W dniach 24–25 maja 2025 roku Alfa Romeo będzie obecna w roli partnera na wydarzeniu FuoriConcorso, które odbędzie się w malowniczej Villa Sucota z widokiem na Jezioro Como. To międzynarodowe spotkanie kolekcjonerów, ekspertów i pasjonatów motoryzacji powstało z inicjatywy Guglielmo Mianiego, prezesa Larusmiani i od 2019 roku przyciąga uwagę całego świata. Tematem tegorocznej edycji będzie „Velocissimo – Italian Race Cars”, czyli hołd dla piękna i adrenaliny włoskich samochodów wyścigowych, które rozpalają wyobraźnię fanów od pokoleń.
Villa Sucota zamieni się na ten czas w „Casa Alfa Romeo” – przestrzeń całkowicie poświęconą marce będącej od 1910 roku symbolem Włoch i sportowego ducha. Zwiedzający zobaczą około 15 unikalnych modeli pochodzących zarówno z muzeum Alfy Romeo w Arese, jak i z prywatnych kolekcji.
Wśród prezentowanych perełek znajdzie się legendarna 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, wyróżniająca się nadwoziem Zagato, sześciocylindrowym silnikiem z kompresorem oraz imponującymi sukcesami sportowymi. Ten model triumfował m.in. w Mille Miglia, Targa Florio czy Tourist Trophy. To właśnie za kierownicą takiego egzemplarza Tazio Nuvolari wygrał Mille Miglia w 1930 roku, osiągając średnią prędkość 100 km/h w niezapomnianym pojedynku z Achille Varzim – również kierowcą 1750.
Z lat 60. pochodzi kolejna ikona – Giulia TZ2 z 1965 roku, niska, aerodynamiczna maszyna z nadwoziem z włókna szklanego i podwoziem rurowym. Zaprojektowana przez Ercole Spadę w studiu Zagato, z charakterystycznym ściętym tyłem, uważana jest za jedną z najpiękniejszych wyścigówek wszech czasów. Jej silnik 1.6 z podwójnym zapłonem i suchą miską olejową osiąga 170 KM. Tak skonfigurowany pojazd jest w stanie pomknąć z prędkością 250 km/h. Już w roku debiutu auto zwyciężyło w klasie podczas 1000 km Monzy, a później również w Sebring, Targa Florio i Nürburgringu. W 1966 roku sukcesy zostały powtórzone.
Prawdziwą gwiazdą ekspozycji będzie 33 TT12 z 1975 roku, która zadebiutowała w 1973 roku na torze Spa-Francorchamps, zbudowana na rurowym podwoziu (stąd oznaczenie TT) i napędzana nowym, 12-cylindrowym silnikiem typu bokser o mocy przekraczającej 500 KM. Samochód, rozpoznawalny po bocznych „płetwach” i charakterystycznym peryskopie, zdobył 7 zwycięstw w 8 wyścigach sezonu 1975, zapewniając Alfie tytuł mistrza świata konstruktorów. Za kierownicą zasiadali m.in. Arturo Merzario, Mario Andretti, Jacky Ickx i Nino Vaccarella.
Nieopodal Villa Sucota znajdzie się przestrzeń poświęcona królowym Formuły 1, a wśród nich Alfa Romeo GP Tipo 159 „Alfetta” z 1951 roku, która po sukcesie „Nino” Fariny w 1950 roku poprowadziła Juan Manuela Fangio do jego pierwszego z pięciu tytułów mistrza świata. Ewolucja modelu 158, wyposażona w dwustopniową sprężarkę, zawieszenie De Dion i bardziej dopracowaną aerodynamikę, osiągała aż 450 KM z 1,5-litrowego, ośmiocylindrowego silnika – dając rekordowe 304 KM z litra pojemności.
Wśród eksponatów znajdzie się również nowa Alfa Romeo 33 Stradale, nowoczesne „fuoriserie” stworzone do jazdy po drogach, ale niepozbawione wyścigowego DNA i komfortu codziennego użytkowania. Zaprezentowana w 2023 roku i wyprodukowana w zaledwie 33 egzemplarzach (wszystkie już sprzedane), to współczesna reinkarnacja legendarnej 33 Stradale z lat 60., często określanej mianem najpiękniejszego samochodu wszech czasów.
Alfa Romeo zaprezentuje w Villa Sucota nie tylko samochody, ale też żywą opowieść o pasji, technice i dążeniu do perfekcji, które od ponad wieku definiują jej DNA. Każdy z modeli to fragment historii, ale wspólnym mianownikiem całej kolekcji pozostaje bezkompromisowe dążenie do piękna i emocji.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment