w połowie cyklu życia jego poprzednika, ponadczasowej Miury, za którą odpowiadał Ferruccio Lamborghini, który dał z siebie wszystko, aby dotrzymać kroku rywalom – w szczególności arcyrywalowi Ferrari z sąsiedniej Modeny we Włoszech z modelem 365 GTB/4. Lamborghini z siedzibą w Sant’Agata Bolognese potrzebowało nowoczesnego podejścia do swojej flagowej platformy i tak narodził się Countach.
Czerpiąc inspirację z zamontowanej pośrodku platformy V12, która tak bardzo przyczyniła się do sukcesu wcześniejszej Miury, nadrzędnym zadaniem postawionym przed inżynierami Lamborghini było zapewnienie, że Countach zmaksymalizuje każdą uncję mocy, zapewniając jednocześnie korzyści aerodynamiczne przy możliwie najsmuklejszym nadwoziu. Rozpoczynając życie pod kryptonimem LP112, Paolo Stanzani współpracując z Massimo Parentim i kierowcą testowym Bobem Wallacem, przewodził projektowi, podczas gdy brief stylizacyjny został przekazany Marcello Gandiniemu ze słynnego domu projektowego Bertone. Prototyp został pokazany na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1971 roku, po czym inżynierowie powrócili do deski kreślarskiej przeprojektowując rurową ramę podwozia samochodu w celu zwiększenia jego wytrzymałości i wprowadzając pionowo zamontowane chłodnice w układzie chłodzenia, które kierowały powietrze przez parę charakterystycznych kanałów. Minęły kolejne trzy lata zanim wyprodukowano pierwsze samochody dla klientów, a dostawy rozpoczęły się ostatecznie w 1974 roku.
Najwcześniejsze egzemplarze Countacha były znane jako LP 400 i wyposażone w zamontowany centralnie 3,9-litrowy silnik V12 o mocy 375 KM. Ewolucja słynnej jednostki zaprojektowanej przez Giotto Bizzarriniego dla modelu 350 GT, występował w zmienionej formie w całej gamie Lamborghini do 2010 roku. To właśnie innowacyjny sposób montażu układu napędowego – ze skrzynią biegów umieszczoną przed zamontowanym pośrodku V12 – centralizował masę, dzięki czemu samochód wybaczał błędy przy dużych prędkościach. Zbudowany wokół złożonej ramy przestrzennej i owinięty mieszanką aluminiowych i stalowych paneli, Countach stał się znany ze swoich oryginalnych drzwi otwieranych ku górze.
Podczas, gdy kolejne wersje Countacha stawały się coraz bardziej ekstrawaganckie w ciągu 16-letniej produkcji modelu, czystość oryginalnego klinowego projektu Gandiniego jest najlepiej widoczna w LP 400, nazywanym Periscopio ze względu na unikalny projekt dachu. Jako najwcześniejsza i najrzadsza iteracja nie jest zaskoczeniem, że LP 400 Periscopio jest najbardziej pożądanym Countachem, którego konstrukcja jest prawie niezmieniona w stosunku do oryginalnej koncepcji, jaka wywołała takie zamieszanie na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1971 roku.
Prezentowany Countach (numer podwozia 1120172), jest 86. wyprodukowanym egzemplarzem LP 400 Periscopio pierwszej generacji. Wykończony w uderzającym odcieniu Blu Tahiti, ze skórzanym wnętrzem Tobacco, klimatyzacją i dwoma zewnętrznymi lusterkami wstecznymi, został ukończony 22 grudnia 1975 roku. Samochód następnie dostarczono do Carrie Eugene, oficjalnego dealera i importera Lamborghini w Kanadzie, 29 stycznia 1976 roku.
Pierwszym właścicielem Countacha był Paul Marshall z Toronto w prowincji Ontario. Choć Marshall był paraplegikiem, jego niepełnosprawność nie przeszkodziła mu w cieszeniu się nowym Countachem. Często jeździł samochodem po swoim rodzinnym Toronto, gdzie przypominający statek kosmiczny pojazd był nieziemskim widokiem w schyłkowym okresie disco.
Drugi opiekun samochodu, również mieszkaniec Toronto, kupił Countacha od Paula Marshalla za pośrednictwem przyjaciela na początku lat 90. Kontynuował regularne użytkowanie samochodu przez kilka następnych lat, zanim umieścił go w statycznym magazynie po pełnej renowacji. Lamborghini było odpowiednio przechowywane w klimatyzowanym obiekcie, ze spuszczonymi płynami i pozostało tam przez następne 20 lat.
Po prawie dwóch dekadach przechowywania Countach został wybudzony ze snu i przywrócony do życia przez specjalistę Lamborghini w Toronto. Następnie zabrano go na słynny Pebble Beach Concours d’Elegance w 2013 roku i szybko zdobył podziw sędziów, zajmując drugie miejsce w gorącej rywalizacji w klasie Lamborghini. Dwa lata później Countach pojawił się w odcinku programu Jerry’ego Seinfelda Comedians in Cars Getting Coffee wraz z innym komikiem Jimem Carreyem. Samochód został również wykorzystany w programie telewizyjnym Jay Leno’s Garage, w którym Jay Leno i Robert Herjavec z Shark Tank zabrali go na ekscytującą przejażdżkę autostradą Angeles Crest Highway.
Ten spektakularny Countach, nabyty przez aktualnego posiadacza w 2017 roku, pozostaje w pięknym stanie z fabrycznie poprawnym nadwoziem Blu Tahiti i wspaniale wykonanym wnętrzem z biszkoptowej skóry. Co ważne, zachował silnik zgodny z numerami fabrycznymi.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment