Podczas Auto Show Poland w Warszawie, które odbyło się w dniach 5-7.11.2010, Design Forum zorganizowało kolejne warsztaty dla młodych rysowników. Tym razem poświęcone były Alfie Romeo Giulietta oraz setnej rocznicy istnienia marki . Gościem specjalnym był Alessandro Maccolini – stylista Alfy Romeo.
Sobotniego ranka w Halach Expo XXI na stoisku Design Forum zebrała się grupa pasjonatów zajmująca się szeroko pojętym zagadnieniem, jakim jest projektowanie samochodów. Wszystkich uczestników na stoisku Design Forum witały trzy egzemplarze Giuletty. Nowy model jest niewątpliwe udanym stylistycznie i fascynującym kompaktem klasy premium, nad którym wzdychają z zachwytu nie tylko Alfisti, jednak stojąca pośrodku Giuletta Spider z połowy lat pięćdziesiątych (właściwie była to Giulia Spider z 1963 – patrz wlot na masce – przyp. red. ) przyćmiła swoim nieodpartym urokiem nawet topową wersje QV. Wersja Spider zaprojektowana przez studio Pininfarina ocieka chromami i wysmakowanymi detalami, przez co była niewątpliwie największą ozdobą stoiska Design Forum.
Całe warsztaty rozpoczęły się od wykładu Alessandro Maccoliniego, stylisty Alfa Romeo. Opowiedział młodym rysownikom, jak zaczęła się jego historia z Centro Stile Alfa Romeo i nad jakimi projektami pracował. Przedstawił, jak wygląda współcześnie projektowanie samochodów, czego oczekuje się dziś od designerów i na jakie bariery napotyka się podczas wdrażania projektu do produkcji.
Zwieńczeniem całej prezentacji była dokładna analiza stylistyki nowej Giulietty i kierunku rozwoju stylizacji w Centro, Stile Alfa Romeo. Przełomowym modelem dla współczesnej stylizacji Alfa Romeo stała się 8C Competizione, która bezpośrednio odnosiła się do najlepszych motywów stylistycznych stosowanych przed laty. Jako jedne z najważniejszych historycznych modeli, na których ma się opierać stylizacja nowych modeli Alfa Romeo, wymienił 33 Stradale, model 2600, Giulietta i Disco volante. Dla Centro Stile Alfa Romeo niezwykle ważny jest kod genetyczny marki oraz dziedzictwo, które niesie wieloletnia historia Alfy Romeo, dlatego przy stylizacji nowego modelu klasy kompakt pamiętano o wszystkich cechach, które wyróżniają producenta z Mediolanu. Z założenia Giuletta miała nawiązywać do stylizacji 8C, jednakże nie tak bezpośrednio, jak jest to w mniejszym modelu Mito. Dominującym elementem przodu samochodu, jak i w innych modelach Alfa Romeo, jest scudetto. Do niego dobrano kształt dolnych wlotów powietrza i reflektorów. Jednak w każdej Alfie powstał problem umieszczenia tablic rejestracyjnych. Przez centralne umieszczenie scudetto i spore wloty powietrza, które są niezbędne do prawidłowego chłodzenia jednostki napędowej, nie było to takie proste jak się wydaje. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że w każdym kraju rozmiar i kształt tablic rejestracyjnych jest inny. Dlatego, tak jak w innych modelach, miejsce na tablice jest umieszczone z lewej strony – między wlotem powietrza a reflektorem (stosunkowo duża, polska tablica rejestracyjna, mieści się na styk). Od przedniego nadkola przez cały bok przechodzi przetłoczenie aż do końca karoserii, poprowadzone tak, by linia okien lekko podnosiła się w górę, kończąc się “łokciowatym” zakończeniem charakterystycznym dla większości modeli producenta . Tak jak w modelu 156, który był pionierem dla tego rozwiązania, by nie zakłócić bocznej linii i nadać sportowego charakteru, klamki tylnych drzwi ukryto w słupku C. Tylne lampy wykonane w technologii LED, zaprojektowano dosyć kontrowersyjne, bowiem mają łączyć standardowy, horyzontalny układ lamp z okrągłym kształtem znanym z modeli 8C czy Mito. Każdy detal nadwozia jest wysmakowany, choćby stylizowana czcionka nazwy modelu umieszczona na klapie bagażnika. Ł»aden element tego samochodu nie jest przypadkowy i nawiązuje w jakimś stopniu do starszych modeli, wożąc niezwykle dynamiczną bryłę nadwozia, która wyróżnia się na tle konkurencji. W czasie przerwy na lunch można było zapoznać się ze szkicami koncepcyjnymi do już istniejących modeli AR, takimi jak 145, 146, 156 czy 166, oraz indywidualnie porozmawiać z włoskim stylistą.
Po lunchu Alessandro Maccolini ogłosił konkurs rysowniczy, na którym trzeba było wykazać się interpretacją nowej Giuletty, przedstawieniem modelu bądź jego elementów stylistycznych w innym zastosowaniu. Rysownicy wykazali się dużą pomysłowością i oprócz wersji sedan, coupe i SUV, pojawiła się wersja speedster (czyli kabriolet bez przedniej szyby), pick-up a nawet pojazd elektryczny. Zabrakło jedynie tak modnych ostatnio hybryd. Każda z prac była inna i prezentowała różny poziom rysowników. Po kilkugodzinnej analizie tematu, włoski stylista omówił efekty pracy z każdym rysownikiem i pokazał najlepsze koncepcje oraz elementy, nad którymi powinno się jeszcze popracować . Dla każdego uczestnika warsztatów było to niezwykłe doświadczenie i możliwość zdobycia nowych umiejętności.
Po ogłoszeniu wyników bieżącego konkursu i rozdaniu nagród gość specjalny ogłosił nowy konkurs. Tematem jest nowa wizja Giulii, czyli samochodu o rozmiar większego od Giulietty, który tak samo jak ona ma czerpać pełnymi garściami z głównych motywów stylistycznych marki. Więcej szczegółów na temat konkursu wkrótce na stronie DesignForum.pl .
Każdy z uczestników dostał certyfikat udziału w warsztatach oraz model Alfa Romeo Giulietty w skali 1:43.
Tekst i zdjęcia: Jakub Ziółkowski
No Comment