1 lutego 2023 roku podczas paryskiej aukcji RM Sotheby’s jako przedmiot nr 171 licytacji poddany zostanie pojazd Iso Grifo 7-Litri Series I By Bertone z 1969 roku. Według szacunków ekspertów jego wartość może sięgnąć od 480 do 580 tys. euro.
Na przestrzeni zaledwie kilku krótkich dekad utalentowany włoski inżynier – Renzo Rivolta – przeszedł od pracy nad skuterami i tzw. „bubble-carami” dla mas, do pełnych przepychu supersamochodów. Choć początkowo nie odniósł sukcesu komercyjnego, sprzedaż Isetty monachijskiemu potentatowi BMW pozwoliła na stworzenie atrakcyjnego coupé w stylu Bertone, dzięki czemu Iso Rivolta stał się prawdziwym producentem. W 1965 roku zaprezentowano światu bardziej sportowe Grifo.
Atrakcyjne coupe zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro i Giotto Bizzarriego odniosło natychmiastowy sukces, dzięki dostępnej mocy i niezawodności amerykańskich silników V8. Jednak mimo że 5,4-litrowy Chevrolet small-block o mocy 300 KM oferował niezłe osiągi, to dopiero w 1968 roku model ten zyskał miano prawdziwego supersamochodu wraz z pojawieniem się 7-Litri, osiągającego prędkość 300 km/h.
Zgodnie z zasadą, że nie ma zamiennika dla pojemności skokowej, poprawiony model był napędzany legendarnym silnikiem Chevroleta „L71” Tri-Power 427 cali sześciennych V8 – 435-konną bestią, która napędzała również najwyższej klasy Chevroleta Corvette Sting Raya. Aby dostosować się do nowego silnika wprowadzono szereg ulepszeń mechanicznych i stylistycznych, z których najbardziej przyciągającym uwagę było wybrzuszenie maski typu „penthouse”.
Podwozie 7L 920240 jest jednym z wyjątkowych egzemplarzy. Zbudowany 21 kwietnia 1969 roku i wykończony w kolorze Giallo z wnętrzem Pelle Nera, samochód został natychmiast wysłany do Niemiec, gdzie doczekał się pierwszej rejestracji 9 maja. Uważa się, że pojazd pozostał w Niemczech przez całe swoje życie i przeszedł przez ręce kilku właścicieli, zanim został sprzedany jako projekt do renowacji Ralfowi Niederstadtowi. Ten nigdy nie ukończył samochodu i w obliczu słabnącego zdrowia sprzedał 7-Litri obecnemu właścicielowi, co miało miejsce 25 września 2018 roku.
Natychmiast zlecono pełną renowację, wg faktur w aktach wyniosła ona ponad 130 000 euro. Pracę wykonali renomowani specjaliści, w tym Gebr. Wadas GmbH, TG Classics i Total Performance. Dodatkowe 2173 euro zostało wydane na renowację pięciu szprychowych kół Borrani przez Turrini Wheels Ltd z Peterborough w Wielkiej Brytanii. Prace renowacyjne zakończono w 2022 roku, a we wrześniu tego roku samochód otrzymał homologację TÜV. Do auta dołączony jest raport z kontroli wydany 13 października 2022 roku, w którym to czasie Iso przejechał zaledwie 500 kilometrów od momentu renowacji.
Odrestaurowany zgodnie z wymagającym standardem i przy dużych nakładach finansowych, ten oszałamiający Iso Grifo 7-Litri prezentuje się pięknie w swojej przyciągającej wzrok kombinacji kolorów Giallo nad Nera i z charakterystycznym wybrzuszeniem na masce.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: RM Sotheby’s
No Comment