Włoska firma wytwarzająca motocykle wciąż stawia na rozwój jednostki 90° V-twin, napędzającej wiele kultowych motocykli – zarówno drogowych, jak i torowych. Firma sięgnęła po ponad 400 zwycięstw i 1000 miejsc na podium w motocyklowych mistrzostwach świata.
Inżynierowie Ducati mają powody do dumy – najnowsza jednostka może z miejsca pochwalić się tytułem najlżejszej konstrukcji dwucylindrowej własnej produkcji. Na etapie projektowania za cel obrano dostarczenie maksymalnej przyjemności z jazdy, stawiając na wysoki moment obrotowy dostępny w całym zakresie obrotów wraz ze sportowymi doznaniami podczas zapędzania wskazówki pod czerwone pole.
Ducati jest mocno zaangażowane w rozwój, dowodem czego jest wprowadzenie aż czterech nowych jednostek na przestrzeni raptem siedmiu lat – od Desmosedici Stradale do Superquadro Mono, od V4 Granturismo do nowego V2. W oficjalnym komunikacie producenta znajdziemy wiele ciekawych informacji na temat specyfikacji V2:
Nowy dwucylindrowy silnik o pojemności 890 cm³ spełnia wymagania normy Euro 5+ i został wyposażony w system zmiennych faz rozrządu IVT (Intake Variable Timing). Przy wadze zaledwie 54,5 kg ustanawia nowe standardy w gamie Ducati (-9,4 kg w porównaniu do Superquadro 955, -5,9 kg w porównaniu do Testastretta Evoluzione, -5,8 kg w porównaniu do Scrambler Desmodue). Układ rozrządu oparty na sprężynach, który po raz pierwszy wprowadzony został w silniku V4 Granturismo, trafił również do nowej jednostki V2. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie charakterystyki silnika, która kładzie nacisk na wysoką moc dostępną przy niskich obrotach i obniżenie kosztów serwisowania. Luz zaworowy jest kontrolowany w interwale co 30 000 km.
Jednostka dostępna jest w dwóch wariantach mocy – 120 lub 115 KM przy 10 750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio: 93,3 Nm lub 92,1 Nm przy 8250 obr./min, podczas gdy limit obrotów na piątym i szóstym biegu wynosi 11 350 obr./min. Mocniejszy wariant korzysta z wyścigowego układu wydechowego, który jest lżejszy o 4,5 kilograma od standardowego. O kunszcie technologicznym świadczy wykorzystanie systemu IVT:
Dzięki systemowi IVT (Intake Variable Timing) nowy silnik Ducati zapewnia liniowe dostarczanie momentu obrotowego nawet przy niskich obrotach, szybką i przyjemną reakcją przepustnicy oraz sportowe osiągi silnika przy wysokich obrotach. Dzieje się tak, ponieważ system IVT w sposób płynny zmienia sterowanie zaworami ssącymi, a wszystko to dzięki zastosowaniu wariatora fazy na końcu wałka rozrządu. Ponad 70% maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne już przy 3000 obr./min, a między 3500, a 11 000 obr./min wartość momentu obrotowego nie spada poniżej 80%. Aby zoptymalizować osiągi silnika, dźwigienki zaworowe otwierające zawór ssący są pokryte powłoką DLC (Diamond-Like Carbon), podobnie jak w wyścigowym motocyklu Desmosedici startującym w MotoGP. Sterowanie układu rozrządu odbywa się za pomocą łańcucha, natomiast za zamykanie zaworów odpowiadają sprężyny. Trzonki zaworów ssących są wydrążone, co zapewnia większą wydajność całego systemu dzięki zmniejszeniu masy o 5%.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment