fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Koncern Fiata na 65 Targach IAA we Frankfurcie

Koncern Fiata na 65 Targach IAA we Frankfurcie

Fiat Panda Antartica

Jak co roku, wraz z początkiem kalendarzowej jesieni we Frankfurcie sporo się działo. Mowa jest tu oczywiście o kolejnej, 65 już edycji targów samochodowych IAA. Ze względu na rangę tego wydarzenia każdy z producentów starannie się do niego przygotowuje – w końcu to tutaj mają miejsce jedne z najciekawszych premier rynku motoryzacyjnego. Z prasy i mediów wiele słyszeliśmy o nowościach spod znaku VW, Opla czy Citroena. Niewiele natomiast słychać było o grupie Fiata.

Jako jedną z niewielu nowości na stoisku włoskiego producenta była nowa odmiana dobrze nam znanego Fiata Panda. Chodzi tutaj o limitowaną wersję pojazdu z napędem na cztery koła o nazwie Antartica. Samochód z zewnątrz wyróżniał się ciekawą kolorystyką o dwóch różnych odcieniach oraz pomarańczowymi wstawkami, widocznymi między innymi na kapslach aluminiowych felg i lusterkach. Dodatkowym elementem charakterystycznym był dyskretny znaczek na słupku środkowym. Wnętrze to odzwierciedlenie pojazdu od zewnątrz: dominowały odcienie szarości z ożywiającym całość kolorem pomarańczowym. Pod maskę trafiły jedynie dwie jednostki napędowe – pierwsza to dobrze znana, wysokoprężna, o pojemności 1,3 litra i mocy 75 KM z serii Multijet II, druga zaś to konstrukcja wpasowana w obecny trend downsizingu o pojemności 0,9 litra i mocy 85 KM. Warto dodać, że Fiat wprowadzając do sprzedaży wersję limitowaną Pandy 4×4 chce przypomnieć o spektakularnym sukcesie jej poprzedniczki, który miał miejsce 30 lat temu. Już wtedy włoski produkt był jedynym samochodem z napędem na cztery koła, który reprezentował klasę A. Do tej pory nic się w tym względzie nie zmieniło i mały Fiat pozostaje jedyną taką propozycją na rynku.

Fiat 500GQ

Kolejną nowością włoskiego producenta była zmodyfikowana wersja Fiata Freemont nazwana Black Code. Produkt znajdujący się obecnie w salonach sprzedaży przeszedł niewielki lifting: uwagę zwracały przede wszystkim atrapa chłodnicy, lusterka, oprawa świateł górnych oraz aluminiowe felgi. Wszystko to pomalowane było w kolorze błyszczącej czerni. Nowa wersja zachwycała bogactwem wyposażenia seryjnego. Znajdziemy tu m.in. tempomat, trójstrefową klimatyzację czy odtwarzacz DVD z gniazdem na karty pamięci SD. Pod maską nie zaszły żadne zmiany, a nowy model trafi do salonów w pierwszym kwartale 2014 roku.

Fiat Freemont BlackCode

Na stoisku Fiata zaprezentowano także mało znane u nas wersje kultowej 500-tki. Można było zobaczyć 500 z silnikiem elektrycznym oraz – w specjalnej wersji – kabrio GQ, która powstała przy współudziale kultowego amerykańskiego magazynu Gentlemen’s Quarterly.
Przy tej rangi wydarzeniu nie mogło zabraknąć odrobiny nowinek technicznych. Grupa Fiata znana ze swoich trwałych i niezawodnych jednostek napędowych zaprezentowała silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 120 KM oraz wersję zasilaną olejem napędowym o pojemności 1,6 litra i takiej samej mocy. Obie jednostki trafią pod maski rodziny 500, a więc: 500L, 500L Trekking oraz 500L Living.

Fiat 500L Trekking

Alfa Romeo przygotowała zaś coś specjalnego: to długo wyczekiwany model 4C, czyli 2-miejscowe coupe w całości zaprojektowane przez inżynierów Alfy Romeo. Już sam wygląd auta przypomina najlepsze projekty Włochów: śmiałe linie, zgrabna sylwetka i starannie dopracowane detale – takiej Alfy w ofercie dawno nie było. Samonośną konstrukcję wykonano z karbonu, zaś aluminiowe serce pojazdu – silnik o pojemności 1,75 litra i mocy 240 KM – umiejscowiono centralnie. Stosunek masy do mocy wynosi poniżej 4 kg/KM. To świetny wynik, jeżeli chodzi o samochody produkowane seryjnie. Duża w tym zasługa starannie dobranych materiałów – całość waży niecałe 900 kg. To, w parze z dość dużą mocą sprawiło, że samochód będzie miał niebywałe osiągi. 4C jak każdy z obecnie produkowanych modeli, będzie wyposażone w system D.N.A. Produkcja tego supersamochodu będzie ograniczona do 3500 sztuk rocznie, a pojazd będzie wytwarzany w fabryce Maserati w Modenie. Zapisy na rynku europejskim zaczną się na początku października.
Do listy nowości Alfy Romeo możemy też z pewnością zaliczyć drugie wcielenie modelu Giulietta, a właściwie bardzo skromny lifting obecnej wersji. Zmiany dla laika są wręcz niezauważalne – przeprojektowano jedynie przód auta. Spostrzegawczy zauważą nowe oprawki reflektorów, ale przede wszystkim nowy grill, słynne Scudetto. Więcej zmian zaszło we wnętrzu: kierownica ma nowy kształt i jakby lepiej pasuje do tego modelu. Delikatnie przeprojektowano także panel środkowy, gdzie miejsce przełączników niczym z samolotu zajął duży dotykowy wyświetlacz. Trochę szkoda takiej zmiany, poprzednie przełączniki dodawały Giulietcie trochę smaczku oraz wiele indywidualizmu, bo trudno było znaleźć model innego producenta, który zastosowałby podobne rozwiązanie. Uzupełnieniem zmian było wprowadzenie zupełnie nowego silnika wysokoprężnego generującego moc 150 KM z 2 litrów pojemności. Poliftingowa Giulietta trafi do salonów w październiku bieżącego roku. Dodatkowo auto będzie można zamawiać w nowych kolorach: Moonlight Pearl, Anodizzato Blue i Bronze.

Alfa Romeo 4C

Ostatnią z nowości stoiska Alfy Romeo było dobrze nam znane MiTo. Model ten, podobnie jak jego większa siostra, przeszedł tylko lekką kosmetykę. Projektanci ograniczyli się do modernizacji przedniego pasa auta wraz z reflektorami. Wnętrze zyskało 5-calowy ekran dotykowy oraz nowe warianty kolorystyczne tapicerki. Deska rozdzielcza będzie mogła występować w trzech różnych kombinacjach. Do palety barw dołączył jeden nowy kolor – Anthracite Grey, pod maskę zaś trafił nowy silnik benzynowy o pojemności zaledwie 0,9 litra i mocy 105 KM. Najmniejsza Alfa jest już dostępna w salonach sprzedaży.

Pisząc o grupie Fiat na międzynarodowych targach we Frankfurcie nie można zapomnieć o Lancii. Stoisko tej prestiżowej marki, pomimo porywającego i przyciągającego wzrok wyglądu, nie zachwyciło. Oferta modelowa w ogóle się nie zmieniła. Były tu więc trzy dobrze już znane modele, a więc: produkowany w Polsce Ypsilon, kompaktowa Delta oraz minivan Voyager. Najwięcej ciekawych zmian zaszło w Delcie: zewnętrznych jest niewiele, ale pod maską sporo się zmieniło. Nową Lancię będzie można zamówić z jednym z trzech silników, które zaspokoją oczekiwania klientów w kwestii niskiego spalania. Najsłabsza jednostka to diesel o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM. Zaprezentowano także jego mocniejszą wersję, która rozwija moc 120 KM. Dla osób poszukujących silnika benzynowego, ale nie chcących rezygnować z niskiego spalania, przygotowano turbodoładowaną jednostkę o pojemności 1,4 litra i mocy 120 KM z seryjną instalacją LPG. Pozostałe modele przeszły jedynie lekkie kuracje odmładzające. Oprócz niewielkich zmian zewnętrznych oraz drobnych detali we wnętrzu, nic się nie zmieniło.

Tegoroczne targi IAA we Frankfurcie skutecznie obnażyły braki włoskiego koncernu. Oprócz długo oczekiwanej Alfy Romeo 4C nie przedstawiono ani jednego zupełnie nowego modelu, który ma szanse pojawić się w salonach sprzedaży. Jednym grupa nie jest w stanie poprawić swoich marnych wyników sprzedaży w Europie, a tylko kosmetyczne zmiany starych, dobrze już znanych mogą świadczyć o słabym przygotowaniu włoskiego producenta do walki o klienta w najbliższym czasie.

Tekst: Paweł Oblizajek

Poprzedni wpis
Zlot Alfaholików 2013
Następny wpis
Forza Italia 2013!

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Koncern Fiata na 65 Targach IAA we Frankfurcie