fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

TwinAir – silnik na medal i… do hybrydy

TwinAir – silnik na medal i… do hybrydy

Lekki jak piórko i mały pojemnością ale z wielkimi możliwościami. Dwucylindrowy doładowany silnik TwinAir chwali się złotym medalem…

Produkowany przez Fiat Powertrain Technologies (FPT) w Bielsku-Białej, silnik TwinAir zdobył nagrodę "Technobest 2010". Wygrana została przyznana przez międzynarodowe jury złożone z 15 dziennikarzy reprezentujących kraje, które w sumie obejmują populację liczącą 300 milionów osób – Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Macedonia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja i Ukraina. Powstałe w roku 2000, AUTOBEST jest uznawane za jedno z najważniejszych europejskich jury w branży motoryzacyjnej.

Przyznając nagrodę "Technobest 2010" dla silnika TwinAir, jury AUTOBEST doceniło rewolucję technologiczną silnika produkowanego przez FPT. "Silnik ten w pełni realizuje koncepcję downsizingu, poprzez innowacyjną technologię elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, co w efekcie pozwoliło na osiągnięcie maksimum wydajności i zmniejszenie zużycie paliwa." – czytamy w uzasadnieniu werdyktu.

Dwucylindrowy silnik TwinAir wyróżnia się rozwiązaniami technologicznymi, zwykle zastrzeżonymi dla silników z wyższej kategorii. Przykładem jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który znacznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika: od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.

W zależności od wersji (silnik wolnossący, silnik turbodoładowany lub wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dać kierowcy moc od 65 do 105 KM. Zdaniem inżynierów Fiat 500 z dwucylindrowym silnikiem TwinAir o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych – 92 g/km (w wersji ze skrzynią biegów Dualogic). Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23 proc.) i lżejszy (-10 proc.).

Ze względu na swoje małe rozmiary, nowy silnik TwinAir nadaje się także do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy. W opinii swoich twórców taki tandem będzie szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędu hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie jest tracona podczas częstego hamowania.

Poprzedni wpis
Fiaty duże i małe idą jak oszalałe
Następny wpis
W Japonii też chcą aut z Polski

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

TwinAir – silnik na medal i… do hybrydy