W świecie rajdów samochodowych niewiele maszyn może pochwalić się tak bogatą historią, jak Lancia Delta Integrale z numerem podwozia 458689. Ten wyjątkowy egzemplarz nie tylko dwukrotnie triumfował w Rajdowych Mistrzostwach Świata, ale także odegrał kluczową rolę w sezonie 1989, który zakończył się zdobyciem zarówno tytułu mistrza kierowców, jak i producentów. Samochód prowadzony przez rajdowych gigantów — Miki Biasiona, Markku Aléna oraz Mikaela Ericssona — to prawdziwy świadek złotej ery marki Lancia.
Lancia przez blisko dwie dekady dominowała na rajdowych trasach. Od momentu powstania WRC w 1973 roku, aż do wycofania się z mistrzostw w 1992 roku, włoski producent zdobył aż 10 tytułów, w tym sześć z rzędu w latach 1987-1992. To właśnie w tym czasie Delta — początkowo zwykły hatchback z 1979 roku — została przekształcona w maszynę nie do zatrzymania. Po erze Grupy B, nowy regulamin Grupy A pozwolił inżynierom Lancii stworzyć auto z napędem na cztery koła i turbodoładowaniem, które wygrało aż 46 rund WRC.
Egzemplarz wystawiony obecnie na sprzedaż miał swój wielki debiut podczas Rajdu Portugalii w 1989 roku, kiedy to Miki Biasion wraz z pilotem Siviero Tiziano poprowadzili Lancię do zwycięstwa. Następnie auto – zarejestrowane jako „TO74784L” – wystąpiło w mistrzostwach Europy z Markku Alénem za kierownicą, jednak ten start zakończył się wycofaniem z rajdu. Drugie zwycięstwo w WRC przyszło w sierpniu, podczas Rajdu Argentyny, kiedy za kierownicą zasiadł Mikael Ericsson. Sezon zamknął Alén, zdobywając trzecie miejsce w Australii.
Występy tego konkretnego auta były istotnym wkładem w sukces Lancii i Biasiona w sezonie 1989. Po zakończeniu swojej kariery w fabrycznym zespole, samochód brał udział w wybranych rajdach krajowych, a następnie powrócił do WRC podczas rajdów Argentyny i Sanremo w 1991 roku. Rok później pojazd brał udział w zawodach we Włoszech, prowadzony przez Raula Marchisio — dziś znanego z widowiskowych przejazdów Ferrari F40 po Lazurowym Wybrzeżu.
Około 25 lat temu samochód trafił w ręce obecnego właściciela — kierowcy rajdowego z epoki Grupy B. W tym czasie Lancia przeszła gruntowną renowację przeprowadzoną przez mechanika związanego z marką Abarth. Dzięki temu auto prezentuje się w specyfikacji z 1989 roku, z zachowaną oryginalną rajdową okleiną Martini z Rajdu Portugalii.
Ten wyjątkowy egzemplarz Lancii Delty Integrale to nie tylko dwukrotny zwycięzca rund WRC, ale także świadectwo triumfów największych mistrzów i ery, kiedy Lancia była bezapelacyjnym królem rajdów. To propozycja dla kolekcjonera, który szuka nie tylko klasyka, ale i prawdziwej rajdowej legendy.
Date | Event | Driver | Entrant | Race # | Result |
28 February-4 March 1989 | WRC Portugal | Miki Biasion / Siviero Tiziano | Martini Lancia | 1 | 1st |
12-14 April 1989 | ERC Costa Smeralda | Markku Alén / Ikka Kivimäki | Martini Lancia | 1 | DNF |
1-5 August 1989 | WRC Argentina | Mikael Ericsson / Claes Billstam | Martini Lancia | 3 | 1st |
14-17 September 1989 | WRC Australia | Markku Alén / Ikka Kivimäki | Martini Lancia | 2 | 3rd |
17 May 1991 | Rallye dell’Isola d’Elba | Claudio Caselli / A Melas | Scuderia Chicco d’Oro | 6 | 5th |
31 May 1991 | Rallye Alsace-Vosges | Philippe Roux / Claude Alain Besse | Scuderia Chicco d’Oro | 36 | 13th |
28 June 1991 | Rallye des Alpes Vaudoises | Philippe Roux / Paul Corthay | Scuderia Chicco d’Oro | 3 | DNF |
23-27 July 1991 | WRC Argentina | Gustavo Trelles / Ricaro Ivetich | Astra Racing | 2 | 8th |
13-17 October 1991 | WRC Sanremo | Michele Gregis / Claudio Giachino | Astra Racing | 14 | DNF |
25-26 October 1991 | ERC Valais | Philippe Roux / Paul Corthay | Scuderia Chicco d’Oro | 4 | 3rd |
2 April 1992 | Rally Città di Torino | Raul Marchisio / Nicolò Imperio | Astra Racing | 19 | 13th |
23 April 1992 | Rally Valle d’Aosta – Saint-Vincent | Raul Marchisio / Nicolò Imperio | 21 | 3rd | |
14 May 1992 | Rally dell’Isola d’Elba | Raul Marchisio / Nicolò Imperio | 14 | 5th |
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment