27 stycznia 2022 roku rozpoczęła się 24. edycja Historycznego Rajdu Monte Carlo, jednej z największych na świecie imprez dla samochodów zabytkowych. Wśród 263 załóg zapowiedzianych do startu znalazł się Carlos Tavares, prezes Stellantis Group, który zasiadł w kultowej Lancii Stratos HF z 1975 roku.
24. edycja Historycznego Rajdu Monte Carlo zgodnie z tradycyjną formułą wystartowała z trzech różnych miejsc: Bad Homburg w Niemczech, Reims we Francji – miasta, z którego Carlos Tavares wyruszył w swojej Lancii Stratos – oraz Mediolanu we Włoszech. Wszystkie załogi wyruszyły do Monte Carlo, gdzie zaplanowano 17 prób na dystansie prawie 300 kilometrów i finałem w Księstwie w środę, 2 lutego. Kilka słów na temat zakończonej imprezy powiedział sam Tavares:
Nasza piękna Lancia Stratos Alitalia ex Sandro Munari ukończyła Historique Monte Carlo 2022 bez zadrapania z radością i wielką ulgą dla swojego ucznia-kierowcy! Odliczając kary kończymy na 29. miejscu, nasz najlepszy wynik w życiu! Wielkie podziękowania dla mojego przyjaciela Richarda (Mille) za zaufanie i szczere gratulacje dla Equipe Europe (Julien i Valentin) wspieranego przez Clementeam Racing (Annick, Pauline, Bertrand, Yves i Guillaume) za doskonałą pomoc! Wielkie gratulacje dla mojego kolegi z drużyny (Laurent), który zdołał dostosować się do zespołu w krótszym czasie niż przewidywaliśmy! Krótko mówiąc, nie mogę się doczekać edycji 2023!
Stratos HF był prawdziwym kamieniem milowym w historii marki i zastąpił Lancię Fulvię HF w światowej rywalizacji. Stratos to eleganckie coupé wyposażone w silnik Dino 246 Ferrari w układzie V6, który w wersji 24-zaworowej rozwija moc 320 KM. Swój oficjalny debiut rajdowy miał w 1974 roku i był pierwszym samochodem na świecie zaprojektowanym specjalnie do rajdów – z jedną misją – być niepokonanym w każdym terenie: na torze, drodze czy szutrze.
Stratos zdominował międzynarodową scenę rajdową pozostawiając swoim rywalom jedynie okruchy: wygrał trzy kolejne edycje Rajdu Monte Carlo, trzy tytuły w Mistrzostwach Świata Konstruktorów (1974, 1975 i 1976) i dwa w Mistrzostwach Europy Kierowców, a także zwycięstwo Sandro Munariego w Pucharze Świata Kierowców Rajdowych FIA w 1977 roku.
Udział Lancii Stratos w Historycznym Rajdzie Monte Carlo jest hołdem dla ponad 115-letniej historii marki, która zdobyła najwięcej zwycięstw w rajdach samochodowych – zgromadziła nie mniej niż 15 tytułów mistrza świata – zarówno wśród kierowców, jak i konstruktorów, a także zdobyła trzy tytuły mistrza świata konstruktorów rajdów długodystansowych, 1000 Miglia, dwa Targa Florio i Carrera Panamericana.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment