fbpx
Napisz do nas! redakcja@forzaitalia.pl

Ferrari 550 GT1 jest do kupienia na aukcji RM Sotheby’s

Ferrari 550 GT1 jest do kupienia na aukcji RM Sotheby’s

15 czerwca 2021 roku wystawione zostanie na licytację Ferrari 550 GT1 z 2000 roku. Zdaniem ekspertów cena tego pojazdu może sięgnąć nawet 2,2 mln euro. 

Za opracowanie tego egzemplarza odpowiedzialny jest zespół Italtecnica. Auto brało udział w sezonie 2001 FIA GT Championship – jeździli nim Emmanuele Naspetti i Mimmo Schlattarella. W 2002 roku auto zostało przebudowane pod kątem homologacji FIA 2002. Przy okazji doczekało się nowego malowania w barwy Red Bulla. W 2004 roku Lorenzo Case zdobył trzecie miejsce w 2004 Italian GT Championship. Spośród znanych kierowców tym autem mieli okazję jeździć m.in.: Toto Wolff, Dieter Quester, Christian Pescatori i Andrea Bertolini. 

Kariera wyścigowa tego egzemplarza Ferrari 550 GT1 trwała około 11 lat i obejmowała dwa tytuły mistrzowskie FIA GT, zwycięstwo w klasie Le Mans i zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Spa. Pojazd słusznie zajmuje miejsce w panteonie najlepszych samochodów GT.

Co ciekawe, ostatnią poważną propozycją Ferrari w segmencie GT była potężna Daytona z grupy 4, startująca w zawodach około trzy dekady wcześniej. Jednakże gdy tamten projekt był prowadzony przez zespół fabryczny, 550 nie otrzymało takiego błogosławieństwa, przynajmniej na początku. Ferrari dało jasno do zrozumienia, że jakakolwiek wersja wyścigowa będzie musiała zostać opracowana prywatnie, a włoska firma Italtecnica i jej brytyjski odpowiednik Prodrive przejęli inicjatywę. 

Wystawione na aukcję Ferrari 550 GT1 to jeden z czterech zbudowanych samochodów Italtecnica. Pojazd o numerze podwozie 115811 został zakupiony przez bogatego Włocha – Andreę Garbagnatiego. Wyścigowy debiut miał miejsce w pierwszej rundzie FIA GT Championship 2001 na torze Monza. Samochód zgłoszony przez Team Rafanelli prowadzili byli kierowcy Formuły 1 – Emanuele Naspetti i Mimmo Schiattarella. Choć na początku wyścigu zajmowali piąte miejsce, po awarii układu kierowniczego byli zmuszeni wycofać się z rywalizacji. 

Podczas drugiej rundy w Brnie, para cieszyła się w dużej mierze spokojnym wyścigiem i zajęła piąte miejsce, podczas gdy dwa tygodnie później w Magny-Cours, odnotowali czwartą lokatę. Po kolejnym piątym miejscu na Silverstone, pracowity początek sezonu, składający się z pięciu wyścigów w siedem weekendów, zakończył się wizytą w belgijskim Zolder w połowie maja. Naspetti zdobył zasłużone pole position, jednak po raz kolejny pech sprawił, że samochód został wycofany z wyścigu z powodu uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji.

Sezon został wznowiony na torze Spa-Francorchamps na początku sierpnia, gdzie odbył się 24-godzinny wyścig. Naspetti pozostał głównym kierowcą 115811, a Schiattarellę zastąpił dwukrotnego zwycięzcę Spa – Erica van de Poele. Do zespołu dołączyli również belgijscy amatorzy – Philippe Steveny i Martial Chouvel. Po zakwalifikowaniu się na drugiej pozycji, Naspetti rozpoczął wyścig z impetem, obejmując nawet na krótko prowadzenie w trzeciej godzinie. Ostatecznie jednak samochód wycofał się po zaledwie sześciu godzinach z powodu pękniętego wału korbowego.

Samochód wziął udział w A1-Ring, ale zespół zdecydował się opuścić trzy ostatnie rundy mistrzostw na Nürburgringu, w Jaramie i Estoril. W Austrii Naspetti’emu partnerował Marc Duez, a po słabej sesji kwalifikacyjnej, w której zajęli dopiero 13. miejsce, samochód ponownie wycofał się z powodu problemów z silnikiem, tym razem na krótko przed półmetkiem.

W 2002 roku 115811 został wypożyczony do byłego zespołu samochodów turystycznych Dart Racing na trzy ostatnie rundy FIA GT Championship. Był prowadzony przez doświadczonego Austriaka Dietera Questera i byłego zwycięzcę klasy Le Mans, Lucę Riccitelliego oraz odpowiednio zmodernizowany do specyfikacji 2002 przez mediolańską firmę J.A.S Motorsport. Niestety pech chciał, że we wszystkich trzech rundach – Enna, Donington i Estoril – pojazd nie dojechał do mety.

W roku 2003 właściciel samochodu Garbagnati, powierzył obowiązki przygotowawcze JMB Racing, startując w wybranych imprezach zarówno w FIA, jak i we włoskich mistrzostwach GT. Po raz kolejny te pierwsze okazały się rozczarowujące.

Sezon 2004 był bardziej owocny dla 115811. Główny kierowca JMB Lorenzo Casè odniósł trzy zwycięstwa: w Imoli, Magione i Vallelunga, zajmując trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej. Zwycięstwo w Vallelunga było ostatnim wyścigiem samochodu, w którym Casè dzielił go z przyszłym szefem zespołu Mercedes-Benz w Formule 1 – Toto Wolffem.

Po zakończeniu kariery w wyścigach, samochód został sprzedany Francuzowi Bruno Tortarze, a następnie anonimowemu kolekcjonerowi z Niemiec, który zlecił byłemu inżynierowi JMB, Jean-Christophe’owi Noelowi, przeprowadzenie kompleksowej renowacji. W 2018 roku przywrócono spektakularne malowanie Red Bulla z 2002 roku i przeprowadzono kompletną odbudowę silnika i skrzyni biegów.

Samochód został przetestowany przez trzykrotnego zwycięzcę Le Mans – Marco Wernera – i jest w pełni gotowe do rywalizacji na torze. 

Autor: Tomasz Nowak

Zdjęcia: Materiały prasowe

Previous post
Fiat-Abarth 850 TC obchodzi 60. urodziny
Next post
Abarth 595 Monster Energy Yamaha

No Comment

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

*

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back
SHARE

Ferrari 550 GT1 jest do kupienia na aukcji RM Sotheby’s