Jeden z najbardziej znanych i wpływowych dziennikarzy motoryzacyjnych na świecie – Jeremy Clarkson – wybrał piątkę najlepszych jego zdaniem aut, którymi jeździł w 2018 roku. Na szczycie tej listy znalazł się Lamborghini Huracan Performante, przed Porsche 911 GT2 RS, Alpiną B5, Astonem Martinem Vantage i Bentleyem Continentalem GT.
Przedprodukcyjny model był bardzo dobry – otrzymał 4,5 na 5 gwiazdek, podczas gdy jego finalna odmiana zasłużyła na pełnoprawny komplet punktów oraz tytuł Car of the Year 2018 w Sunday Times Motor Awards. Zdaniem Clarksona to wyjątkowy samochód:
Nie jest tylko szybki. Jest ekscytujący. Jego brzmienie przypomina dźwięk formowania wszechświata, a głowę przytwierdza do zagłówka, ale nadal czujesz ten przyjemny podmuch na rękach. To jest samochód, który jednocześnie ryczy i mruczy. Jest jak włoski pomidor – mały i jasny, ale tak pełen doznań smakowych, że aż oczy zaczynają się krzyżować.
Jeremy nawiązał także do firmy odpowiedzialnej za wypuszczenie tego pojazdu na rynek:
Lubię zakładać, że nad Lamborghini sprawuje pieczę grupa 10-latków. Jasne, marka jest własnością Niemców w dzisiejszych czasach, ale masz poczucie, że gdyby nie Audi, Huracan miałby lasery kosmiczne na dachu.
Brytyjski dziennikarz zwrócił uwagę także na wymiary Lamborghini – jego zdaniem Performante nie jest dużym samochodem, ale mimo to cierpi na nadwagę z masą bliską 1,4 tony. A sam silnik jest bardzo zbliżony do tego znanego z bazowej odmiany. Mimo to najmocniejsza odmiana Huracana jest „idiotycznie” szybka, co też udowodniono na torze Nürburgring Nordschleife. Na przejechanie pełnego okrążenia Marco Mapelli potrzebował zaledwie 6:52.01 minuty. Auto podczas próby bicia rekordu w „Zielonym Piekle” poruszało się na oponach Pirelli Trofeo R.
Huracan napędzany jest 5,2-litrowym silnikiem V10, z którego inżynierowie zdołali wykrzesać 640 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 2,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 325 km/h. Stosunek mocy do masy wynosi 2,15 kg/KM przy wadze 1382 kg „na sucho”. Standardem jest system napędu na obie osie, będący w stanie (w razie potrzeby) przekazać do 70% momentu obrotowego na tylne koła. Atutem Performante są także przemyślane i zaawansowane rozwiązania technologiczne, szczególnie w dziedzinie aerodynamiki.
Performante występuje także w odmianie z miękkim dachem – Spyder. Co istotne, najmocniejszy Huracan już wcześniej został doceniony, m.in. przez Chrisa Harrisa i Motor Trend.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment