fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Forza Italia 2013!

Forza Italia 2013!

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Ponad 230 włoskich maszyn, wykłady, konkursy wiedzy, wystawy fotografii i rysunków, symulatory jazdy, a przede wszystkim szybka jazda po torze wyścigowym – to wszystko przygotowaliśmy dla uczestników Festiwalu Włoskiej Motoryzacji Forza Italia 2013. Brzmi ciekawie? Tak też było! A tego zlotu to w sumie miało nie być….

W tym roku po raz pierwszy pod hasłem Forza Italia spotkaliśmy się na Torze Poznań. Zeszłoroczny piknik w Oborach wspominamy jako wydarzenie, z którego jesteśmy bardzo dumni, ale którego organizacja mocno nas zmęczyła, a całość nadszarpnęła nasze finanse. Długo nie mogliśmy się zdecydować, czy warto organizować kolejną edycję dużej i otwartej imprezy, czy może lepiej spotkać się bardziej kameralnie i aktywnie wspólnie spędzić czas. Wątpliwości było wiele, w połowie maja jednak podjęliśmy rękawicę i zapadła decyzja: robimy!

Nie chcieliśmy powtarzać po raz trzeci koncepcji „włoskiego miasteczka”, jaką pamiętacie z pałacu w Oborach. W tym roku chcieliśmy zrobić imprezę bardziej ukierunkowaną na to, co najbardziej nas fascynuje, czyli na motoryzację. W ubiegłych latach samochody uczestników zlotu właściwie przez cały dzień stały zaparkowane i choć wspaniale było podziwiać ich lśniące w słońcu karoserie, to jednak w tym roku chcieliśmy, by można było oglądać je w pełnym pędzie. Decyzja więc mogła być tylko jedna: organizujemy zlot na wyścigowym Torze Poznań!

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Tegoroczny impreza odbyła się dzięki zaangażowaniu głównego partnera – poznańskiego dealera POL-CAR. Od pierwszych dyskusji „kupili” nasz pomysł i było czuć pozytywne emocje – takiego impulsu było nam trzeba. Później rozpoczął się już tradycyjny młyn przygotowań: rozmowy ze sponsorami i partnerami, projektowanie materiałów zlotowych, planowanie budżetu i długie narady, co i jak przeprowadzić.

Nowa formuła była pewnym ryzykiem. Przyzwyczailiśmy naszych sympatyków do organizowania bardzo przekrojowych włoskich imprez. W tym roku postawiliśmy na esencję tego, czym się interesujemy – motoryzację – i to w jej najbardziej emocjonującym wydaniu.

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Dla najaktywniejszych uczestników przewidziane było szkolenie z jazdy sportowej. Finalnie zapisało się 43 kierowców chętnych do podniesienia swoich umiejętności. To, co nas cieszyło szczególnie to fakt, że uczestnicy startowali bardzo różnymi autami – od Lancii Ypsilon, przez Fiaty Barchetta, multum odmian Alfy Romeo, po Maserati GranTurismo S. Nie było zbędnych wymówek w stylu: „moje auto nie nadaje się na tor, bo nie mam sportowego zawieszenia i mam seryjne hamulce”. O to właśnie chodziło! Jazda swoim autem wykorzystywanym na co dzień daje najwięcej korzyści po takich imprezach. Obala jednocześnie mit, że do jazdy na torze trzeba mieć specjalnie i kosztownie przygotowany pojazd. Doświadczeni instruktorzy z Automobilklubu Wielkopolskiego przeprowadzili szkolenia w 4 grupach na wydzielonych sekcjach toru. Po południu uczestnicy mieli możliwość pojeżdżenia po pełnej pętli. Nie było pomiaru czasu – to zabieg celowy, bo nikt nie przyjechał się tutaj ścigać – od tego są inne imprezy. Najwytrwalsi zrobili ponad 150 km „pełnym ogniem” po torze! Po zakończeniu widzieliśmy głównie wymęczonych, ale szczęśliwych kierowców.

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Co czekało na osoby niebiorące udziału w szkoleniu? Wykład o najciekawszych prototypach włoskich vanów wygłosił Jakub Ziółkowski, o tajnym prototypie Ferrari F90 opowiedział Mateusz Ł»uchowski, a Maciej Godula z Klubu Fiata Multipla wygłosił wykłady o „Latających FIATach, czyli włoskich konstrukcjach lotniczych z lat 40.” oraz „Dawnych Polakach we włoskich maszynach”. Maciejowi należą się dodatkowe podziękowania – zgłosił się na ochotnika już w trakcie trwania zapisów na zlot. Takie gesty uwielbiamy, taka spontaniczna mobilizacja motywuje nas do dalszych działań!

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Zlotowicze mogli nie tylko pogłębiać swoją wiedzę na wykładach, ale również sprawdzić ją w konkursach, których zorganizowaliśmy cztery. Tradycjnie już Kuba Ziółkowski przygotował długi i trudny test wiedzy o włoskiej motoryzacji (i to nie tylko o samochodach osobowych, ale też o jednośladach i ciężarówkach!), Krzysztof Kubas zmęczył uczestników konkursem wiedzy o sportach motorowych, Julia Wollner przygotowała pytania z wiedzy ogólnej o Włoszech, a Mikołaj Wierzbicki z firmy To-Toskania.pl przeegzaminował chętnych z wiedzy o Toskanii. Najwytrwalsi wzięli udział we wszystkich konkursach, co z pewnością się opłaciło, choć prawie godzina spędzona na mozolnym zakreślaniu prawidłowych odpowiedzi przypomniała niektórym najcięższe klasówki z czasów szkolnych.

Nie zapomnieliśmy również o dzieciach – najmłodsi mogli wziąć udział w konkursie rysunkowym zorganizowanym przez Klub Fiata Multipla.
Atrakcji piknikowych było mniej niż w latach poprzednich i to była jedna z głównych uwag, którą od Was otrzymywaliśmy w trakcie i po zlocie. Nie wszystkie stoiska, które zaplanowaliśmy, udało się nam zorganizować. Działania na nowym terenie było trochę trudniejsze niż się spodziewaliśmy, ale w przyszłym roku będzie lepiej! Mamy już plan, jak to poprawić.

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Prawdziwą ucztą dla oczu były zgromadzone na torze pojazdy. Szczególną uwagę przykuwały starsze i młodsze klasyki – wśród nich bardzo rzadka Alfa Romeo SZ, Alfa Romeo Spider Touring z 1961 roku, kilka Fiatów 500 i 600, wspaniałe Fiaty Multipla z przełomu lat 50. i 60., piękny Fiat 124, liczne Alfy Romeo Spider oraz Giulia (w tym w wersji coupe zaprojektowanej przez studio Bertone) oraz legendy rajdowych tras, czyli Lancie Delta Integrale. Samochody te można było podziwiać nie tylko statycznie, ale również podczas przejazdów pokazowych po pętli Toru Poznań. Wrażenie robiły również najnowsze modele z grupy Fiata – Alfy Romeo Giulietta i MiTo, Abarthy 500 oraz Punto, nowe Lancie Delty i Thema, a nade wszystko Maserati GranTurismo S.

Ci, których wzrok zmęczyło podziwianie lśniących w słońcu, pięknych nadwozi, mogli złapać chwilę wytchnienia oglądając wystawę włoskich zdjęć Marty Król oraz rysunków samochodów wykonanych przez Piotra Włodarczyka.

Zlotowicze mogli również zobaczyć, jak wygląda jazda sportowa z perspektywy prawego fotela wyścigówek: Fiata Pandy 100HP należącej do Macieja Garsteckiego oraz pucharowej Alfy Romeo 156 Łukasza Kawęckiego. „Taxi-drive’y” cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i wzięło w nich udział ponad 30 osób.
Wspólnie z naszymi sponsorami wybraliśmy pojazd zlotu – Fiata Multiplę z 1963 roku należącego do Zbigniewa Olechnowskiego. Głos mieli również uczestnicy – w głosowani wybrali swój pojazd zlotu i została nim Alfa Romeo SZ z kolekcji Piotra Nagórskiego. Nagrody otrzymały także najaktywniejsze kluby – klubem zlotu został Klub Fiata Multipla, a wyróżnienia otrzymały Lancia Klub Polska, Klub Alfa Romeo Pomorze oraz Squadra Corse Alfa Romeo Bydgoszcz. Mobilizacja klubów przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Nie widzieliśmy takiej energii przy poprzednich imprezach i ciągle się zastanawiamy, czy to formuła zlotu tak na Was podziałała, czy po prostu dojrzała formuła Forza Italia – środowiska integrującego kluby. W każdym razie dziękujemy uczestnikom za takiego kopniaka energii, to naprawdę było potrzebne! Obserwując kilkanaście stron wątku dyskusji na forum Klubu Fiata Multipla przecieraliśmy oczy ze zdumienia.

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Nagrodzeni zostali także zwycięzcy konkursów wiedzy. Największą wiedzą o włoskiej motoryzacji wykazali się Jarosław i Joanna, załoga 44, o sportach motorowych Jakub załoga nr 15, o Włoszech Konrad i Agata załoga nr 14, a o Toskanii ponownie Konrad i Agata 🙂

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Kulminacyjnym i ostatnim elementem zlotu była parada wszystkich uczestników. Nigdy wcześniej na Torze Poznań nie pojawiło się jednocześnie tyle włoskich samochodów, nigdy wcześniej w Polsce nie było takiej parady. Tutaj zdecydowanie zapisaliśmy się wspólnie w historii! Ponad 140 pojazdów jednocześnie pokonało pętlę toru – oczywiście w tempie bardziej defiladowym niż wyścigowym. Nie o prędkość tym razem jednak chodziło, o czym świadczyły ucieszone twarze wszystkich, którzy brali udział w wydarzeniu. Nieoficjalnie była największą paradą włoskich pojazdów w Polsce. Czujemy, że potencjał jest jednak znacznie większy!

Zlot Forza Italia 2013 Tor Poznan

Po zakończeniu parady już w mniejszym gronie świętowaliśmy zlot w bazie noclegowej – Hotelu Orange. Wykorzystaliśmy tę okazję do uczczenia ponad 5 lat istnienia ForzaItalia.pl. Choć urodziny były nieco spóźnione (o jakieś pół roku ), to tortu nie mogło zabraknąć! Dla nas była to wzruszająca chwila. Jak każde przedsięwzięcie hobbystyczne prowadzenie tworu, jakim jest ForzaItalia.pl daje nam dużo satysfakcji, ale niejednokrotnie prowadzi do nieco nerwowych sytuacji. Miło jest widzieć, że także dla Was to, co robimy ma sens i jest choć trochę ważne. Dzięki klubowi utworzyły się przyjaźnie i wiele pozytywnych relacji, co jest w tym wszystkim najważniejsze. To był świetny integracyjny wieczór w gronie pozytywnie nastawionych osób – dzięki, że byliście z nami!

Festiwal Włoskiej Motoryzacji Forza Italia 2013 odbył się dzięki nieocenionej pomocy firmy Pol-Car – autoryzowanego dealera marek Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth i Jeep z Poznania, a także firmom Fiat Auto Poland, MotoDelta.pl, Hotel Orange Przeźmierowo, Dr Kava, FajneFury.pl, Bella Macchina Autodetailing, To-Toskania.pl, Akademia Bezpiecznej Jazdy GOS, Villa Toscana, Colourlock, Smart Detailing, Piomarco, La Rivista. Dziękujemy!

Tekst: Jakub Strzemżalski, Krzysztof Kubas, Mirek Nogaj

Zdjęcia: Maestro Bartek Lichocki

Poprzedni wpis
Koncern Fiata na 65 Targach IAA we Frankfurcie
Następny wpis
Guy Moerenhout Racing

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Forza Italia 2013!