Najnowszy koncept Pu+RA HPE jest ucieleśnieniem wizji przyszłości Lancii i jednocześnie czerpie wiele inspiracji z przeszłości.
Lancia zaprezentowała koncept Pu+Ra HPE, rozpoczynający nowy, elektryczny rozdział w swojej historii. Coupe o wysokich osiągach czerpie inspirację z takich kultowych modeli, jak Stratos, Beta i Flaminia. Jednocześnie daje nam wgląd w to, jak mogą wyglądać przyszłe modele – koncept wyznacza bowiem nowy, czysty i radykalny język stylistyczny. Skrót HPE odnosi się do High Performance Electric, co stanowi nawiązanie do Bety HPE z lat 70., w przypadku której HPE oznaczało High Performance Estate.
Podobnie, jak ikoniczny Stratos był inspirowany abstrakcyjnym konceptem Stratos Zero, który pojawił się przed nim, tak Pu+Ra HPE czerpie wpływ na design z rzeźby Pu+Ra Zero zaprezentowanej w listopadzie ubiegłego roku. Z przodu znajdziemy światła LED układające się w literę T. To z kolei nawiązanie do charakterystycznej dla marki osłony chłodnicy – sam motyw można dostrzec w pozostałych częściach pojazdu, choćby patrząc na krój samych felg. Sama bryła auta wydaje się być dość prosta, bez zbędnych krzywizn i przetłoczeń.
Wnętrze samochodu ma zapewnić pasażerom „poczucie domu” i w związku z tym przy projektowaniu kabiny Lancia nawiązała współpracę z włoską firmą meblarską Cassina. Inspirując się współczesnymi projektami wnętrz o prostych, płynnych formach, przestrzeń ma przywoływać wrażenie klasycznego włoskiego domu. Niektóre z kluczowych elementów projektu obejmują siedzenia inspirowane jednym z bardziej kultowych foteli Cassiny, okrągły stół i okrągłe dywany, a także ciepłe, wygodne materiały, takie jak drewno, wełna i nubuk – wszystko to ma pomóc stworzyć ogólną atmosferę domowego zacisza.
W kabinie zastosowano również wiele trwałych materiałów zgodnie z ekologicznymi założeniami konceptu. Siedzenia są na przykład obite mieszanką aksamitu o niskim stopniu przetworzenia chemicznego, stół jest wykonany z bio celulozy, a obicia drzwi wykończono materiałami z recyklingu.
W kwestii zrównoważonego rozwoju, bardziej niż cokolwiek innego Pu+Ra HPE reprezentuje początek strategii elektryfikacji Lancii, która rozpocznie się od nowego Ypsilona w 2024 roku, po czym od 2026 roku będą miały miejsce wyłącznie premiery elektryczne. W 2028 roku pojawi się nowa Delta, a do tego czasu włoski producent planuje sprzedawać wyłącznie pojazdy elektryczne.
Pu+Ra HPE faktycznie wykorzystuje silnik, baterię, zawieszenie i hamulce z nadchodzącego Ypsilona jako pole testowe, aby udowodnić zasadność wykorzystywanej platformy oraz sprawdzić jej możliwości. Lancia zakłada zasięg ponad 700 km, czas ładowania od zera do pełna w nieco ponad 10 minut i zużycie energii poniżej 10 kWh na 100 km. W osiągnięciu tych imponujących wyników pomaga opływowa sylwetka samochodu z cyfrowymi lusterkami o niskim oporze powietrza oraz aerodynamiczne koła z oponami Goodyeara zaprojektowanymi specjalnie dla tego pojazdu.
Autor: Tomasz Nowak
Zdjęcia: Materiały prasowe
No Comment