Prezes Stellantis John Elkann jest coraz bardziej niezadowolony z sytuacji w Ameryce Północnej, gdzie sprzedaż spada. Za sytuację odpowiedzialny jest prezes Carlos Tavares, którego kontrakt wygasa na początku 2026 roku.
Stellantis powiedział, że rozpoczęcie poszukiwań następcy Tavaresa w oczekiwaniu na wygaśnięcie jego kontraktu w styczniu 2026 roku, jest normalne i nadal istnieje możliwość, że Tavares pozostanie na stanowisku po tym terminie. Presja na Tavaresa rośnie ze względu na słabe wyniki Stellantis na rynkach, w tym w Stanach Zjednoczonych, które stanowią największą pojedynczą pulę zysków. Według osób zaznajomionych ze sprawą, Elkann nie planuje natychmiastowej zmiany na stanowisku kierowniczym, a Tavares zostanie włączony w proces poszukiwań. Mimo to Elkann jest coraz bardziej niezadowolony z sytuacji w Ameryce Północnej, gdzie sprzedaż spada, a kilku ważnych dyrektorów opuściło firmę – doniosły osoby powiązane z firmą, które chcą pozostać anonimowe.
66-letni Tavares, który kierował Stellantis od momentu powstania na początku 2021 roku, uczynił z niej jedną z najbardziej dochodowych grup w branży. Ostatnio wywierano na niego presję, aby uporał się ze spadkami sprzedaży w USA, które spowodowały, że ceny akcji w bieżącym roku spadły o jedną trzecią.
Tavares obrał rygorystyczny kurs cięcia kosztów, ponieważ producent samochodów zmaga się z problemami w USA, a także słabnącym popytem na samochody elektryczne w Europie i nasilającą się konkurencją ze strony chińskich producentów. W Stanach Zjednoczonych Jeep i Chrysler zmagają się z wysokim poziomem zapasów, problemami z jakością i malejącym udziałem w rynku.
Na początku tego miesiąca liderzy amerykańskiej sieci dealerskiej Stellantis skrytykowali Tavaresa za przewodniczenie „szybkiej degradacji” marek producenta samochodów, w tym Rama i Dodge’a. Firma stoi również w obliczu możliwości kolejnych strajków w USA i we Włoszech w nadchodzących tygodniach.
Tavares domagał się dodatkowych cięć budżetowych w celu ochrony rentowności, podsycając obawy, że jego agresywny nacisk na efektywność może ostatecznie zagrozić długoterminowym projektom i przepływom przychodów. Elkann redukuje zatrudnienie i zmniejsza moce produkcyjne w amerykańskich fabrykach, odkąd spadek sprzedaży w USA spowodował zmniejszenie zysków w pierwszej połowie roku niemal o połowę. Stellantis sprzedaje kolejne aktywa i rozważa możliwość pozbycia się jednej lub kilku z 14. marek należących do grupy, w celu ochrony zysków.
Rada dyrektorów Stellantis ma spotkać się w USA 9 i 10 października, aby ocenić plany wprowadzone w celu odwrócenia niekorzystnych tendencji. Tavares zdobył uznanie za swoje dążenie do wydajności po fuzji Fiata Chryslera i francuskiej Grupy PSA w 2021 roku.
W miesiącach następujących po pandemii Stellantis skorzystał na stłumionym popycie i wysokich cenach pojazdów, a akcje osiągnęły szczyt sześć miesięcy temu. W lipcu producent samochodów odnotował 48% spadek zysku netto w pierwszym półroczu.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment