W 1999 roku podczas targów motoryzacyjnych Bologna Motor Show, Lamborghini zaprezentowało najostrzejszą odmianę Diablo – GTR. Auto w stosunku do SV-R wyróżniało się większą mocą i niższą masą własną. Z fabryki Sant’Agata Bolognese wyjechało zaledwie 30 sztuk tego wyjątkowego modelu.
Samochód opracowany z myślą o torowej jeździe został pozbawiony niepotrzebnego ciężaru, w tym klimatyzacji, głośników, a także materiałów dźwiękochłonnych i termoodpornych. Zamontowano jedno siedzenie wyścigowe z 6-punktową uprzężą pasów bezpieczeństwa. Standardem był system przeciwpożarowy MOMO, a także klatka bezpieczeństwa.
W stosunku do bazowego modelu, GTR-a można rozpoznać po ogromnym spojlerze tylnym, 18-calowych felgach stworzonych specjalnie na potrzeby tej wyścigowej wersji, przeprojektowanych zderzakach, poszerzonych nadkolach, a także szybach bocznych ze specjalnego tworzywa.
Lamborghini Diablo GTR – parametry
Ważące 1395 kg Lamborghini napędza 6-litrowy silnik V12 o mocy 590 KM i 640 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który trafia na tylną oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni ręcznej. Ze startu zatrzymanego GTR jest w stanie osiągnąć 96 km/h już po 3,5 sekundy i pomknąć do 339 km/h.
Na sprzedaż został właśnie wystawiony GTR nr 19. Ten konkretny egzemplarz brał udział w sezonie wyścigowym w 2001 roku, po czym go sprzedano. Nowy właściciel użytkował go w podobny sposób, biorąc udział w serii 2002 Supertrophy. W 2013 roku auto poddano renowacji – każdą pojedynczą część zastąpiono lub odnowiono.
Lamborghini można obejrzeć w Marina Del Rey, w Kalifornii, USA. Właściciel życzy sobie za to bardzo rzadkie Diablo GTR aż 645 000 dolarów, czyli blisko 2,3 mln zł. Ogłoszenie można znaleźć na stronie motorgt.com.
Co ciekawe, w maju 2017 roku w Danii wystawiono na sprzedaż egzemplarz nr 22. Posiadacz białego Diablo GTR z 2000 o przebiegu 10 000 km nie ujawnił w ogłoszeniu ceny wyjściowej.
Autor: Mateusz Struk
Zdjęcia: MotorGT
No Comment