Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

1954 Fiat 8V Berlinetta Series II może osiągnąć kwotę 800 000 dolarów w drodze licytacji

1954 Fiat 8V Berlinetta Series II może osiągnąć kwotę 800 000 dolarów w drodze licytacji

Zdaniem ekspertów Fiat 8V Berlinetta Series II z 1954 roku może osiągnąć zawrotną kwotę 800 000 dolarów w drodze licytacji na aukcji RM Sotheby’s, która odbędzie się w dniach 18-20 sierpnia 2022 roku w kalifornijskim Monterey Conference Center.

W krótkiej serii produkcyjnej, trwającej od lipca 1952 do września 1954 roku, powstało 114 egzemplarzy modelu 8V. Co ciekawe, niektóre samochody zostały zaprojektowane i wykonane niemal w całości we własnym zakresie przez Dipartimento Carrozzerie Derivate e Speciali, czyli Dział Nadwozi Specjalnych Fiata. Główny projektant Fiata Fabio Rapi zaprojektował w sumie 63 egzemplarze: 34 samochody z pierwszej serii i 29 z drugiej.

8V od samego początku przeznaczony do startów w zawodach, okazał się bardzo udaną konstrukcją. Do godnych uwagi wyników należy zaliczyć zwycięstwo w klasie do 2 litrów włoskich mistrzostw GT przez sześć sezonów z rzędu (od 1954 do 1959 roku). Prawdopodobnie najbardziej spektakularny wynik osiągnął spadkobierca konstruktorów Elio Zagato, który w 1954 roku wziął udział w Coppa Inter-Europa na torze Monza i wygrał klasę do 2 litrów z niewiarygodną średnią prędkością 156 km/h na 49. okrążeniach.

Oferowany tutaj model 8V Berlinetta, o numerze podwozia 89, jest jednym z 29. samochodów drugiej serii, które otrzymały fabryczne nadwozie z charakterystycznymi podwójnymi reflektorami Rapi. Dokumentacja fabryczna zamieszczona w książce Otto Vù Tony’ego Adriaensa z 2006 roku wskazuje, że samochód został ukończony na początku marca 1954 roku i dostarczony jako nowy do rzymskiego dilera FiataVincenzo Orsiniego. Kopia włoskiego estratto potwierdza, że Antonio Triglia (również z Rzymu) stał się pierwszym prywatnym właścicielem samochodu pod koniec marca 1955 roku i szybko zarejestrował go z lokalnym numerem rejestracyjnym 220451. 

W październiku 1960 roku Triglia sprzedał samochód następnemu i ostatniemu właścicielowi (również z Rzymu) Francesco Molino, jak zapisano na estratto. Adriaensens donosi, że znacznie później, w 1979 roku, został on niespodziewanie odkryty ponownie w amerykańskim stanie Wisconsin.

8V pozostaje jednym z najbardziej znanych i poszukiwanych projektów Fiata. Dzięki dość długiej i szerokiej historii startów tego modelu w zawodach zarówno w Europie, jak i na obu Amerykach w latach 1952-1963, ten 8V, używany oszczędnie w ramach obszernej kolekcji, kwalifikuje się do wielu cenionych imprez vintage. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: RM Sotheby’s

Previous post
2009 Alfa Romeo 8C Spider jest do kupienia. Ma 6007 km przebiegu
Next post
Alfa Romeo Tonale w redakcyjnym teście

No Comment

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

*

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Back
SHARE

1954 Fiat 8V Berlinetta Series II może osiągnąć kwotę 800 000 dolarów w drodze licytacji