fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Rodzina Fiata 500

Rodzina Fiata 500

Fiat 500L

Fiat robi świetne samochody miejskie i w tym właśnie tkwi siła włoskiego koncernu. Wystarczy wspomnieć o modelach Cinquecento, Seicento, Panda by stwierdzić, że każdy z tych samochodów odniósł ogromny sukces, a produkcja nieraz przekraczała milion sztuk.

Szefowie włoskiego koncernu zdali sobie sprawę, że przy rosnących cenach paliwa i światowym kryzysie gospodarczym małe, a zarazem praktyczne samochody, będą jedyną szansą na pozyskanie nowych klientów. Zgodnie z tą koncepcją, równo 50 lat po rozpoczęciu produkcji pierwszego Fiata 500, w 2007 roku świat ujrzało nowe wcielenie tego kultowego modelu. Podobieństwo jest uderzające – włoscy styliści po raz kolejny pokazali pełnię swoich możliwości. Piękna linia nadwozia i świetna jakość montażu szybko zaowocowała licznymi nagrodami, a chyba najważniejszą z nich było przyznanie tytułu Car of the Year w 2008 roku. W dużej mierze to również zasługa polskiego zakładu Fiata w Tychach, gdzie auto jest montowane. Już teraz możemy śmiało stwierdzić, że nowy model powtórzy sukces poprzednika. Włosi nigdy nie twierdzili, że będzie to tanie auto dla mas. Jego zadaniem miało być wyróżnianie się z tłumu – to nowej 500-tce wychodziło nad wyraz dobrze. By zwiększyć i tak już dużą popularność modelu, co chwilę wprowadzano nowe wersje, więc potencjalni nabywcy mogli wybierać spośród 500 tysięcy wariantów personalizacji małego Fiata.

Ważnym krokiem mającym na celu przyciągniecie klientów było reaktywowanie marki Abarth. Jako jeden z pierwszych modeli przygotowanych przez tę firmę była właśnie 500. Auto wyróżniało się przede wszystkim agresywnym wyglądem, który potęgują masywne zderzaki oraz poszerzone nadkola. Z tyłu uwagę zwracają podwójne końcówki rur wydechowych. Ale sam wygląd to nie wszystko – zmienione zostały również parametry samochodu. Standardową wersję Abartha 500 wyposażono w turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1400 cm3, który osiąga moc 135 KM. Co więcej, po zakupieniu pakietu Essensse moc wzrastała do 160 KM. Znacząco podniósł się także moment obrotowy, który wynosi 230 Nm. Jak na tak mały samochód to świetny wynik. Modernizacji uległo także zawieszenie, zestrojone bardziej sztywno. Zamontowano również większe hamulce firmy Brembo.

Abarth 500 Tributo Maserati

Kolejnym etapem poszerzania rodziny 500 było pojawienie się wersji cabrio oraz Abartha 500C. To jednak nie wszystko – w niewielkim odstępie czasu do oferty dołączyła wersja 500 z silnikiem wysokoprężnym.

Fiat idąc za ciosem w 2011 roku wprowadził kolejne udoskonalenia do Abartha 500. Tak powstały modele Abarth 595 oraz 695 Competizione. Ten pierwszy występuje w wersjach Turismo oraz Competizione. Oba wyposażone są w ten sam turbodoładowany silnik o pojemności 1,4 l rozwijający moc 160 KM. Pierwsza z opisywanych wersji przeznaczona jest dla ludzi ceniących wyrafinowany styl. Nadwozie polakierowano w dwóch kolorach – czarnym i czerwonym. Podobny schemat kolorystyczny zastosowano wewnątrz. Samochód wyposażony jest w automatyczną skrzynię biegów, którą można sterować również łopatkami przy kierownicy. Druga wersja przeznaczona jest dla osób poszukujących mocnych wrażeń. Znajdziemy tutaj standardową, manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Auto występuje jedynie w kolorze szarym. Smaczku dodają tu potężne aluminiowe 17-calowe felgi o tym samym kolorze, za którymi widać czerwone zaciski hamulców Brembo. Najciekawszą wersją Abartha jest 695 Competizione. Śmiało można powiedzieć, że to mała wyścigówka. Pod maską pracuje silnik o niewielkiej pojemności 1,4 l, ale rozwijający potężną moc 205 KM. Zawieszenie oraz hamulce zostało zmieniono na torowe, a auto posiada homologację FIA.

Fiat-500-Abarth-8

Pisząc o 500-tce nie można zapomnieć o wersjach specjalnych. Ciekawą jest ta sygnowana logo Gucci. Auto z zewnątrz wyróżnia kilka smaczków stylistycznych, wewnątrz zaś królują materiały najwyższej jakości. Warto również wspomnieć o prototypie przygotowanym przez Zagato – Fiacie 500 Coupe o rasowym wyglądzie, który na razie nie doczekał się rozpoczęcia produkcji.

Kolejną ewolucją małego Fiata była pokazana na tegorocznych targach we Frankfurcie 500-tka z 5-drzwiowym nadwoziem. Model nazwany 500L często określany jest jako bezpośredni konkurent Mini Countrymana. Samochód w całości utrzymany w stylu retro. Przód nawiązuje do mniejszego brata, tył zaś ma w sobie coś z wspomnianego wcześniej Mini. Całość robi dobre wrażenie. Chociaż o gustach się nie dyskutuje, to według mnie najlepiej prezentuje się wnętrze. Śmiałe, wesołe wzornictwo, czytelne wskaźniki budzą pozytywne odczucia. Również przestronność w środku budzi szacunek. Według danych producenta nowa 500L ma pojemność bagażnika liczącą 400 l, co jest bardzo dobrym wynikiem przewyższającym nawet sporo aut klasy kompakt. Pięciodrzwiowa wersja pojawiła się w polskich salonach w połowie października 2012 roku. Ceny modelu zaczynają się od 49 990 zł za auto w podstawowej konfiguracji z silnikiem 1.4 l 95KM.

Fiat 500L

Pierwszy kontakt z 500L wywarł na mnie ogromne wrażenie. W mediach mówiło się o tym, że będzie to po prostu powiększona 500-tka. Kiedy poznamy to auto bliżej, bez problemu spostrzeżemy, że jest to zupełnie nowy model. To, o czym mówił producent, a więc o przestronności w 100% się potwierdza. Miejsca wewnątrz jest mnóstwo. Przestrzeni na nogi nie zabraknie osobom z przodu, jak i na tylnej kanapie. Wysocy pasażerowie w nowym Fiacie też będą się czuli dobrze za sprawą jego ponadprzeciętnej wysokości. Bagażnik ma sporą pojemność, a klapa podnosi się dość lekko. Dla osób, które chcą przewieźć większe przedmioty, Fiat proponuje przesuwaną tylną kanapę. Możemy konfigurować jej ustawienie w układzie 2:1. Część kanapy możemy przesunąć lub złożyć w bardzo prosty sposób, ale kosztem miejsca na nogi. Pod podłogą bagażnika wygospodarowano dodatkową przestrzeń na małe przedmioty. Jak to w minivanie, schowków tutaj nie brakuje – są dwa duże tuż przed fotelem pasażera, kieszenie w drzwiach są dość głębokie i mają dodatkowo wytłoczone miejsce na butelkę. Podsumowując, nowość z gamy Fiata okazuje się bardzo fajnym autem, które jest wręcz stworzone dla rodzin z dziećmi. Producent pokazał tym modelem, że praktyczny i obszerny minivan wcale nie musi być nudny.

Fiat 500L Trekking

Koncepcja Fiata 500 ciągle ewoluuje. Do już produkowanych w niedalekiej przyszłości mają dołączyć modele o nazwach 500X i 500XL. Pomysł ten ma podźwignąć sprzedaż, która ostatnio znacząco spadła – do 550 tysięcy sztuk (w okresie styczeń-sierpień 2012) licząc całą grupę kapitałową Fiata. Udział w rynku europejskim Grupy Fiat spadł do 6,5% podług stosunku do 7,3 % w analogicznym okresie w 2011 roku. Pierwszy z wymienionych modeli będzie miał za zadanie zastąpić długo już oferowany model Sedici. Jak można się domyślać, będzie SUVem. Przód (z fazy studyjnej) tradycyjnie nawiązuje do modelu 500. Auto powstanie na zmodernizowanej płycie podłogowej pochodzącej od Punto, a wymiarami zewnętrznymi ma przypominać auto klasy B. Jednak tym, co ma zachęcić potencjalnych klientów do kupna, ma być wnętrze, a właściwie jego ponadprzeciętna przestronność. Fiat zawsze wiedział, jak robić takie samochody, czego dowodem jest Panda – pojazd o małych gabarytach zewnętrznych potrafi pomieścić wewnątrz cztery dorosłe osoby. Wracając do wnętrza, projekt deski rozdzielnej będzie również innowacyjny. Ma łączyć prostotę obsługi z wysmakowanym designem. Niewykluczone jest, że w późniejszym czasie do sprzedaży dołączy również wersja z napędem na cztery koła. To byłoby logicznym rozwiązaniem biorąc pod uwagę, że 500X ma za zadanie zastąpić Sedici. Pod maskę trafią prawdopodobnie dobrze już znane jednostki napędowe, a więc benzynowe TwinAir o mocy od 85 KM do 105 KM. Z diesli możemy oczekiwać mocniejszych wersji z serii MultiJet II.
500 XL będzie przedłużonym 500L – dłuższy o 10 cm od wersji pięciodrzwiowej, z dodatkowym okienkiem z tyłu. Szerokość oraz wysokość nie ulegną zmianie. Wyglądem będzie przypominał lekko wyrośnięte kombi. Ideą przyświecającą twórcom tego modelu było zawojowanie rynku minivanów z możliwością przewiezienia 7 pasażerów – dzięki trzem rzędom siedzeń będzie taka możliwość. Samochód utrzymany w całości w stylu retro ma nawiązywać do modelu Multipla pierwszej generacji.

Fiat poszerzając gamę modeli na pewno zrobił krok w przód. Czy koncepcja oparta na powiększeniu rodziny 500 odniesie sukces w dużej mierze zależeć będzie od cen, jakie przyjdzie nam zapłacić za auta w salonach. Ze względu na globalny kryzys rynku motoryzacyjnego trudno jest wyrokować, czy nowe modele mają szanse na sukces. Jedno jest pewne – jego powtórzenie będzie niebywale trudne.

Poprzedni wpis
Podsumowanie sezonu 2012 Formuły 1
Następny wpis
1900 Sprint, Super Sprint i Cabriolet

Brak komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back
Udostępnij

Rodzina Fiata 500