fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Alfa Romeo Tonale oficjalnie – dane techniczne, silniki, wyposażenie

Alfa Romeo Tonale oficjalnie – dane techniczne, silniki, wyposażenie

Włoski producent samochodów zaprezentował swoje najnowsze dzieło – Tonale. Auto pod względem wizualnym pozostało wierne konceptowi o tej samej nazwie. Za projekt nadwozia odpowiedzialne jest Centro Stile Alfa Romeo.

Wymiary zewnętrzne

Tonale powstało z myślą o „młodych i dynamicznych mieszkańcach miast”. Mierzy 4,53 m długości, 1,84 m szerokości i 1,6 m wysokości. Prezentowane na zdjęciach egzemplarze wyposażone są w matrycowe reflektory adaptacyjne FULL LED, zaś ich kształt nawiązuje do reflektorów SZ Zagato. W tylnych światłach zastosowano podobny zabieg stylistyczny. Z kolei wygląd tylnej szyby ma przywodzić na myśl tę znaną z 8C Competizione

Wnętrze

Wnętrze samochodu jest skoncentrowane na kierowcy i ma gwarantować łatwy dostęp do wszystkich elementów sterujących, pozwalając kierowcy cieszyć się niezrównanymi wrażeniami z jazdy. Zdaniem producenta Tonale ma zapewniać dostatecznie dużo przestrzeni do komfortowej podróży dla pasażerów. Sama kabina charakteryzuje się drobiazgową dbałością o szczegóły i najwyższą jakością – co sugeruje notatka prasowa. 

Technologia

Ciekawostkę stanowi zastosowanie w Tonale tokenu NFT – to pierwszy produkcyjny samochód korzystający z tej technologii:

Alfa Romeo jest pierwszym producentem samochodów, który połączył samochód z cyfrowym certyfikatem NFT. Technologia ta oparta jest na koncepcji „blockchain card” – poufnego i niemodyfikowalnego zapisu głównych etapów „życia” samochodu. Ta charakterystyczna funkcja off-board możliwa do natychmiastowego wykorzystania i zrównoważona, podkreśla innowacyjny charakter Alfy Romeo. Za zgodą klienta NFT rejestruje dane pojazdu generując certyfikat, który może być wykorzystany jako gwarancja, że samochód był prawidłowo utrzymywany, co ma pozytywny wpływ na jego wartość rezydualną. Na rynku samochodów używanych certyfikacja NFT stanowi dodatkowe źródło wiarygodnego pochodzenia, na które mogą liczyć właściciele i dealerzy. Równocześnie nabywcy będą spokojni przy wyborze swojego samochodu.

Kolejną nowością debiutującą w Tonale jest wbudowany system asystenta głosowego Amazon Alexa. Możliwe jest także przy pomocy funkcji Secure Delivery Service wykorzystanie pojazdu jako… miejsca dostawy zamówionych paczek, przy czym kurier sam będzie mógł dostać się do wnętrza pojazdu. Producent gwarantuje pełne bezpieczeństwo. Włosi umożliwiają stałe monitorowanie zdalne stanu auta. Sprawdzić można m.in.: poziom naładowania akumulatora i poziom paliwa w zbiorniku, ostatnie miejsce postoju, ponadto możliwe jest zdalne otwieranie i zamykanie.

Standardem jest całkowicie nowy system multimedialny oparty na systemie operacyjnym Android i łączności 4G z aktualizacjami Over-the-Air. Informacje wyświetlane są na cyfrowym ekranie zegarów o przekątnej 12,3 cala oraz na ekranie dotykowym w rozmiarze 10,25 cala. Producent gwarantuje wyszukany, wielozadaniowy interfejs – podobno wszystkie najważniejsze funkcjonalności są dostępne na wyciągnięcie ręki i nie absorbują kierowcy podczas jazdy.

Alfa Romeo Tonale idzie z duchem czasu i oferuje drugi poziom autonomii z systemami wspomagania. Na wyposażeniu znajdziemy inteligentny tempomat adaptacyjny IACC, aktywny system utrzymywania pasa ruchu (LC) oraz asystenta jazdy w korkach (Traffic Jam Assist). Ten ostatni automatycznie dostosowuje prędkość i tor jazdy utrzymując auto na środku pasa i w stosownej odległości do poprzedzającego pojazdu. W podbramkowych sytuacjach zbawienna może być ingerencja systemu AEB, czyli Autonomous Emergency Braking – system w razie wykrycia zagrożenia samoistnie skorzysta z układu hamulcowego w celu uniknięcia lub złagodzenia skutków kolizji, jednocześnie ostrzegając kierowcę. 

Ponadto nowy crossover monitoruje za pomocą systemu Drowsy Driver Detection poziom zmęczenia kierowcy – w razie potrzeby wysłany zostanie komunikat zalecający postój w celu odpoczynku. Wisienką na torcie są dwa kolejne systemy – monitorowania martwego pola (Blind Spot Detectionoraz Rear Cross Path Detection). Ten drugi ma za zadanie wykrycie obiektów na drodze podczas cofania. Do kompletu jest kamera 360° o wysokiej rozdzielczości z dynamiczną siatką.

Elektryfikacja

Alfa Romeo Tonale stanowi punkt wejścia dla włoskiej marki w świat elektryfikacji. Przewidziane są dwa poziomy: Hybrid i Plug-In Hybrid. Ten pierwszy oferuje 1,5-litrowy silnik o mocy 140 KM, współpracujący z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową TCT i 48-woltowym silnikiem elektrycznym P2, rozwijającym 20 KM i 55 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Łączna moc układu to 160 KM. Takie rozwiązanie pozwala na bezemisyjną jazdę z niskimi prędkościami, także podczas parkowania i poruszania się w korkach. W momencie rynkowego debiutu w ofercie znajdziemy także wersję hybrydową o mocy 130 KM.

Na szczycie tzw. łańcucha pokarmowego znajdzie się Plug-In Hybrid Q4 o mocy 275 KM, zapewniający sprint do 100 km/h w czasie 6,2 sekundy ze startu zatrzymanego. I to przy zastosowaniu jednostki 1.3 MultiAir z turbodoładowaniem. Zasięg w trybie bezemisyjnym to 80 km w cyklu miejskim i 60 km w cyklu mieszanym, co stanowi wzór w segmencie. Przy czym wspomniane dwie wartości dotyczące zasięgu, są… „tymczasowe, w trakcie homologacji”

Osoby przywiązane do bardziej tradycyjnych rozwiązań mogą zdecydować się na wariant z jednostką wysokoprężną 1,6 litra o mocy 130 KM, współpracujący z 6-biegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną TCT, przekazującą 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego na przednią oś.

Klient w centrum uwagi

Wraz z Tonale Alfa Romeo na polski rynek wprowadza nową serię usług, w tym możliwość zakupu pojazdu online w trzech prostych krokach, przy pomocy dostępu do takiego samego interfejsu, jaki jest używany w salonach. Ponadto przewidziano rozszerzoną gwarancję, co ma stanowić potwierdzenie podniesienia jakości produktu – ochrona głównych komponentów została wydłużona do 5 lat, zaś gwarancja na akumulatory (w przypadku wariantów hybrydowych) wynosi 8 lat lub 150 000 km przebiegu. Przewidziano również program Alfa Romeo Certified dla klientów zaineresowanych pojazdami z rynku wtórnego, z okresem gwarancyjnym, programem umożliwiającym zwrot pieniędzy w przypadku niezadowolenia z produktu (do 10 dni lub przebiegu 1000 km), brak kosztów serwisowania przez 15 000 km lub rok, 120 kontroli auta, indywidualne usługi posprzedażowe i finansowe oraz pomoc drogową 24/7 w okresie gwarancji na terenie całej Europy.

Nowością jest także tzw. Alfa Romeo Videocheck. To ukłon w stronę klientów, których samochody znajdują się w serwisie. Usługa ma zagwarantować przejrzystość i jakość – jeśli w warsztacie okaże się, że wymagane jest przeprowadzenie dodatkowych czynności, procedura zatwierdzenia prac odbędzie się za pomocą aplikacji, w której załączony zostanie filmik oraz koszt napraw. Klient będzie mógł częściowo lub w całości zaakceptować lub odrzucić kosztorys.

Właściwości jezdne

Alfa Romeo w swojej notatce prasowej rzuca odważnymi sformułowaniami. Zapewnia, że Tonale wpisuje się w DNA marki, oferując doskonałe zachowanie na drodze, najlepszy w klasie rozkład mas i najbardziej bezpośredni układ kierowniczy, a także zintegrowany układ hamulcowy IBS i… łopatki zmiany biegów wykonane z aluminium. O efektywność hamowania mają dbać zaciski Brembo z przodu i z tyłu, zaś gwarantem dostatecznej przyczepności ma być zawieszenie MacPhersona z amortyzatorami z systemem FSD. Specyfikację techniczną dopełnia aktywne zawieszenie Dual Stage Valve z elektronicznie sterowaną siłą tłumienia.

Poziomy wyposażenia

Dostępne są 2 główne poziomy wyposażenia: Super i Ti. Pierwszy z nich jest poziomem wejściowym, który można wzbogacić o wersję Sprint, zawierającą opcje o sportowym charakterze. Ti z kolei ma uwydatniać elegancję i zapewniać wyrazisty charakter. 

Alfa Romeo Tonale ma być produkowana we włoskiej fabryce Pomigliano (Neapol) na specjalnej linii produkcyjnej, gwarantującej bezkompromisową jakość. Co prawda producent nie zdradził jeszcze cen, ale w kuluarach krążą informacje, jakoby te miały startować z pułapu około 28 000 euro na rodzimym włoskim rynku, czyli równowartości około 130 000 zł.

Początkowo samochód ma być oferowany w 5 kolorach nadwozia: czerwonym pastelowym, trójwarstwowym perłowym zielonym i dwoma metalizowanymi: niebieskim i szarym.

Szczegóły wyposażenia – wyposażenie standardowe

STYLISTYKA

  • 20’’ felgi aluminiowe
  • wykończenie nadwozia w stylizacji Dark Miron
  • matowe elementy wykończeniowe Miron z przodu, z boku i na dolnej osłonie zderzaka
  • obramowania szyb w kolorze Black Glossy
  • światła główne Matrix FULL LED z systemem adaptacyjnym – DRL LED – światła przeciwmgielne
  • tylne światła FULL LED
  • czerwone zaciski hamulców
  • antena dachowa w kształcie płetwy rekina – sharkfin
  • klamki zewnętrzne drzwi w kolorze nadwozia
  • kołpaczki felg czarno-białe z logo Alfa Romeo
  • lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym Miron
  • tylne szyby przyciemniane
  • lakier pastelowy czerwony

WNĘTRZE

  • fotele wykończone alcantarą
  • ciemne wykończenie wnętrza
  • manetki aluminiowe shiftpaddles
  • aluminiowe nakładki na pedały
  • aluminiowe nakładki progowe
  • dzielona tylna kanapa w proporcji 60/40 z wnęką na narty

KOMFORT & FUNKCJONALNOŚĆ

  • 12,3″ wyświetlacz zegarów konfigurowalnyw technologii TFT
  • elektrycznie podnoszona tylna klapa bagażnika
  • bezdotykowe otwarcie tylnej klapy
  • czujniki parkowania przednie i tylne
  • elektryczna 4-stopniowa regulacja fotela kierowcy z regulacją lędźwiową
  • kamera cofania tylna z liniami dynamicznymi
  • klimatyzacja automatyczna 2-strefowa z systemem AQS i tylnym nawiewem na siedzenia
  • system bezkluczykowego otwarcia drzwi – keyless entry (przednie drzwi)
  • system Carplay/Android Auto
  • ładowarka bezprzewodowa pod podłokietnikiem
  • radio z nawigacją fabryczną i z wyświetlaczem dotykowym o przekątnej 10,25″
  • bezkluczykowy zapłon samochodu
  • kierownica sportowa skórzana z przyciskiem Start

TECHNOLOGIA & BEZPIECZEŃSTWO

  • Alfa DNA z 3 trybami jazdy
  • adaptacyjny tempomat – Cruise Control Adaptive
  • automatyczne światła drogowe z systemem High Beam System
  • Lane Support System – asystent zmiany pasa ruchu
  • system autonomiczny awaryjnego hamowania – Autonomous Emergency System
  • system awaryjnego hamowania przed pieszymi i innymi użytkownikami dróg – Emergency Breaking Pedestrian System
  • system Forward Collision Warning – wspomaga i ostrzega kierowcę przed uderzeniem w przód pojazdu
  • system Drowsy Driver Warning – czujnik ostrzegający o zmęczeniu kierowcy
  • system Intelligent Speed Assistant (ISA) – inteligentny system prędkości – wspomaga kierowcę w zachowaniu odpowiedniej prędkości pojazdu dla danego środowiska drogowego
  • system Navi Traffic Sign Recognition – system rozpoznawania znaków drogowych z nawigacją

Szczegóły wyposażenia – wyposażenie opcjonalne

PAKIET AUTONOMICZNEJ JAZDY ADAS 2

  • XH4 przedni, tylny i boczny czujnik parkowania
  • XAK kamera 360 stopni
  • XH5 asystent parkowania równoległego i prostopadłego z asystentem wyjazdu
  • XAN czujnik martwego pola z liniami dynamicznymi
  • 64L zewnętrzne lusterka elektrochromatyczne
  • 9YZ AUTONOMOUS DRIVING Level 2

PAKIET PREMIUM

  • 211 siedzenia skórzane
  • JTE elektryczna 8-stopniowa regulacja fotela kierowcy i pasażera z3 pamięciami ustawień kierowcy (zawiera regulację siedziska – kołyska)
  • CAJ wentylowane przednie fotele
  • 1N3 system audio Harman Kardon

PAKIET SKÓRZANY

  • 211 siedzenia skórzane
  • JT1 8-stopniowa elektryczna regulacja foteli z pamięcią
  • CAJ wentylowane przednie fotele

PAKIET ZIMOWY

  • JHH podgrzewane dysze wycieraczek
  • JPM podgrzewane fotele przednie
  • NHS podgrzewane koło kierownicy

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Ferrari 488 GT3 z drugim miejscem w finałowym 9H of Kyalami
Next post
Pirelli świętuje 150. rocznicę powstania

1 Comment

  1. radosuaf
    9 lutego 2022 at 20:43 — Odpowiedz

    Jeszcze bardziej lubię swoją Giulię :).

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Alfa Romeo Tonale oficjalnie – dane techniczne, silniki, wyposażenie