fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Lancia Delta Integrale: dwukrotny zwycięzca WRC jest na sprzedaż

Lancia Delta Integrale: dwukrotny zwycięzca WRC jest na sprzedaż

W świecie rajdów samochodowych niewiele maszyn może pochwalić się tak bogatą historią, jak Lancia Delta Integrale z numerem podwozia 458689. Ten wyjątkowy egzemplarz nie tylko dwukrotnie triumfował w Rajdowych Mistrzostwach Świata, ale także odegrał kluczową rolę w sezonie 1989, który zakończył się zdobyciem zarówno tytułu mistrza kierowców, jak i producentów. Samochód prowadzony przez rajdowych gigantów — Miki Biasiona, Markku Aléna oraz Mikaela Ericssona — to prawdziwy świadek złotej ery marki Lancia.

Lancia przez blisko dwie dekady dominowała na rajdowych trasach. Od momentu powstania WRC w 1973 roku, aż do wycofania się z mistrzostw w 1992 roku, włoski producent zdobył aż 10 tytułów, w tym sześć z rzędu w latach 1987-1992. To właśnie w tym czasie Delta — początkowo zwykły hatchback z 1979 roku — została przekształcona w maszynę nie do zatrzymania. Po erze Grupy B, nowy regulamin Grupy A pozwolił inżynierom Lancii stworzyć auto z napędem na cztery koła i turbodoładowaniem, które wygrało aż 46 rund WRC.

Egzemplarz wystawiony obecnie na sprzedaż miał swój wielki debiut podczas Rajdu Portugalii w 1989 roku, kiedy to Miki Biasion wraz z pilotem Siviero Tiziano poprowadzili Lancię do zwycięstwa. Następnie auto – zarejestrowane jako „TO74784L” – wystąpiło w mistrzostwach Europy z Markku Alénem za kierownicą, jednak ten start zakończył się wycofaniem z rajdu. Drugie zwycięstwo w WRC przyszło w sierpniu, podczas Rajdu Argentyny, kiedy za kierownicą zasiadł Mikael Ericsson. Sezon zamknął Alén, zdobywając trzecie miejsce w Australii.

Występy tego konkretnego auta były istotnym wkładem w sukces Lancii i Biasiona w sezonie 1989. Po zakończeniu swojej kariery w fabrycznym zespole, samochód brał udział w wybranych rajdach krajowych, a następnie powrócił do WRC podczas rajdów Argentyny i Sanremo w 1991 roku. Rok później pojazd brał udział w zawodach we Włoszech, prowadzony przez Raula Marchisio — dziś znanego z widowiskowych przejazdów Ferrari F40 po Lazurowym Wybrzeżu.

Około 25 lat temu samochód trafił w ręce obecnego właściciela — kierowcy rajdowego z epoki Grupy B. W tym czasie Lancia przeszła gruntowną renowację przeprowadzoną przez mechanika związanego z marką Abarth. Dzięki temu auto prezentuje się w specyfikacji z 1989 roku, z zachowaną oryginalną rajdową okleiną Martini z Rajdu Portugalii.

Ten wyjątkowy egzemplarz Lancii Delty Integrale to nie tylko dwukrotny zwycięzca rund WRC, ale także świadectwo triumfów największych mistrzów i ery, kiedy Lancia była bezapelacyjnym królem rajdów. To propozycja dla kolekcjonera, który szuka nie tylko klasyka, ale i prawdziwej rajdowej legendy.

Date Event Driver Entrant Race # Result
28 February-4 March 1989 WRC Portugal Miki Biasion / Siviero Tiziano Martini Lancia 1 1st
12-14 April 1989 ERC Costa Smeralda Markku Alén / Ikka Kivimäki Martini Lancia 1 DNF
1-5 August 1989 WRC Argentina Mikael Ericsson / Claes Billstam Martini Lancia 3 1st
14-17 September 1989 WRC Australia Markku Alén / Ikka Kivimäki Martini Lancia 2 3rd
17 May 1991 Rallye dell’Isola d’Elba Claudio Caselli / A Melas Scuderia Chicco d’Oro 6 5th
31 May 1991 Rallye Alsace-Vosges Philippe Roux / Claude Alain Besse Scuderia Chicco d’Oro 36 13th
28 June 1991 Rallye des Alpes Vaudoises Philippe Roux / Paul Corthay Scuderia Chicco d’Oro 3 DNF
23-27 July 1991 WRC Argentina Gustavo Trelles / Ricaro Ivetich Astra Racing 2 8th
13-17 October 1991 WRC Sanremo Michele Gregis / Claudio Giachino Astra Racing 14 DNF
25-26 October 1991 ERC Valais Philippe Roux / Paul Corthay Scuderia Chicco d’Oro 4 3rd
2 April 1992 Rally Città di Torino Raul Marchisio / Nicolò Imperio Astra Racing 19 13th
23 April 1992 Rally Valle d’Aosta – Saint-Vincent Raul Marchisio / Nicolò Imperio 21 3rd
14 May 1992 Rally dell’Isola d’Elba Raul Marchisio / Nicolò Imperio 14 5th

 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Previous post
Legenda bez dachu: rzadkie Ferrari 365 GTS po 30 latach trafiło na rynek
Next post
Legendarne F40 po pełnej renowacji trafiło na rynek

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
SHARE

Lancia Delta Integrale: dwukrotny zwycięzca WRC jest na sprzedaż