Ferrari F40, jeden z najbardziej pożądanych supersamochodów XX wieku, właśnie trafił na rynek wtórny z ceną wywoławczą między 2,4 a 2,8 miliona euro. Prezentowany egzemplarz wyróżnia się swoim wyjątkowym stanem – to tzw. wersja „non-cat, non-adjust”, uznawana za najbardziej pożądaną spośród wszystkich specyfikacji F40.
Model o numerze nadwozia 80763 został ukończony 27 lipca 1989 roku i już tydzień później, 3 sierpnia, trafił do pierwszego właściciela za pośrednictwem belgijskiego dealera Garage Francorchamps SA w Brukseli. Początkowo auto użytkowane było bardzo oszczędnie. Zgodnie z dokumentacją serwisową, we wrześniu 1990 roku licznik wskazywał jedynie 1763 kilometry, a w październiku 1995 – zaledwie 3895 km.
W 1997 roku samochód trafił do Wielkiej Brytanii, gdzie pozostał przez ponad 20 lat. W 2021 roku nowy właściciel postanowił wysłać pojazd do Włoch, gdzie przeszedł pełną renowację. Prace mechaniczne przeprowadziła uznana firma Carrozzeria Zanasi z Maranello, natomiast nadwoziem i lakierem zajęła się Carrozzeria Egidio Bonfatti z Modeny. Po zakończeniu renowacji przód auta zabezpieczono folią ochronną, a całość udokumentowano w albumie zdjęciowym umieszczonym w stylowym etui z włókna węglowego i kevlaru.
W kwietniu 2022 roku samochód uzyskał prestiżowy certyfikat Ferrari Classiche, który potwierdza zgodność numerów podwozia, nadwozia, silnika i skrzyni biegów. Tego samego miesiąca auto zostało zarejestrowane we Francji. Obecny właściciel nabył je w maju 2023 roku.
Do samochodu dołączono nie tylko wspomniany album i tzw. „Red Book” Ferrari Classiche, ale również oryginalny zestaw narzędzi, pakiet do opon Agip, historyczne pasy bezpieczeństwa oraz oryginalny układ wydechowy. Obecnie pojazd wyposażony jest w wydech Tubi oraz pasy wielopunktowe, jednak oryginalne elementy również znajdują się w zestawie. W chwili katalogowania przebieg wynosił 17 300 kilometrów.
Ekspert marki Ferrari Marcel Massini, który przygotował historię pojazdu zauważył, że samochód był wcześniej serwisowany przez dealera Ferrari Motor Service w Modenie oraz Graypaul Motors w Wielkiej Brytanii. Jak podkreślają znawcy, F40 to jeden z tych modeli, który zawsze będzie przedmiotem pożądania kolekcjonerów. Świadczą o tym słowa Massiniego:
To ikona motoryzacji. Konstrukcja oparta na włóknie węglowym i kevlarze, napędzana przez 3-litrowe V8 twin-turbo o mocy 478 KM, pozwalająca osiągać prędkość maksymalną 324 km/h – nie ma drugiego takiego samochodu z tej epoki. To ostatni model zatwierdzony przez samego Enzo Ferrariego. Kolekcjonersko – bezcenny.
Prezentowane F40 stanowi doskonałą okazję dla inwestorów i pasjonatów motoryzacji – to nie tylko świadectwo historii Ferrari, ale również auto, które swoim stanem technicznym i estetyką bez wątpienia może stanowić perłę każdej kolekcji.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment