Włoski producent motocykli zaprezentował Panigale V2 Superquadro Final Edition. Limitowana edycja ma powstać w liczbie 555 egzemplarzy. Powstała, aby uczcić ostatni rozdział w historii dwucylindrowego silnika Superquadro.
Pierwsza jednostka Superquadro została opracowana w 2011 roku z myślą o modelu 1199 Panigale. Sama nazwa nawiązuje do ekstremalnego stosunku między średnicą cylindra i skokiem tłoka, co przy pojemności skokowej 1285 cm³ pozwoliło na dostarczenie wysokiej mocy maksymalnej dla silnika dwucylindrowego. Motor na przestrzeni lat był sukcesywnie rozwijany i stanowił podstawę konstrukcyjną do opracowania wariantów o mniejszej pojemności skokowej – w tym 898 cm³ oraz 955 cm³.
Jak twierdzi producent, wspomniane rozwiązania techniczne ustanowiły nowe standardy:
Skrzynie korbowe zostały wykonane metodą odlewania Vacural z aluminiowymi tulejami cylindrowymi pokrytymi powłoką Nicasil, co pozwoliło na zamocowanie głowic bezpośrednio na skrzyniach korbowych. Głowica, sprzęgło i osłony miski olejowej zostały wykonane z magnezu. Wszystko to pomogło opracować niezwykle kompaktowy i sztywny silnik, będący elementem innowacyjnego podwozia opartego na aluminiowej ramie typu monocoque.
Zupełnie, jak w silnikach serii MotoGP, dźwigienki systemu Desmodromic sterujące pracą zaworów pokryte są DLC, aby zmniejszyć tarcie i podwyższyć trwałość powierzchni stykowych. Napęd rozrządu realizowany jest poprzez łańcuszek rozrządu i system kół zębatych. Panigale V2 Superquadro Final Edition napędzane jest jednostką Superquadro o pojemności skokowej 955 cm³, która – według zapewnień producenta – jest równie przyjemna na drodze, co skuteczna i responsywna na torze. Generuje moc 155 KM przy 10 750 obr./min i moment obrotowy na poziomie 104 Nm przy 9000 obr./min.
Jak każde kolekcjonerskie Ducati, również każdy egzemplarz Panigale V2 Superquadro Final Edition jest wyjątkowy dzięki unikalnemu numerowi seryjnemu znajdującemu się na górnej półce. Do tego motocyklowi towarzyszyć będzie certyfikat autentyczności i spersonalizowany pokrowiec.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment